Tiskové zprávy

České dráhy zadaly modernizaci 40 vozů pro dálkové spoje

1.2.2012 - 12:41

Nový velkoprostorový interiér, klimatizace, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, elektronický audiovizuální systém nebo nové toalety s uzavřeným systém, tak bude vypadat přibližně 25 let starý vůz typu Bmee po modernizaci ve společnosti Pars nova v Šumperku. Vozy tohoto typu budou nasazeny do provozu na dálkových vlacích EuroCity a Expres.

Vozy Bmee byly vyrobeny v letech 1986 a 1987 v tehdejší východoněmecké vagónce v Budyšíně (Bautzen). Rozsah jejich modernizace a změny, které čekají cestující, popisuje podrobněji náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: „Vůz bude při modernizaci upraven na velkoprostorový s 80 místy k sezení. Budou vyměněny podlahy, obložení, okna a instalováno nové osvětlení. Cestující určitě ocení nové polohovatelné sedačky. Ty budou v případě leteckého uspořádání za sebou vybaveny sklopnými stolky, v případě umístění proti sobě bude stolek mezi nimi. Cestující budou mít k dispozici také elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, například notebooků nebo mobilních telefonů. Vůz bude klimatizovaný. Zcela přestavěny budou také toalety. Ty budou mít uzavřený systém a cestující je tak budou moci využít i ve stanici. Snadný nástup a průchod mezi vozy zajistí nové dveře ovládané tlačítky nebo madly s elektrickým nebo elektropneumatickým pohonem. Nástupní dveře budou během jízdy bezpečnostně blokovány. Vozy budou vybaveny také elektronickým informačním a rezervačním systémem. V jednom nástupním prostoru bude vytvořen prostor pro umístění objemných zavazadel, kočárků nebo až 4 jízdních kol.“ 

Významné změny doznají také technické celky, které jsou skryté očím cestujících. Vůz bude vybaven novým centrálním zdrojem energie, tzv. CZE, který zásobuje energií veškerá elektrická zařízení ve voze. Upraven bude brzdový systém dosazením tzv. elektropneumatické brzdy s možností přemostění záchranné brzdy nezbytné pro provoz na tratích s délkou tunelů do 5 kilometrů. Podvozky budou doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Maximální rychlost vozů bude zachována na úrovni 160 km/h.

Po modernizaci budou tyto vozy nasazeny především do souprav EuroCity a Expres na tratích spojujících Prahu s moravskými městy, např. s Ostravou, Olomoucí nebo Brnem a dále na Slovensko a do Maďarska.

Na základě veřejné soutěže (jednacího řízení s uveřejněním), do které se přihlásily čtyři účastníci, byla dosažena cena kontraktu ve výši 695,6 mil. Kč (bez DPH), což představuje úsporu více než 180 mil. Kč oproti původnímu předpokladu zadavatele. Vítězem soutěže se stala společnost Pars nova ze Šumperku, která má dodat všechny zmodernizované vozy do 32 měsíců od podpisu kontraktu, tedy přibližně do poloviny roku 2014.   



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy