Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Motoristé oceňují výhody autovlaku na Slovensko

Autovlaky Českých drah vykazují trvající vzestup zájmu o jejich služby. Od platnosti jízdního řádu 1996/1997, kdy se autovozy v soupravách poprvé objevily, přepravil národní dopravce bezmála sto tisíc automobilů a motocyklů...

Motoristé oceňují výhody autovlaku na SlovenskoPo zakoupení vlastních autovozů na podzim 2011 se navíc rozšířilo portfolio přepravovaných aut o vozidla s větší výškou. České dráhy v rámci zlepšení služeb plánují zařadit další dva specializované vagony a nabídnout cestujícím třetí destinaci na Slovensku.

Rostoucí náklady na pohonné hmoty, místy až tristní stav silniční a dálniční sítě a hrozba nehody vlivem únavy nebo riziko vážné závady svého vozu. To vše jsou důvody, proč řada motoristů při cestách na Slovensko volí místo jízdy po vlastní ose nabídku přepravy autovlakem. České dráhy umožňují pohodlnou přepravu automobilu včetně posádky dokonce třemi celoročními spoji z Prahy do Popradu a Košic. 

Ve dne Košičanem, v noci Slovakií a Šíravou

Jen za první půli platnosti aktuálního jízdního řádu tato nabídka oslovila řidiče 6 227 automobilů a 334 motocyklů. Oproti stejnému období předchozího grafikonu je to více než jedenáctiprocentní nárůst. „Vzestup je opravdu dynamický a my ho pečlivě monitorujeme a analyzujeme. Již od jízdního řádu 2011/2012 jsme zavedli posily v podobě druhého řazeného autovozu do souprav mířících do obou destinací. U příštího grafikonu plánujeme posílení o druhý autovůz i u EC 123 Košičan ve vybraných termínech s vysokou přepravní zátěží,“ uvádí Libor Bastián z Odboru obchodu osobní dopravy GŘ ČD.

Park autovozů dnes představuje šest kusů vagonů řady DDm 98-70, které byly pořízeny na podzim 2011. Do té doby České dráhy potřebu pokrývaly pronájmem vozů od společnosti ZX – Benet CZ, které však neumožňovaly přepravu rychlostí 160 km/h. Využívány byly také vozy slovenského dopravce ZSSK. Spolupráce se slovenským partnerem pokračuje a v současné době šest autovozů Českých drah doplňují dva slovenské stejné řady, které má ZSSK pronajaté od ÖBB. „Předpoklad dalšího růstu zájmu o autovlaky odstartoval jednání ČD s ÖBB, na jehož konci by mělo být zakoupení dalších dvou kusů řady DDm,“ říká Libor Bastián.

Přibudou další destinace?

V příštím jízdním řádu si cestující mohou své vozy či motocykly „sbalit na cestu jako spoluzavazadlo“ na lince Praha – Košice a zpět jak denním spojem Ex 122/123 Košičan, tak nočním R 442/443 Šírava. Do stanice Poprad-Tatry (a zpět do Prahy) je dopraví EN 444/445 Slovakia. U posledně zmiňovaného spoje došlo změnou trasování k drobnému zlepšení. Slovakia odjíždí z Prahy přes Vršovice a Malešice, což odstranilo nutnost při vykládce v Popradu couvat z autovozu. 

A jaké se plánují další novinky? Se ZSSK probíhají jednání v rámci rozšíření služeb autovlaku v jízdním řádu 2014/15. Pokud vše vyjde, jsme připraveni od prosince 2014 realizovat spojení s východním cípem Slovenska, kde očekáváme i oslovení automobilistů směřujících na Ukrajinu. Vzhledem k rozsahu nedokončených úseků dálnic u nás i na Slovensku je předpoklad využití takového spoje velmi vysoký.
VÁCLAV RUBEŠ

Vývoj přepravených aut /motocyklů

JŘ 1996/1997 107/0
JŘ 1999/2000 568/0
JŘ 2002/2003 1 449/0
JŘ 2004/2005 4 009/0
JŘ 2005/2006 6 263/0
JŘ 2006/2007 9 310/0
JŘ 2007/2008 11 127/0
JŘ 2008/2009 12 288/104
JŘ 2009/2010 13 066/172
JŘ 2010/2011 12 663/505
JŘ 2011/2012 13 130/56
JŘ 2012/2013 6 227/334 (1. pololetí JŘ)

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy