Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Pendolina na vzestupu

Chtěli jste si na poslední chvíli koupit místenku do Pendolina na pátek nebo neděli odpoledne a všechna místa ve druhé třídě už byla vyprodána?

V poslední době to není nic neobvyklého. Zájem o nejmodernější vlak na českých kolejích totiž výrazně stoupá. Pendolina, která dvakrát denně spojují Ostravsko s lázeňskou oblastí v západních Čechách, prožívají potěšující renesanci.

Pendolina na vzestupuKdyž se Pendolino objevilo v roce 2004 na našich kolejích a začalo převážet první cestující, působilo jako zjevení. Postupně se stalo zaslouženým symbolem modernizace vozidlového parku Českých drah a rozhodně přispělo k většímu zájmu veřejnosti o železniční dopravu jako takovou. Čím dál více lidí přestávalo vnímat vlaky jako „ušmudlaný“ dopravní prostředek pro nejslabší sociální vrstvy, ale jako atraktivní a praktickou součást moderního životního stylu. Velká část manažerů i osobností veřejného života přijala Pendolino jako prestižní záležitost a začala je pravidelně používat a doporučovat. Mimochodem, všimli jste si, že když někdo cestuje v této jednotce, tak obvykle říká, že „jede Pendolinem“ a ne prostě „jede vlakem“? V rámci potvrzení svého výsadního postavení si zahrálo i ve velkofilmu s Jamesem Bondem.

Dynamický tarif přilákal do Pendolin další vlnu zájemců

Po deseti letech provozu tyto nejmodernější vlaky na tuzemských kolejích „hlásí“ výrazný nárůst cestujících. Může za to nejenom radikální změna tarifní politiky v polovině minulého roku, ale také rozšíření provozu do západních Čech. „Pokud se podíváme na čísla o počtu cestujících v Pendolinech, jasně vidíme, že od loňského léta dochází ke znatelnému oživení. V posledních měsících jsme vykázali meziroční nárůst o více než 15 procent. V týdenních špičkách není výjimkou, že je kapacita druhé třídy v některých spojích zcela vyprodána. Když vezmeme do úvahy například údaje za leden, tak jsme letos v Pendolinech přepravili nejvíce cestujících za poslední čtyři roky,“ říká Jiří Ješeta, ředitel Odboru obchodu osobní dopravy. Na počátku nového trendu stálo správné rozhodnutí o úpravě tarifní politiky. V prázdninovém období České dráhy nabízely část místenek do Pendolin dokonce za nula korun. Další radikální změna pak přišla 1. září 2013.

„Spustili jsme takzvaný dynamický tarif u ceny místenky ve spojích SC Pendolino. Cena je od té doby proměnlivá a závisí na několika faktorech. Především jsme zvýhodnili cestující, kteří jedou mimo týdenní a denní špičku, tedy v sedlech, a také cestující, kteří si nakoupí jízdní doklady v dostatečném předstihu a ne těsně před nástupem do vlaku,“ vysvětluje Jiří Ješeta. Konkrétní výši platby za místo ve vybraném spoji se zákazník vždy dozví přes eShop nebo u zaměstnance ČD (např. v osobních pokladnách), případně při nákupu v automatu. Cena za místenku ve druhé třídě začíná nejčastěji na 35 korunách, pro držitele aplikace Železniční průkazka pak na 100 korunách. Pokud si zákazník chce koupit místenku pro relaci procházející Prahou (např. Olomouc – Plzeň), je nejnižší cena místenky obvykle 70 korun.

V září loňského roku udělaly České dráhy další klíčové rozhodnutí: rozšířily kapacitu druhé třídy o 53 míst. Stalo se tak ovšem na úkor kapacity první třídy. „Vím, že někteří kolegové i zákazníci se na tuto změnu dívali s nedůvěrou, ale původní nevyvážený poměr sedadel první a druhé třídy jednoznačně hovořil pro její realizaci. A dobře jsme udělali, dnes vyšší počet míst ve druhé třídě oceňujeme především v týdenních špičkách,“ vysvětluje ředitel Ješeta.

Hvězda v západních Čechách

Dalším faktorem, který významně přispěl k pozitivnímu trendu u Pendolin, se stalo rozšíření provozu do západních Čech. Od prosince 2013 jezdí spoje SuperCity dvakrát denně rovněž po ramenu Praha – Plzeň – Mariánské Lázně – Cheb – Františkovy Lázně. Do té doby se zde cestující mohli svézt Pendoliny jen o víkendech. Zájem předčil očekávání, takže v současnosti České dráhy jednají s ministerstvem dopravy o zavedení třetího každodenního spoje, pravděpodobně od nového jízdního řádu 2015.

Na relaci Plzeň – Františkovy Lázně jezdí Pendolina v rámci závazku veřejné služby. Nahradily zde totiž pravidelné rychlíky. Tím bylo současně dosaženo skokového zvýšení kvality pro místní cestující. Navíc je možné v tomto úseku použít tyto spoje bez místenky. I proto se stala Pendolina v západních Čechách tak populárním dopravním prostředkem, jehož hlavní výhodou je mimo vysoké kvality také kratší jízdní doba oproti běžným vlakům či konkurenci.

Přidáváme dva spoje týdně

V souvislosti s růstem zájmu cestujících o spoje SuperCity rozšiřují České dráhy provoz Pendolin od 7. dubna 2014. Posilový vlak SC 513, který dosud v pátek a v neděli po půl páté odpoledne vyjíždí z Prahy do Karviné, poslouží zákazníkům rovněž ve čtvrtek, a to mezi Prahou a Bohumínem (doba příjezdu v 19.52). Vedle toho vlak SC 518, který zatím v pondělí ráno zajišťuje první ranní spojení (odjezd 4.11) z Bohumína do Prahy, bude vypravován také v pátek. (Přesná omezení během roku najdete v jízdním řádu.)

Po přípitku na uvítanou vás čeká teplé jídlo a točené pivo

Za pozitivními čísly o obsazenosti Pendolin ale stojí také kvalita doplňkových služeb. „Palubní portál ve vlacích SC Pendolino například umožňuje objednávku občerstvení on-line. Možná to vypadá jako maličkost, ale hodně cestujících oceňuje, že si mohou objednat teplé jídlo s donáškou až na místo, aniž by museli opouštět svá zavazadla či je s sebou přenášet do bistrovozu,“ říká Petr Vondráček, produktový manažer z Odboru obchodu osobní dopravy. „Palubní portál je vůbec nástroj, na kterém chceme ještě pracovat. V současnosti mohou cestující prostřednictvím něj poslouchat hudbu, do poloviny roku bychom rádi spustili avizovanou filmotéku. Do budoucna počítáme i s poslechem hudby,“ dodává. Internet je cestujícím v Pendolinu k dispozici přirozeně zdarma. „V rámci bonusového občerstvení v oddílu první třídy mimo jiné podáváme každému cestujícímu nápoj na uvítanou v podobě Bohemia Sektu. Už jen tímto přístupem probouzíme v této skupině zákazníků příjemný pocit, že právě prožívají něco výjimečného a že si jich České dráhy považují,“ dodává Jiří Ješeta s tím, že cestující rovněž oceňují krátké jízdní doby a na rozdíl od konkurence Českých drah teplé pokrmy a točené pivo. V jednotkách Pendolino si navíc mohou cestující při nákupu místenky zvolit buď „tichý oddíl“, kde je mimo jiné omezeno používání telefonů, nebo naopak zónu určenou pro rodiny s dětmi do 10 let, kde národní dopravce myslí i na různé herní prvky. Během zimy zde nejmladší cestující Českých drah dostávali například Elfíkovy magnetky nebo Elfíkův sešit proti nudě.
Petr Horálek

Proč roste obsazenost spojů SC Pendolino

  1. Zavedení dynamického tarifu
    Cena místenky kolísá v závislosti na tom, zda spoj jede ve špičce a v sedle a na tom, jak dlouho dopředu si ji kupujete (pro standardní cestující stojí místenka zpravidla od 35 korun, pro držitele aplikace Železniční průkazka od 100 korun).
  2. Rozšíření kapacity druhé třídy
    Kapacita se zvýšila z původních 226 sedadel na 279 (+2 pro vozíčkáře), což se pozitivně projevilo především v týdenních špičkách.
  3. Rozšíření provozu do západních Čech
    Od prosincové změny jízdního řádu zajíždějí Pendolina dvakrát denně přes Plzeň do Františkových Lázní (předtím jen o víkendech). Do budoucna se plánuje se třetím spojem.
  4. Kvalita doplňkových služeb
    Přes palubní portál lze objednat občerstvení (wi-fi spojení s netem je zdarma). Každý cestující v 1. třídě dostává nápoj na uvítanou.

Příklady jízdních dob

  • Ostrava-Svinov – Františkovy Lázně 5 hodiny 56 minut
  • Ostrava-Svinov – Praha hl. n. 2 hodiny 59 minut
  • Olomouc hl. n. – Praha hl. n. 2 hodiny 12 minut
  • Olomouc hl. n. – Plzeň hl. n. 3 hodiny 51 minut
  • Praha-Smíchov – Plzeň hl. n. 1 hodina 16 minut

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy