Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Panter a žralok vyrážejí do regionů na lov cestujících

A je to tady! Léta čekání na nové vlaky v regionální dopravě loni skončila dodávkami motorových vozů od firmy Stadler...

Panter a žralok vyrážejí do regionů na lov cestujícíchNyní přicházejí České dráhy se skutečnou revolucí. Elektrický RegioPanter a motorový RegioShark vyrazily v osmi krajích republiky na koleje do provozu s cestujícími. Jejich nasazení znamená pro obyvatele dotčených míst stejný skok v kvalitě dopravy jako CityElefanty pro obyvatele Prahy a středních Čech před zhruba deseti lety.

Letošní podzim je u Českých drah ve znamení železničních dravců a splněných slibů. Do služeb v regionální dopravě vstupují zbrusu nové jednotky hned v osmi krajích naší republiky. Jde o vlaky, kterými se České dráhy ve smlouvách s jednotlivými kraji zavázaly radikálním způsobem zvýšit kvalitu cestování, a to v mnoha ohledech, jako jsou nízkopodlažnost, klimatizace, vakuové toalety apod. Elektrické Re¬gio¬Pantery od českého výrobce Škoda Transportation a motorové RegioSharky od polské společnosti PESA Bydhošť představují svým způsobem dopravní regionální revoluci.

Dobrá investice za 4,5 miliardy

Za celkem 19 panterů a 31 žraloků zaplatí České dráhy asi 4,5 miliardy korun bez DPH. Na všechna vozidla z plzeňské Škodovky a na 22 vozidel z Bydhoště ovšem přispěje Evropská unie prostřednictvím Regionálních operačních programů. Poslední dodávky jsou naplánovány na úplný konec roku 2013. Rozdělení nových vozidel mezi jednotlivé kraje už známe, u jednotek dotovaných z EU je ve smlouvách určeno i přiřazení na konkrétní trať.

Tato vysoká investice se ale vyplatí. „Nové elektrické a motorové jednotky podstatným způsobem zkvalitní cestování na mnoha vytížených linkách po celé naší republice a výrazně přispějí k modernizaci vozidlového parku. Při výběrovém řízení jsme přihlíželi k požadavkům regionů a jejich zástupců, kteří regionální spoje objednávají. Věřím, že budou s vítěznými vozidly spokojeni jak cestující, tak krajští zastupitelé,“ uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, u příležitosti vstupu dravců do provozu.

Dravá šelma vyrazila do východních Čech

Premiérová jízda RegioPantera s cestujícími proběhla ve středu 26. září ve východních Čechách. Jednalo se konkrétně o osobní vlak 6213, který odjížděl 11.01 h z Jaroměře přes Hradec Králové do Pardubic hl. n. „Bylo pro mě velmi milým překvapením, že jsem se nemusela škrábat vysoko do vagonu. Je to příjemná jízda a už se těším na další,“ řekla nám Šárka Hladíková, která v tu chvíli netušila, že byla úplně prvním cestujícím Českých drah, který v RegioPanteru přepravoval jízdní kolo. Slavnostní atmosféru navozovali i učni z chrudimské hotelovky, kteří cestujícím rozdávali občerstvení. „Vlak je to krásný, skoro žádný hluk, jsme úplně vyjukané, prostě super,“ chichotaly se studentky Veronika Vroubková a Aneta Marešová.

„Nový jízdní řád počítá pro trať Jaroměř – Pardubice se čtyřmi soupravami a jednou záložní. Další dva RegioPantery dostaneme na počátku příštího roku, zatím místo nich budou jezdit klasické soupravy s řídicími vozy Sysel,“ vysvětlil ředitel pardubického KCOD Michal Štěpán. Podle vrchního přednosty českotřebovského depa Jiřího Slezáka se nová vozidla budou udržovat v opravně vozů v Hradci Králové, která se kvůli tomu musí technicky dovybavit.

Plzeňsko bude o něco tišší

První RegioSharky, které vezly cestující, vyjely v pátek 21. září z Plzně. Nové polské jednotky jsou podle smlouvy určeny pro trať Plzeň – Domažlice, v rámci zkušebního provozu ale budou zajíždět ještě na žateckou trať v úseku Plzeň – Plasy a v neděli také na trasu Plzeň – Rokycany. I účastníci této jízdy ocenili velmi klidný tichý chod (k němuž ale přispěla i nedávno upravená koridorová trať) i výraznou akceleraci. Není divu, na rozdíl od jednonápravových podvozků řady 814, tedy Regionovy, má žralok dva dvouosé podvozky, přičemž obě skříně uprostřed spojuje třetí Jacobsův podvozek. „Vlaková souprava je velmi hezká zvenku, ale především komfortní zevnitř. Je velmi tichá díky konstrukci, takže pocit z ní mám velmi dobrý,“ řekl nám plzeňský hejtman Milan Chovanec, který ještě dodal, že by tak kvalitních vlaků bylo potřeba více, a to i na jiných tratích, aby tam přibylo cestujících ve vlacích.

Zástupce výrobce, marketingový ředitel Marcin Jedrzyczka z polské společnosti PESA, který české straně pogratuloval k nejmodernějším dieselovým jednotkám v Evropě, mohl být dvojnásob hrdý. Vysokou kvalitu vozidel totiž ocenili i němečtí dopravci, kteří objednali kolem 450 jednotek. Ty, které na základě rok a půl starého kontraktu poputují do Česka, jsou ovšem rovněž vyráběny s důrazem na velmi vysoké požadavky na zajištění bezpečnosti cestujících a jejich pohodlí. „Bylo třeba analyzovat celý systém, aby zabezpečovací zařízení Mirel bylo možno zapojit do našeho systému, ale máme dvě stovky inženýrů-techniků, kteří to prostě museli zvládnout,“ uvedl v Plzni ředitel Marcin Jedrzyczka.

Slavnostních jízd se dočkali ve všech osmi krajích

Prezentační jízdy za přítomnosti zástupců Českých drah a krajských samospráv se postupně uskutečnily ve všech osmi regionech, kde první jednotky Regio¬Panterů a RegioSharků již podle harmonogramu jezdí. Relativně největší slávu si mohli dopřát na Ústecku, kde byly veřejnosti představeny oba typy vozidel najednou. Právě zde totiž České dráhy jako v jediném kraji v republice nasazují jak pantery, tak žraloky. Pro zajímavost ještě dodáváme, že v Ústeckém kraji bude po skončení všech dodávek jezdit i 7 RegioSharků, které platí České dráhy pouze ze svých finančních prostředků. Další dva žraloci bez příspěvků z Evropské unie jsou určeni pro Plzeňský kraj. Přejeme všem cestujícím příjemnou cestu.

Václav Rubeš, Petr Horálek, Martin Navrátil

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122
On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Etická linka pro oznámení protiprávního jednání.
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy