Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

RegioPanter se rozeběhl po zkušebním okruhu jako dravec

O další krůček blíž mají České dráhy k zařazení nových jednopodlažních elektrických jednotek RegioPanter do svého vozidlového parku.

RegioPanter se rozeběhl po zkušebním okruhu jako dravecSoupravy určené pro regionální cestování v pěti krajích úspěšně pokračují ve zkušebním a schvalovacím procesu. Vůbec poprvé se rozjela jednotka 650.001 ve druhé polovině února po kolejích Zkušebního centra VUZ. A hned maximální rychlostí.

Letošní jaro a velkou část léta to bude na zkušebním okruhu u Velimi vypadat skoro jako v pavilonu šelem. Sejdou se tu totiž tři panteři, pardon, RegioPanteři, tedy nové elektrické jednotky od společnosti Škoda vyráběné na zákázku pro České dráhy. Než vozidla, která se mají stát šelmami na regionálních tratích, povezou první cestující, musí se do jejich útrob na několik měsíců vměstnat technici, zkušební komisaři a měřicí zařízení.

První velký výlet čekal jednotku Regio¬Panter do Rakouska. Po základním oživování, napěťových zkouškách a prvních jízdách po areálu výrobce v Plzni čekaly na vozidlo unikátní zkoušky topení a klimatizace v laboratoři Rail Tech Arsenal ve Vídni. Teď se jednotka vydala na výlet kratší, i když neméně důležitý – ke středočeskému městu Velim na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního, kde probíhá hlavní část schvalovacího procesu.

Dva měsíce ladění softwaru

Od 20. února mohli všímaví pozorovatelé spatřit dvouvozovou, dvousystémovou jednotku 650.001 (tedy první vyrobenou) kroužit po velkém i malém okruhu. Hned při první jízdě dosáhla maximální rychlosti 160 km/h, což u nového výrobku nebývá zvykem. V průběhu března se k tomoto RegioPanteru určenému pro Jihočeský kraj připojí i další dvě „šelmy“, každá z nich zastupující další dvě řady z rodiny RegioPanterů. Jedná se o třívozovou dvousystémovou jednotku řady 640 a třívozovou stejnosměrnou, která nese označení jako řada 440. V první fází čeká všechny jednotky oživování jednotlivých systémů a ladění parametrů, což v dnešní době, kdy jednotlivé konstrukční celky koordinuje řídicí systém, znamená zejména doladění jeho softwaru. V časovém plánu je tomuto procesu vymezena doba zhruba dvou měsíců.

Zkušební jízdy nejen na okruhu

V květnu by se tedy RegioPantery měly vrhnout do rozsáhlých typových zkoušek nutných pro schválení k provozu v České republice. Typové zkoušky zahrnují například testy jízdních vlastností, brzdových systémů nebo trakční zkoušky. Na některých zkouškách se kromě techniků Škody Transportation bude podílet i Výzkumný Ústav Železniční nebo Výzkumný ústav kolejových vozidel. „Laboratoř VUZ vykoná na nových jednotkách brzdové zkoušky, kdy je prováděno měření brzdných vlastností v prázdném i loženém stavu z maximální rychlosti, ale i z dílčích rychlostí. Stejně tak se budeme věnovat zkouškám EMC, které zahrnují známou elektromagnetickou kompatibilitu,“ vysvětluje Petr Chlum, zástupce vedoucího akreditované laboratoře VUZ.

Část jízdních zkoušek se ale musí odehrát na tratích SŽDC, a tak se RegioPanter v rámci testů podívá i na „normální“ koleje, kde ho mohou snadno vidět z okolních vlaků cestující i železničáři. Naopak zkratová zkouška trakčního vedení během rekuperace jednotky, která musí na tuto okolnost správně zareagovat, je možná jen na napájecí síti Zkušebního centra. RegioPantera i lidi, kteří za jeho schvalováním stojí, tedy čeká náročné období. Pokud ale půjde vše podle plánu, svezou se cestující v nových jednotkách už v září.

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy