Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Drážní svátek s rekordem

Minulou sobotu se neoficiálním hlavním městem tuzemské vlakové dopravy stal severočeský Děčín. Oslavy Národního dne železnice, které se konaly teprve podruhé, přilákaly téměř 17 tisíc lidí.

Drážní svátek s rekordemZvuk parní píšťaly v labském údolí, prohlídka nejnovějších vozidel, které reprezentují České dráhy, i hudební produkce a velmi zajímavý program pro děti. To všechno byly důvody, které přilákaly tisíce lidí. Řada z nich využila možnost přijet na Národní den železnice velmi stylově – protokolárním vlakem v čele v motorovou legendou, Bardotkou T 478.1010. Ta se vynořila z lehké ranní mlhy na děčínském nádraží přesně v 9.40 a přivezla kromě návštěvníků také oficiální hosty. Přímo ze stanoviště Bardotky vystoupil v Děčíně jeden z jejích největších příznivců a obdivovatelů, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Točna jako přehlídkové molo

Při tiskové konferenci u příležitosti oficiálního zahájení oslav zazněla právě z úst Antonína Blažka klíčová myšlenka, která vede České dráhy k pořádání podobných akcí: „Zatímco některé firmy mají ve svých reklamních materiálech při různých oslavách slogany: Jsme tu již deset či patnáct let, železnice je tu již 170 let. Proč se s tím tedy nepochlubit.“ Jeho slova jako by slyšela strojní četa Šlechtičny 475.179 při slavnostním defilé na točně, protože prohnala páru lokomotivní píšťalou skoro slavnostním tónem. Vábení parními krasavicemi bylo vůbec velmi vyhledávanou částí sobotních oslav.

Celkem sedm strojů, kterým pára rozpohybovala válce, se připravilo na paprscích točny, aby se jeden po druhém nechaly obdivovat na točně, která se pro tento okamžik stala přehlídkovým molem. Poprvé v 11 hodin dopoledne a podruhé 2 hodiny po poledni se za hlasového doprovodu známého moderátora, ale hlavně železničního fandy Eduarda Hrubeše, do hledáčků fotografů postupně dostaly Komarek, Čtyřkolák, Všudybylka, polský rychlíkový stroj Ol 49-59 Olinka, Šlechtična, Albatros nebo Zelený Anton z Bratislavy. Dalším slovenským historickým strojem byl motorový vůz M 274.004 Modrý šíp. Všechny zatopené parní lokomotivy (vyjma polské Olinky) a zejména báječní muži v jejich budkách byli připraveni ukázat, co v těchto překrásných strojích ještě po šedesáti i sedmdesáti letech je. Proto se zvláštní parní vlaky rozjely z Děčína prakticky do všech směrů a byla to opravdová parní symfonie.

S Elfíkem do Kinematovlaku

Doprovodný program, který byl připraven zejména pro nejmenší návštěvníky Dne železnice, rozhodně nezaostával za hlavní železniční náplní. V permanenci byly závodící drezíny, maskot Elfík zval k návštěvě Kinematovlaku, kde se nezastavila filmová promítačka. O alternativní zábavu se postaralo dětské divadlo se soutěžemi o ceny. Také na hlavním pódiu se pod taktovkou dalšího moderátora Václava Žmolíka soutěžilo na téma železniční zajímavosti. V průběhu celého dne přišla v několika blocích okolí hlavního pódia rozpohybovat revivalová skupina Queenie s evergreeny britské rockové legendy.

Svět změny v korporátních barvách

Na trošku jinou notu zahrála souprava, které reprezentovala současnost Českých drah u prvního nástupiště děčínského hlavního nádraží. Odbornou i laickou veřejnost nejvíce zajímal nový řídicí vůz řady 961, který doplňovaly modernizované vozy v čele s lokomotivou 151.011. Vše laděno do nových korporátních barev. Škoda jen, že „řidičák Sysel“, jak se novému řídicímu vozu ze Šumperka říká kvůli robustnímu čelu, zůstal uvnitř veřejnosti skryt. Ovšem vynahradit si to mohli zájemci v Pendolinu, které bylo ten den mimořádně nasazeno na dva páry rychlíků Praha – Děčín a zpět.

Vzhledem k nasazení jak historických, tak moderních vozidel na nestandardních výkonech se Den železnice přesunul i na řadu míst kolem tratí v severních Čechách, kde po celý den číhali železniční fotografové. K celkovému počtu 16 900 návštěvníků oslav je tedy nutno připočítat další, kteří přišli slavit v komorním prostředí širých tratí, cvakajících závěrek a bzučících kamer.

VÁCLAV RUBEŠ

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy