Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Zkušební centrum VUZ oslavilo padesát úspěšných let

Jedna z nejvýznamnějších železničních akcí letošního roku proběhla 22. května u Velimi...

U příležitosti 50. výročí zahájení provozu na zdejším velkém zkušebním okruhu uspořádal Výzkumný Ústav Železniční velkolepou oslavu, při které mohli pozvaní hosté zažít výlet do atmosféry šedesátých let, ale také okusit technických fines moderní doby.

Padesáté narozeniny jsou významným okamžikem, kdy je čas se na chvíli zastavit a ohlédnout se zpět. Ke stejnému kroku se rozhodl i Výzkumný Ústav Železniční, jehož velký zkušební okruh ve Velimi byl uveden do provozu v roce 1963. Oslava jubilea, stylově laděná do doby jeho otevření, proběhla přímo u dvou ocelových stužek, po kterých začala železniční vozidla kroužit na začátku 60. let.

Zábavná exkurze do historie

Zkušební centrum VUZ oslavilo padesát úspěšných let

Pogratulovat jubilantovi přišli příznivci železnice, mezi kterými nechyběl například známý moderátor Eduard Hrubeš i řada odborníků z drážní branže. Na oplátku se mohli po oslavenci doslova povozit při mimořádně rychlých jízdách moderními jednotkami nebo nasát atmosféru dob dávno minulých na dřevěných lavicích Rybáků tažených parní lokomotivou 423.009. Ovšem ještě než proběhly spanilé jízdy, byli hosté přivítáni moderátorskou dvojicí Václavem Žmolíkem a Marcelou Augustovou, která je provázela celým slavnostním dnem. Nezasvěceným – těch ovšem bylo opravdu pomálu – připomněli nejvýznamnější okamžiky v historii okruhu s důrazem na rychlostní rekordy, které padly na jeho kolejích.

Generální ředitel VUZ Antonín Blažek uvedl, jak prozíravé bylo rozhodnutí vybudovat moderní železniční polygon právě v tehdejším Československu. „Nechceme ovšem jen zálibně vzhlížet k minulosti, naopak aktivně žijeme budoucností,“ řekl Antonín Blažek k výčtu několika modernizačních etap, kterými prošlo Zkušební centrum v posledních letech. Historický význam okruhu popsal také Luděk Pilmann, jeden z inženýrů pracujících na zrodu této zkušební tratě v šedesátých letech, kterou po dokončení navštěvovali železniční odborníci z celého světa. A protože se jednalo o narozeniny na závěr oficiální části, nechyběl dort ve tvaru jubilujícího okruhu, na němž si přítomní gratulanti pochutnali.

Moderní současnost zastoupily Pendolino s Railjetem Nebyli by to ale „výzkumáci“, kdyby pro návštěvníky nepřipravili ještě něco mnohem lepšího – Pendolino Českých drah, které se po okruhu rozjelo maximálně povolenou rychlostí 230 km/h. Chvilku mu to sice trvalo, ale na zážitek, který je v Česku možno uskutečnit jen na okruhu ve Velimi, se vyplatilo oněch šest koleček čekat. Mimochodem, v této rychlosti trvá obkroužit třináctikilometrový ovál jen něco málo přes tři minuty! Blízkou budoucnost české železnice reprezentovala jednotka Railjet zapůjčená od ÖBB, jedoucí sice „jen“ 200 km/h, ovšem i tak v ní nezbylo ani jedno místo volné.

Pro milovníky drážní nostalgie byla ještě připravena projížďka v historické soupravě v čele s parní Lízou 423.009. Z úcty k jejímu věku ale nebudeme uvádět dobu jízdy ani po malém (a podstatně kratším) zkušebním okruhu, kam za blesků a hromobití blížící se bouřky vyrazila. Narozeninová oslava ukázala, že lidé ve Zkušebním centru VUZ si nejenom umějí vážit železniční historie, ale současně jsou připraveni dál nést odkaz drážní tradice do technicky stále náročnější budoucnosti.
VÁCLAV RUBEŠ

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy