Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

Jízdní řád 2023: Postupný návrat k rychlejšímu cestování i další spoje z Prahy do Vídně, Curychu nebo Žiliny

Jízdní řád 2023 bude ve znamení postupného návratu ke kratším cestovním  časům na koridorech, kde byly dokončeny rozsáhlé investice. Rekordně krátké jízdní doby budou zavedeny díky dokončeným přeložkám na 4. koridoru mezi Prahou a  Českými Budějovicemi. České dráhy ve spolupráci se svými zahraničními partnery nabídnou nové spojení z Prahy do Vídně přes Tábor a z Prahy do Curychu přes Drážďany a Basilej. Více spojů zamíří také do Žiliny a rozšíří se přímé spojení Prahy a Krakova.

Souprava railjet

„V jízdním řádu 2023 budeme pokračovat ve vylepšování naší nabídky v dálkové a v mezistátní dopravě, kterou chceme oslovit další zákazníky a nabídnout jim ekologickou alternativu k cestování auty nebo autobusy. Místo stání v kolonách, hledání volných míst na parkování a věnování se řízení auta je tu alternativa v podobě moderních vlaků, ve kterých lze za jízdy pracovat na laptopu, surfovat na internetu, sledovat filmy nebo si prostě jen číst a k tomu popíjet kávu,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. V souvislosti s jízdním řádem 2023 dodává: „Nejlepší zprávu mám pro zákazníky, kteří cestují mezi Prahou a Jihočeským krajem. Díky otevření dvou přeložek na 4. koridoru se tam podstatně zkracují jízdní doby. Vlak tam už nebude ‚Popelkou‘ ale skutečným řešením dopravy na jednání, do práce nebo za zábavou.“

Rekordně rychle na jih Čech a nový spoj přes Tábor do Vídně 

Spoje EuroCity / InterCity zvládnou trasu Praha – České Budějovice za 1 hod. 40 minut  a z Prahy do Tábora za 59 minut. Opačným směrem budou o 2 minuty pomalejší. Zkrátí se také cesta mezi Prahou a Dunajským koridorem do Lince ze současných 4 hod. 17 minut na 3 hod. 45 minut. V Linci jsou přestupní vazby na vlaky do Salcburku, Innsbrucku, Curychu, Villachu a do dalších míst jižní a západní Evropy.

Na 4. koridoru pojedou také dva páry nových rychlíků Silva Nortica, které zajistí spojení Prahy a Vídně přes jižní Čechy a rakouskou oblast Waldviertel. Pár vlaků Wien FJB (9:00) – Praha hl.n. (14:12 / 17:46) – Wien FJB (22:55) bude jezdit denně a druhý pár vlaků Praha hl.n. (7:46) – Wien FJB (12:55 / 15:00) – Praha hl.n. (20:12) bude jezdit v celé trase o víkendech. Po zbylé dny v týdnu pojede v úseku Praha – České Velenice – Praha.

Do Curychu severní cestou

„Se zahraničními partnery se podílíme také na renesanci evropské noční dopravy. Ke spojům z Prahy do Budapešti, Košic a Humenného, do Krakova a Varšavy a do Curychu přes Rakousko přidáváme druhý spoj v trase Praha – Curych. Ten pojede přes Drážďany a Lipsko a nabídne spojení na jihovýchod Německa a do švýcarské Basileje. V úseku Praha – Lipsko bude fungovat jako denní spoj a nabídne cestování do veletržní metropole,“ říká Jiří Ješeta.

Vlak pojede na našem území v kategorii EuroCity pod názvem Canopus a z Prahy bude odjíždět v 18:25 hod. Zastaví v Ústí nad Labem, Děčíně a dál bude pokračovat přes Drážďany, Lipsko, Karlsruhe, Freiburg a Basilej do Curychu (9:05). Opačným směrem bude odjíždět z Curychu v 19:59 hod. a do Prahy přijede v 9:35 hod. V trase Praha – Curych nabídne cestování v komfortních lůžkových vozech včetně oddílů Deluxe s vlastním sociálním zařízením a sprchou, lehátkový vůz a místa k sezení a přepravu jízdních kol.

Z Prahy na Moravu znovu o něco rychleji

Ukončení několika rozsáhlých výluk na koridoru z Prahy do České Třebové a dále do Brna v letošním a v příštím roce bude znamenat postupný návrat vlaků na 1. a 3. železničním koridoru ke svým původním trasám a k rychlejším cestovním časům.

Cestovní doba z Prahy na Moravu se zkrátí zhruba o 10 až 20 minut, např. vlaky SuperCity Pendolino mají plánovanou dobu jízdy mezi Prahou a Ostravou-Svinovem 3 hod. 3 min. Slovácký expres má plánovanou dobu jízdy z Prahy do Olomouce 2 hod. 27 minut, tedy o 18 minut méně a rychlíky Svitava zvládnou cestu z Prahy do České Třebové o čtvrt hodiny rychleji.  

Více spojů do Žiliny a snáze do Krakova

Prodloužením vlaků IC 520 / 521 Valašský expres se zlepší nabídka spojení do / ze Žiliny přes Valašsko. Dosavadní vlak IC 521 Valašský expres Praha – Vsetín pojede z Prahy nově jako vlak EC 223 v 17:15 hod. a ze Vsetína bude pokračovat do Horní Lidče, Púchova a Žiliny, kam přijede ve 22:29 hod. V opačném směru odjede ze Žiliny v 5:23 hod. a přes Púchov, Horní Lideč a Vsetín pojede do Prahy, kam dorazí v 10:45 hod.

O další možnost se rozšíří současné přímé spojení Prahy a Krakova zavedením přímých vozů, které pojedou z Prahy na spoji EC 113 Silesia s odjezdem z Prahy hl.n. v 6:15, které budou z Bohumína pokračovat na vlaku 213 Galicja (dosud vlak 301) s příjezdem do Krakova ve 13:16. V opačném směru bude tento spoj odjíždět ve 14:42 hod. (vlak 212 Galicja) a do Prahy přijedou přímé vozy na vlaku EC 112 Silesia ve 21:45 hod.   

Z Prahy do Brna znovu po koridoru od léta 2023

Významná změna v jízdních řádech pak přijde 1. července 2023, kdy budou přesměrovány vlaky railjet Vindobona a EuroCity Metropolitan / Hungaria z Vysočiny na koridor přes Pardubice. Vlaky railjet Vindobona pak budou pravidelně zastavovat mezi Prahou a Brnem pouze ve stanicích Pardubice hl.n. a Česká Třebová, spoje EuroCity Metropolitan / Hungaria pak ve stanicích Kolín a Pardubice hl.n. Cestovní čas z Brna do Prahy se oproti první polovině roku 2023 zkrátí o 24 až 26 minut na 2 hod. 33 min., v opačném směru o 21 minut na 2 hod. 35 min.

Rychlíky linky R19 Svitava se vrátí na svou celou obvyklou trasu Praha – Brno po ukončení výluk na koridoru u Blanska už s novým jízdním řádem od 11. prosince. Trasu Brno hl.n. – Praha hl.n. zvládnou rychlíky s 12 zastávkami za 3 hod. 9 minut, opačným směrem pojedou 2 hod. 59 min.

EuroCity a rychlík z Ostravy do Žiliny každé dvě hodiny

K pravidelnějšímu rozložení tras dálkových vlaků dochází na trati z Ostravy přes Český Těšín a Návsí (Nawsie) do Čadce a Žiliny. Z Ostravy-Svinova budou odjíždět od 5 ráno do 21 večer v intervalu dvě hodiny. Odjezdy z ostravského Svinova jsou plánované v liché hodiny mezi 40. a 50. minutou. Provoz zde zajistí spoje Kysučan (dosud označené jako Fatra) Ostrava – Žilina a zpět a Ostravan Praha – Žilina / Návsí (Nawsie) a zpět. V opačném směru budou vlaky Kysučan a Ostravan odjíždět ze Žiliny každé dvě hodiny od 6:34 do 20:34 hod., první ranní spoj v tomto směru pak pojede v 5:03 z Návsí (Nawsie).

Nahoru

Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122
On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Etická linka pro oznámení protiprávního jednání.
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy