25.11.2011 - 13:07
V neděli 11. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2012. V Jihomoravském kraji je rozsah regionální dopravy dlouhodobě ustálen a zůstává na stejné úrovni jako v letošním roce. Nový jízdní řád přináší zlepšení spojení na Slovensko přes Velkou nad Veličkou. Rozšiřuje se provoz spěšného vlaku „Velo Podyjí“, pokračují nabídky nostalgických jízd na trati lednicko-valtického areálu a rozšiřuje se počet vozů umožňujících rozšířenou přepravu kol. Se změnou koncepce veřejné dopravy v Pardubickém kraji je zastavena vlaková doprava mezi Velkými Opatovicemi a Moravskou Třebovou. Nový jízdní řád bude platit až do 8. prosince 2012.
Regionální vlaky v Jihomoravském kraji ujedou v jízdním řádu 2011/2012 necelých 9 mil. vlakových kilometrů, denní průměr činí 24 590 vlakových kilometrů. Rozsah dopravy je dlouhodobě ustálený a pro příští rok nezaznamenává žádné zásadní změny, a to především v nezměněných časových polohách většiny vlaků, včetně zachování přípojných návazností. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 802 regionálních vlaků, o víkendech pak v průměru 485 vlaků. Integrovaný dopravní systém platí na celém území kraje, regionální vlaková doprava je provozována na celkem 729 km železničních tratí.
Nejvýznamnější změny v Jihomoravském kraji
České dráhy ve spolupráci se Železniční společností Slovensko (ZSSK) nabídnou každou sobotu v ranních hodinách novou nabídku cestování vlakem na Slovensko přes Velkou nad Veličkou a Myjavu. Ranní osobní vlak z Veselí nad Moravou v 7:15 má ve Velké nad Veličkou přípoj do Myjavy a Nového Mesta nad Váhom. Nabídka spojení je výhodná pro turisty a cestující, kteří z Nového Mesta nad Váhom chtějí pokračovat dále návaznými vlaky směrem na Trenčín, Žilinu a dále na střední a východní Slovensko, případně do Trnavy a Bratislavy.
V období cyklistické sezóny dochází k rozšíření počtu jízd sobotního spěšného vlaku „Velo Podyjí“ z Brna-Králova Pole do Šatova a zpět. Vlak pojede každou sobotu od 28. dubna do 30. června a od 1. do 22. září, dále 5. července, 28. září a 13. října. Tímto krokem vychází dopravce vstříc poptávce cykloturistů na spojení Brna se Znojmem, které nabízí řadu příležitosti na pěkný výlet pěšky i na jízdním kole. Ve vlaku jsou řazeny vozy s možností rozšířené přepravy jízdních kol, dále pak vůz s možností úschovy jízdního kola během přepravy. Kromě soboty 13. října, kdy bude vlak veden historickou soupravou, platí v těchto vlacích také jízdné IDS JMK.
Jízda do lázní v Lednici, program ČD Wellness, nabídnou České dráhy ve dnech 11. prosince 2011, 15. a 29. ledna, 12. a 26. února, 11. a 25. března, 15. a 22. dubna, 14. října a 18. listopadu 2012. Součástí balíčku, který bude možné zakoupit pouze v předprodeji, bude jízda historickým motoráčkem, návštěva Lázní Lednice se zvolenou procedurou a návštěvou bazénu. Nebude chybět ani zimní prohlídka lednického zámku. Motoráček bude odjíždět z brněnského hlavního nádraží v 9:40, zpět z Lednice v 17:00.
Každou sobotu od 19. května do 29. září 2012 a dále v neděli a svátek od 1. července do 2. září 2012 vyjedou historické motorové vlaky na tratě Lednicko-valtického areálu. Vlak z Brna do Břeclavi a Lednice bude sestaven z motorového vozu M 262.0 „Kredenc“. Pokračuje tak úspěšné víkendové přímé spojení Brno – Lednice a opačně s možností výletu do atraktivního Lednicko-valtického areálu. Novinkou jsou jízdy historického motorového vozu M 131.1 „Hurvínek“ z Břeclavi do Valtic města a Mikulova, z Mikulova na Moravě do Valtic města a Lednice. V historických vlacích bude zavedeno globální jízdné, běžný tarif ČD ani tarif IDS JMK v těchto vlacích nebude platit. Ve vlaku z Brna do Lednice a opačně, z Břeclavi do Mikulova a opačně se zařadí historický cyklovůz s přepravou jízdních kol zdarma. S držitelem Rodinného pasu může v neděli cestovat po zakoupení jízdenky pro dospělého dítě zdarma.
Na základě zvýšeného zájmu cestujících o přepravu jízdního kola jako spoluzavazadla bude v období od konce dubna do konce září na tratích Znojmo – Okříšky, Znojmo – Břeclav a Zaječí – Hodonín rozšířen rozsah provozu přívěsných vozů, jejichž interiér je přizpůsoben přepravě jízdních kol, vozy disponují rozšířenými prostory s háky na kola.
Trať 246 Znojmo – Břeclav
Trať 250 Níhov – Tišnov – Brno – Břeclav – Kúty
Trať 260 Brno – Letovice
Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice
Trať 330 Břeclav – Moravský Písek
Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou
Rychlíky a spěšné vlaky Brno – Hodonín s rozšířenou přepravou spoluzavazadel s možností rezervace míst pro jízdní kola umožní rychlé spojení z Brna na cyklotrasy na jihovýchodní Moravě. Tato služba se nově zavádí také u rychlíků z Brna do Jeseníku / Šumperka přes Olomouc a na trase Brno – Ústí nad Orlicí – Pardubice – Praha. Cyklovozy jsou zařazeny také na téměř všech vlacích na trati Znojmo – Břeclav.
Ve stanicích Znojmo, Břeclav, Hodonín, Veselí nad Moravou budou České dráhy nově celoročně provozovat půjčovny jízdních kol. Kolo si lze v půjčovně předem zarezervovat a přepravovat po vybraných železničních tratích zdarma. Výhodou je možnost vrácení kola v jiném místě než bylo zapůjčeno. Kromě stanic na jižní Moravě jsou to také stanice Jindřichův Hradec, Třeboň a Veselí nad Lužnicí v Jihočeském kraji.
Modernizované soupravy v Jihomoravském kraji