Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma
Namísto šestnácti sedmivozových nyní chtějí ČD využívat 8 osmivozových a 7 sedmivozových jednotek. Celkový počet sedadel vzroste na 7 355.
Více sedaček, navýšení kapacity v 1. třídě, dodatečný prostor pro jízdní kola a objemnější zavazadla. To jsou hlavní změny v požadavcích Českých drah vůči společnosti Siemens v rámci nákupu jednotek Viaggio Comfort, iniciované jednáním s Deutsche Bahn. V praxi to znamená navýšení počtu vozů o jeden na 113, přičemž celková cena se zvedne o 16 milionů eur na konečných 216 467 900 eur (bez DPH). Přesto zůstává nákup netrakčních jednotek od firmy Siemens mimořádně výhodný. Díky úpravě získají České dráhy nejen vyšší obsaditelnost jednotek, ale i cena za jedno místo k sezení se sníží na cca 29 400 eur z původních 29 700.
Nejmarkantnějším rozdílem oproti jednotkám provozovaným u ÖBB bude absence i v zahraničí málo využívané Premium class, tedy nejkomfortnějšího oddílu v celé jednotce. Místo tohoto oddílu, který do posledních jednotek Railjet již neobjednávají ani ÖBB, bude zvýšen počet míst v klasické první i druhé třídě. Z celkového počtu 6 752 v šestnácti jednotkách se v patnácti českých jednotkách Viaggio Comfort posadí 7 355 cestujících. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl pro deset jízdních kol a pro objemná zavazadla.
Úpravy jednotek Viaggio Comfort budou zadány v návaznosti na výsledky zadávacího řízení s výrobcem jednotek. Tento postup je naprosto v souladu s platnou legislativou a souhlas s ním vydala i dozorčí rada ČD. Také proto České dráhy z důvodu maximální transparentnosti (nad rámec povinností ze zákona) zveřejní záměr uzavřít smlouvu na úpravu jednotek v Informačním systému veřejných zakázek. Uzavření smlouvy na úpravu jednotek se společností Siemens AG Österreich se ale přesto předpokládá až v návaznosti na vyhodnocení výsledků dalších jednání se zahraničními železničními dopravci o nasazení a obchodních parametrech souprav.
Podepsaná smluvní dokumentace na pořízení netrakčních jednotek od firmy Siemens navíc obsahuje ustanovení, které umožňují Českým drahám příslušné jednotky neodebrat v případě, že by nebylo možné jejich plnohodnotné nasazení na plánovaných trasách do Německa a Rakouska. České dráhy se ale zatím musí rozhodnout do konce března 2012. S ÖBB mají již České dráhy podepsané memorandum, na jehož základě by jednotky v barvách ČD měly s cestujícími zajíždět přes Vídeň až do Grazu. Jednání s německou stranou ještě pokračují.
VÁCLAV RUBEŠ