Tiskové zprávy

České dráhy zmodernizují 15 kombinovaných vozů 1. a 2. třídy pro rychlíky

26.7.2011 - 11:30

České dráhy vypsaly veřejnou zakázku na modernizaci 15 osobních vozů 2. třídy řady Bdt na kombinované vozy 1. a 2. třídy řady ABpee pro dálkovou dopravu. České dráhy po modernizaci získají komfortní vozy pro běžné meziregionální rychlíkové spoje vybavené například klimatizací nebo uzavřeným systémem WC a vyřadí nejstarší vozy obdobného typu. Předpokládaná hodnota zakázky je 270 milionů korun a požadovaný termín dodání všech vozů je do 26 měsíců od podpisu kontraktu, tedy přibližně do konce roku 2013.

Osobní vozy vyráběné na přelomu 80. a 90. let v tehdejším Československu projdou tzv. velkou modernizací. Z pohledu komfortu cestujících to představuje především dosazení nového interiéru a WC s uzavřeným systémem. Ve voze bude jeden velkoprostorový oddíl 1. třídy s 30 polohovatelnými sedačkami, u kterých budou k dispozici stolky. Druhý velkoprostorový oddíl bude nabízet 40 míst pro cestující ve 2. třídě. Také zde budou dosazeny nové sedačky. V obou oddílech budou mít cestující k dispozici elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky, především přenosných PC. Příjemnou pohodu ve voze i během horkých letních dní zajistí klimatizace a nová determální skla. Cestující získají informace o průběhu cesty a následujících zastávkách z audiovizuálního informačního systému. Snadný nástup a vyšší bezpečnost během cesty zajistí nové předsuvné dveře s elektrickým pohonem ovládané tlačítky nebo madly. Dveře budou za jízdy bezpečnostně blokované a nový systém umožní jejich blokování i za pobytu ve stanici tak, aby cestující nemohli vystoupit například na opačnou stranu mimo nástupiště.

Rozsáhlou modernizací projdou i další technické celky skryté pozornosti cestujících. Bude dosazen nový centrální zdroj energie a úpravou projdou podvozky GP 200 tak, aby se zvýšila rychlost vozů ze 120 na 140 km/h. To umožní jejich nasazení i do rychlejších spojů, případně provoz většího počtu běžných rychlíkových spojů rychlostí až 140 km/h. Vyšší bezpečnost provozu zajistí také nová elektropneumatická brzda s možností přemostění záchranné brzdy. Vůz musí být vybaven také systémem vedení, které umožní mimo jiné společný provoz s řídicími vozy a přenos informací mezi řídicím vozem a lokomotivou (18žilové vedení a 9žilové vedení dle UIC 558 a UIC 541-5).          

České dráhy nasadí tyto vozy do ucelených souprav především s nově dodávanými řídicími vozy známými jako řada 961 (Bfhpvee295) a s vozy 2. třídy, jejichž modernizace se nyní připravuje. V provozu budou například na rychlících Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno a Ústí nad Labem – Lysá nad Labem – Kolín, kde nahradí současné starší kombinované vozy s oddíly 1. a 2. třídy.      



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy