Tiskové zprávy

Novinky ve vlakovém jízdním řádu pro rok 2012 v Kraji Vysočina, nasazení nových vozů RS1

28.11.2011 - 11:59

V neděli 11. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2012. V Kraji Vysočina zůstal na většině tratí rozsah dopravy zachován jako ve stávajícím jízdním řádu. Změnily se časové polohy vlaků na trati z Horní Cerekve přes Pelhřimov do Tábora. Mění se koncepce dopravy z Havlíčkova Brodu do Pardubic. Menší úpravy jsou u vlaků na trati Jihlava – Třebíč – Brno. Do provozu budou postupně nasazovány nové motorové vozy Regio-Shuttle RS1, poslední z celkem 17 souprav vyjedou v listopadu nadcházejícího roku.Nový jízdní řád bude platit až do 8. prosince 2012.

Regionální vlaky v Kraji Vysočina ujedou v období platnosti jízdního řádu 2011/2012 celkem 3 921 036 vlakokilometrů. V porovnání s letošním rokem je rozsah regionální dopravy srovnatelný. České dráhy vypraví na Vysočině v pracovní dny v průměru 391 regionálních spojů, o víkendech 245, což představuje v průměru 349 vlaků denně. Nejkratší cestu na území Vysočiny mají vlaky z Počátek-Žirovnice do Jihočeského kraje, délka trasy je 1,3 kilometru. Naopak nejdelší vzdálenost, 99 kilometrů, urazí vlak z Rapotic do Havlíčkova Brodu. Rozsah integrované dopravy je stejný jako ve stávajícím jízdním řádu. Na trati Okříšky – Znojmo, v úseku mezi stanicemi Jaroměřice nad Rokytnou a Moravské Budějovice, bude zprovozněna nová zastávka Bohušice.

Nejvýznamnější změny v regionální dopravě na Vysočině

  • Úpravy časových poloh vlaků na trati Horní Cerekev – Pelhřimov – Tábor

S ohledem na požadavky Jihočeského kraje a z důvodu nasazení většího počtu modernizovaných jednotek Regionova, umožňujících kratší jízdní doby, dochází k časovým posunům vybraných vlaků.

  • Změna koncepce dopravy na trati Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – Pardubice
Na území Pardubického kraje dochází na této trati k zásadní změně koncepce dopravy. Nově jsou zde osobní a spěšné vlaky vedeny v pravidelných tzv. taktových polohách. To spolu se zánikem dálkové dopravy vedlo k několika změnám.
 
  • Úprava tras vlaků na trati Jihlava – Třebíč – Brno

Z důvodu neobjednání prvních ranních víkendových spojů ze strany Jihomoravského kraje mezi Rapoticemi a Náměští nad Oslavou bude končit vlak z Brna v 1:24 v Rapoticích a v opačném směru bude vyjíždět v 5:28 z Rapotic.

Změny v regionální dopravě na jednotlivých tratích Kraje Vysočina

  • Trať 224 Horní Cerekev – Pelhřimov – Tábor: Počet vlaků ani jejich datová omezení se zásadním způsobem nemění. Na základě požadavků Jihočeského kraje zajistit výhodnější přípojové vazby v Táboře a z důvodu nasazení většího počtu modernizovaných motorových vozů Regionova, které umožňují zkrátit jízdní doby, dojde k časovým posunům vlaků. První ranní vlak z Tábora do Horní Cerekve bude v Pelhřimově rozdělen na dva. Naopak sloučeny do jednoho vlaku bez nutnosti přestupování budou vlaky se současným odjezdem 11:06 z Tábora do nového spoje s odjezdem 11:15. Stejně tomu bude i u posledních vlaků v tomto směru (s odjezdem v 21:15 z Tábora). V opačném směru bude „školní vlak“ z Horní Cerekve, nově již z Počátek-Žirovnice s příjezdem v 7:45 do Pelhřimova urychlen na příjezd v 7:17. Vlak jezdící v pracovní dny v 10:40 z Horní Cerekve nebude nově končit v Pelhřimově, ale pojede rovnou do Tábora (příjezd 12:11). Naopak stávající denní vlak s odjezdem z Pelhřimova v 12:32 pojede v novém jízdním řádu jen o víkendech (odjezd 12:28). Vlak z Horní Cerekve v 20:19 nebude nově končit v Pelhřimově, ale pojede až do Tábora (odjezd 20:44 z Pelhřimova). Ruší se tím naopak vlak s dnešním odjezdem v 22:23 z Pelhřimova pro jeho nízkou obsazenost na území Jihočeského kraje.
  • Trať 225 Havlíčkův Brod – Jihlava – Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice: Rozsah dopravy se nijak zásadně nemění, dochází k několika změnám v časových polohách v úseku od Horní Cerekve ve směru na České Budějovice. První ranní osobní vlak Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice (dnes odjezd 6:26) pojede o čtvrt hodiny dříve (odjezd v 6:11) a jako přímý spoj z Pelhřimova. Tato změna umožní v opačném směru rychlejší přípoj od Jindřichova Hradce (odjezd 6:32 z Počátek-Žirovnice) a dřívější příjezd školáků do Pelhřimova. Vlak z Jihlavy do Počátek-Žirovnice s odjezdem 9:40 pojede nově o 12 minut později v 9:52 z důvodu navázání přípoje v Kostelci u Jihlavy. Vlak z Horní Cerekve do Havlíčkova Brodu s odjezdem ve 12:31 pojede nově v úseku Horní Cerekev – Jihlava o 11 minut později ve 12:42. V pozdější časové poloze pojede i vlak z Počátek-Žirovnice do Horní Cerekve (nově v 15:58 místo 15:25) a bude nově sloučen do jednoho vlaku s následujícím osobním vlakem do Havlíčkova Brodu.
  • Trať 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Kolín: Z důvodu zajištění výhodného spojení v Kolíně se posouvá o 11 minut odjezd posledního osobního vlaku na Vysočinu, nově bude do Světlé nad Sázavou přijíždět ve 22:52. K dalším podstatným změnám na této trati nedochází.
  • Trať 238  Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – Pardubice: S ohledem na ukončení provozu rychlíkové dopravy Jihlava – Havlíčkův Brod – Pardubice zde dochází k několika úpravám časových poloh vlaků i jejich tras. Na území Pardubického kraje je navíc velká část osobních vlaků z Havlíčkova Brodu urychlena a jsou nově zařazeny v kategorii spěšných vlaků. Osobní vlak s odjezdem v 6:47 z Havlíčkova Brodu pojede pouze v pracovní dny. V 7:25 pojede z Havlíčkova Brodu víkendový osobní vlak, následující osobní vlak s odjezdem v 8:13 z Havlíčkova Brodu bude ze Ždírce nad Doubravou protažen jako spěšný vlak až do Pardubic. V opačném směru bude dnešní spěšný vlak s každodenním příjezdem v 18:50 do Havlíčkova Brodu rozdělen. V 18:48 bude přijíždět v pracovní dny a v 19:50 o víkendech.
  • Trať 240 Jihlava – Třebíč – Brno: Na této trati dochází jen k menším změnám – popůlnoční vlak z Brna bude nově končit již v Rapoticích (příjezd 1:24). V opačném směru bude osobní vlak Os 4827 začínat o víkendech až v Rapoticích (odjezd v 5:28), místo v Náměšti nad Oslavou. Ranní sobotní vlak z Jihlavy s odjezdem v 5:20 do Brna bude nově v Okříškách z oběhových důvodů rozdělen do dvou vlaků.
  • Trať 250 Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Křižanov – Brno: Na této trati nedojde k podstatným změnám. Jedinou důležitou úpravou je desetiminutové uspíšení příjezdu prvního ranního vlaku ze Žďáru nad Sázavou do Havlíčkova Brodu, aby se zajistilo lepší spojení na první vlak do krajského města.
  • Na ostatních tratích Kraje Vysočina se koncepce jízdního řádu nemění nebo dochází jen k drobným minutovým posunům, případně datovým omezením.

Nasazení nových a modernizovaných souprav na Vysočině

Na konci roku 2010 a v průběhu letošního roku bylo postupně do provozu nasazeno 12 modernizovaných patrových vozů (Bdmteeo294). Cestující u nich zvláště oceňují komplexní obnovu interiéru a snadné ovládání vstupních dveří pouze tlačítky. S platností od nového jízdní řádu 2011/2012 bude na Vysočině nasazena další motorová souprava Regionova na trati 224 z Horní Cerekve na hranice kraje. Razantní změnu v úrovni vozového parku zajistí zcela nové motorové vozy Regio-Shuttle RS1 od švýcarské firmy Stadler. První motorový vůz byl cestujícím slavnostně předán 28. října 2011. Zbývající vozy budou berlínským výrobním závodem postupně dodány nejpozději do listopadu příštího roku. Celková hodnota 17 motorových vozů činí necelých 898 milionů korun. Do provozu budou nasazovány postupně a v konečné fázi by se měly objevovat na všech tratích Vysočiny s podmínkou, že naprostou většinu svých výkonů musí uskutečnit na území Kraje Vysočina.

Modernizované vozy na jednotlivých tratích:
  • 224 Horní Cerekev – Pelhřimov – hranice kraje: 70 % spojů zajistí dvě soupravy Regionova;
  • 225 Havlíčkův Brod – Jihlava: přibližně 20% spojů v pracovní dny a 30 % o víkendech zajistí dvě Regionovy. Ve směru z Jihlavy po hranici kraje bude jezdit 70 % spojů s Regionovou nebo modernizovanými patrovými vozy;
  • 227 Kostelec u Jihlavy – Telč – hranice kraje: 100 % spojů je zajištěno Regionovami;
  • 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – hranice kraje: přibližně 60 % osobních vlaků zajišťují modernizované patrové vozy a Regionova;
  • 237 Havlíčkův Brod – Humpolec: cca 50 % spojů zajištěno vozem RS1 Stadler (841);
  • 238 Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – hranice kraje: přibližně 80 % spojů v pracovní dny a 95 % o víkendech zajišťují soupravy Regionova;
  • 240 Jihlava – Třebíč – hranice kraje: asi 55 % osobních vlaků v týdnu a 75 % o víkendech a svátcích zajišťuje Regionova, motorový vůz (řady 854), přípojný vůz (Bdtn756 ) a řídící vůz (řady ABfbrdtn795);
  • 241 Okříšky – Moravské Budějovice – hranice kraje: zde zajišťuje cca 50 % víkendových spojů Regionova;
  • 250 Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – hranice kraje: přibližně na třetinu spojů se nasazují modernizované patrové vozy;
  • 251 Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – hranice kraje: více jak na 85 % osobních vlaků jezdí modernizované Regionovy;

Během roku 2012 se postupně na všech tratích Vysočiny objeví zcela nové vozy řady 841 Regio-Shuttle společnosti Stadler. Vysočina bude patřit ke krajům s nejmodernějším a nejmladším vozovým parkem. Koncem roku 2012 budou vozy většiny vlaků Českých drah provozovaných na Vysočině nové nebo repasované.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy