Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Designový odvážlivec z Polska prochází testovací zátěží

Historicky první vozidlo polské výroby, které se zařadí do flotily Českých drah, je po čtrnácti měsících od podpisu smlouvy hmatatelnou realitou. Od poloviny května jezdí po okruhu Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi kvůli homologačním testům. V září se už cestující svezou v prvních čtyřech vozidlech, pro které se chystá další „zvířecí“ název RegioShark, tedy žralok.

Designový odvážlivec z Polska prochází testovací zátěžíVe druhém květnovém týdnu se dvoudílná motorová jednotka LINK II z polské Bydhoště přesunula po kolejích přes stanici Lichkov do České republiky. Zamířila do středních Čech, do Zkušebního centra VUZ Velim. Vzhledově netradiční a po de¬signérské stránce na evropské poměry odvážně řešené vozidlo s označením 844.001 vstoupilo do schvalovacího procesu, který vyvrcholí v průběhu letních prázdnin. Děje se tak na základě smlouvy, kterou České dráhy podepsaly loni v březnu. Za necelé dvě miliardy korun (část zaplatí Evropská unie prostřednictvím Regionálních operačních programů) dostane národní železniční dopravce 31 kusů, z toho 9 letos, zbytek v průběhu příštího roku. Cestující se v nich poprvé svezou v září.

Pod drobnohledem VUZ

„Výsledky prvních zkoušek jsou pozitivní a rovněž spolupráce s polskými partnery je velice dobrá. To mi dovoluje optimistické prohlášení, že zkušební proces bude probíhat bez větších problémů a jednotka bude moci být nasazena do provozu včas,“ řekl generální ředitel VUZ Jaroslav Grim. Jako první čekala na vozidlo zkouška bezpečnosti proti vykolejení, a to jak kvazistatická (měřená při stání jednotky a následně při průjezdu obloukem malého poloměru nízkou rychlostí), tak jízdní, kdy se vyhodnocují snímané veličiny při jízdě v obloucích i na přímých úsecích. LINK II – jak jednotku označuje výrobce – musí tyto testy podstoupit také na tratích SŽDC, k čemuž by mělo dojít od první poloviny června. Zkoušky probíhají i o víkendech, a tak se v sobotu 12. května měřily vibrace na stanovišti strojvedoucího i v prostoru pro cestující, což je součást hygienické zkoušky.

Umíme simulovat 30 let provozu

LINK II má úspěšně za sebou také zkoušku hlukových emisí vnějších i vnitřních a také testování rušení televizního signálu, což je z bloku zkoušek EMC neboli elektromagnetické kompatibility. „V tomto ohledu je testování motorového vozidla ve srovnání s elektrickou trakcí mnohem jednodušší. Nezávislou trakci totiž z principu netíží problémy s rušením kolejových obvodů, jako je tomu u moderních elektrických vozidel,“ říká zástupce vedoucího akreditované zkušební laboratoře VUZ Petr Chlum.

Předepsaný schvalovací proces podstoupí podle vyjádření výrobce jen jedna jednotka, a to první vyrobená – 844.001. Ve Zkušebním centru ovšem probíhají také únavové zkoušky rámu podvozku, u kterého je simulována zátěž po celou dobu jeho životnosti. „Zatížení třiceti let provozu umíme nasimulovat na speciálním dynamickém zařízení během pouhých dvou měsíců,“ vysvětluje Vratislav Šuk, vedoucí akreditované zkušební laboratoře VUZ. Poté, co jednotka úspěšně absolvuje testy na okruhu, vyrazí zkoušet na běžné tratě. „Nejdříve se provedou zkoušky v prázdném stavu. Po naložení jednotky zátěží odpovídající plnému obsazení se budou tyto testy opakovat,“ popisuje Petr Chlum proces, který musí každé vozidlo bezpodmínečně splnit, než vyrazí na trať s cestujícími. Součástí zkušebního portfolia je totiž rovněž ověření typového jízdního řádu, tedy schopnosti dodržet vypočtené jízdní doby pro nasazení v pravidelném provozu.

Časový plán zkoušek je nabitý

Předpokládaný termín nasazení jednotek do zkušebního provozu s cestujícími, který je naplánován na září letošního roku, znamená, že zkušební a schvalovací proces LINK II bude končit v srpnu. „Zatím jde vše podle předpokladů, i když je časový plán zkoušek dost nabitý. Ale na schválení podobného vozidla – jednotky řady 861 pro ZSSK – jsme loni měli pouhých 50 dní, během kterých jsme zvládli kompletní zkoušky a schválení do provozu. Polská jednotka je vozidlo na evropské úrovni a žádné zásadní komplikace neočekáváme,“ hodnotí Vratislav Šuk dosavadní zkušenosti s novou jednotkou. Zaměstnanci VUZ, kteří jsou spolu s polskou posádkou prakticky denně na pa¬lubě, si chválí její dynamické vlastnos¬ti díky dvouagregátové koncepci a také příjemně klidné chodové vlastnosti.

Z technického hlediska je motorová jednotka ČD řady 844 dvoudílné, částečně nízkopodlažní drážní vozidlo lehké stavby s hydromechanickým přenosem výkonu. Skříň je uložena na třech podvozcích, z nichž oba krajní jsou hnací a prostřední, běžný podvozek typu Jacobs, je společný pro oba díly jednotky. Vozové skříně tvoří ocelové svařence.

Polské vozidlo disponuje velkoprostorovými oddíly pro cestující první a druhé třídy. V nízkopodlažní části se nachází více¬účelový oddíl a WC upravené pro tělesně postižené osoby na invalidním vozíku. Ve víceúčelovém prostoru se nacházejí dvě místa pro tělesně postižené osoby na vozíku nebo pět míst pro jízdní kola. Vozidlo je určeno k osobní dopravě na regionálních a celostátních tratích a síti TEN se střední vzdáleností zastávek 4 km a celkovou jízdní dobou vlaku do tří hodin.

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy