Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Dny železnice v krajích šířily radost, obdiv a poznání

Poslední dvě soboty v září patřily dalším oslavám Dne železnice v krajích...

České dráhy při této příležitosti pustily cestující do svého provozního zázemí a zajistily řadu zvláštních jízd, prezentací kolejových vozidel i zábavný doprovodný program ve stanicích. Akce přilákaly pozornost tisícovek zájemců, především rodin s dětmi a všudypřítomně působících fotografů.

Oslavovat lze různým způsobem. Myšlenka však může zůstat stejná. Ať už jste navštívili Den železnice na Moravě nebo v západních Čechách, všude vládla atmosféra upřímného zájmu o svět na kolejích. Na své si přišli milovníci páry, elektrických i spalovacích motorů, modelů i výletů do turisticky zajímavých míst.

Česká Třebová

V České Třebové byly oslavy v sobotu 21. září ve znamení moderních vozidel. České dráhy se pochlubily RegioPanterem, který si sem „odskočil“ ze služby na trati Pardubice – Jaroměř. Po prostoru depa jste se mohli svézt RegioSpiderem. Mezi stanicí a zázemím DKV jezdily každou hodinu zvláštní vlaky v podobě Regionov. Ty vozily zájemce i na seřaďovací nádraží, kde zaměstnanci ČD Cargo nabízeli možnost předvedení automatického rozposunu vlaků ze stavědla 015 a na vjezdové nádraží ke stavědlu 014. U „devatenáctky“ nabízela prohlídku své techniky Hasičská záchranná služba SŽDC.

Dny železnice v krajích šířily radost, obdiv a poznáníMožná byste se divili, kolik zjevně nadšenců s objevitelským zaujetím „bloumalo“ mezi vraky vozidel zejména řad 753, 451, 470 či 851 na tzv. lokomotivním hřbitově. V budově ÚTK se proháněly modely železnic (Společnosti přátel železničního modelářství a železnice z Chocně) a bylo možné si vlastní silou zkusit, že ovládat kontrolér na elektrické mašině je docela dřina. K dalším venkovním atrakcím patřila možnost prohlídky kolejového jeřábu EDK 1000, jednoho z největších u nás, a málokdo si nechal ujít svezení na speciálním voze taženém strojem BN 60 a řízeném panem Ačem z místní Společnosti železniční na kolej přezdívanou Baraba. Jezdilo se také motorovou Osmsetdesítkou, která zaskočila za původně plánovanou Žehličku.

Na českotřebovský Den železnice, na jehož přípravě se podílely i Provozní obvod SŽDC a KCOD Pardubice, dopoledne kyvadlovým vláčkem dorazil i generální ředitel ČD Dalibor Zelený, jemuž některá pracoviště přiblížil vrchní přednosta DKV Jiří Slezák, ale třeba i bývalý hejtman Pardubického kraje Radko Martínek či starosta města Jaroslav Zedník.

Jindřichův Hradec

Malí i velcí železniční fandové měli ve stejný den v Jindřichově Hradci možnost vidět pohromadě všechny důležité lokomotivní řady českobudějovické Provozní jednotky ČD Cargo. Všech pět vystavených strojů v čele s Bardotkou řady 749 přijelo na oslavy v novém korporátním nátěru. V konvoji určitě zaujala také modernizovaná Laminátka řady 230 nebo hybridní posunovací Žehlička na elektrický, ale i dieselový pohon. Nadšení vzbuzovaly u dětí modelové lokomotivy zahradní železnice, které dovezl Otakar Prokeš. Věrně provedený motorový stroj T 47.022 nebo funkční malá parní lokomotiva vozily děti po volné ploše v přívěsných vozech.

Úspěch sklidila dvě představení ochotnického divadelního spolku Kobylky z Jihlavy, který zahrál přímo z nákladního vozu železničářskou pohádku O tajném klíči. „Jedním z členů divadelního souboru je i výpravčí Libor Kocina. Mezi členy hudební skupiny, která hrála po obědě, patří i další výpravčí Milan Rakušan,“ upozornil nás dozorčí stanice František Šinko, jeden z organizátorů oslav.

„Před nádražní budovou byla k dispozici menší šlapací drezína zapůjčená Pošumavskou jižní dráhou, kterou obsluhovaly naše pokladní. Velkou historickou drezínu na lidský pohon ochotně zapůjčil pan Zahrádka z Čachrova. Navíc byla na sousední úzkokolejce v provozu i motorová drezína. Kdo se chtěl projet po kolejích, mohl využít naši Regionovu, která jezdila mezi stanicí a stavědlem číslo čtyři, kde si bylo možné prohlédnout třeba i kolejovou splítku úzkého a standardního rozchodu,“ dodal ředitel KCOD České Budějovice Jiří Kafka.

Praha

Centrem oslav Dne železnice v Praze se 21. září stalo branické nádraží. Navzdory pošmournému, občas i deštivému počasí si zájemci prohlédli výstavku vozidel. Děti nedočkavě stály frontu, aby se na chvilku posadily na stanoviště moderní elektrické lokomotivy řady 380. Velkou pozornost budily projížďky na drezíně. Organizátoři u nich museli neustále houkat, aby zabránili případné kolizi s přihlížejícími zvědavci.

Asi nejúspěšnější atrakcí se ovšem stala vysokozdvižná plošina drážních hasičů, ze které bylo vidět široko daleko – na tu se také čekalo nejdéle. Součástí Dne železnice byly i mimořádné vlaky: historický motorový Hurvínek, nostalgická souprava tažená parním Čtyřkolákem a morový vůz řady 854. Na hlavním nádraží se jako v minulých letech cestující mohli podívat do dopravní kanceláře (za plného provozu!) a v kulturním sále zhlédnout divadelní představení Nejlokomotivovatější lokomotiva.

Zastávka u Brna

Ani velmi chladné sobotní ráno 28. září neodradilo několik stovek lidí od jízdy parním vlakem v čele se Šlechtičnou 475.101 z brněnského hlavního nádraží do Zastávky u Brna. Zde se slavil nejenom Den železnice, ale také Den zdraví a Hornický den. V soupravě historických vozů ze čtyřicátých a padesátých let minulého století byl i oddíl pro přepravu jízdních kol. Někteří cyklisté vystoupili už dříve a do místa určení dorazili přes okolní obce, kde probíhal doprovodný program. Mezi všemi místy, kde se oslavy pořádaly, navíc jezdila zdarma kyvadlová autobusová doprava.

Kdo chtěl, mohl se například vydat do Babic na Gulášfest a pak se nechat odvézt úzkorozchodnou mašinkou do asi dva kilometry vzdáleného Muzea průmyslových železnic. „V Rosicích u Brna bylo také možné navštívit zámek s kostýmovaným průvodcem a otevřena byla i zámecká zahrada. Milovníky militárií určitě zaujala prohlídka protiatomového krytu či vojenské automobily nebo letecké modely. V kulturním domě Cristal probíhala soutěž v žonglování a exhibice taneční školy Mighty Shake,“ dodává Michal Teplík z KCOD Brno.

V samotné Zastávce u Brna byly připravené soutěže pro děti, skákací nafukovací hrad i jízda na dopravním hřišti. Rodiče si navíc mohli zajít na nedaleký tradiční jarmark pořádaný v Dělnickém domě a ochutnat tam například zabijačkové speciality nebo se podívat na výstavu ovoce a zeleniny zdejších zahrádkářů. A koho zajímala industriální archeologie, ten zašel do stálé expozice historie hornické obce Zastávka.

Plasy

Poslední sobotu v září se slavil Den železnice rovněž ve stanici Plasy na trati z Plzně do Žatce. „Vybíráme vždy lokace, které jsou snadno dostupné pro návštěvníky oslav a poskytují dostatečný prostor. Zároveň se snažíme neupozadit žádný kout našeho regionu. Plasy nejenže splňují zmíněná kritéria, pro volbu tohoto místa hovořily ještě další dva důvody. Prvním z nich je výborná spolupráce s místní samosprávou, která se na pořádání Dne železnice podílela, a nesmíme zapomenout ani na 140 výročí tratě číslo 160 z Plzně do Žatce,“ popisuje ředitel KCOD Plzeň Vladimír Kostelný podněty, které rozhodly o místě oslav.

O dobrou náladu se starala mimo jiné živá hudba pro všechny generace (počínaje Heligonkou přes skupinu s příznačným názvem Slepá kolej až po trio Michala Šindeláře). Hlavní ozdobou akce byl však zvláštní vlak z Kaznějova vedený 114 let starou parní lokomotivou 310.072. Celkem třikrát se pak Kafemlejnek rozjel z Plas do Mladotic a zpět, aby ukázal, že i stroj z předminulého století má ještě páry dost. V Plasech se takřka symbolicky křižovaly s RegioSharky řady 844. Setkání historických a moderních vozidel demonstrovalo pokrok, jaký železnice od dvacátých let 19. století udělala.
Martin Navrátil, Martin Harák, Petr Horálek, Václav Rubeš

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy