Tiskové zprávy

Na nová vozidla pro střední Čechy přispěla EU

11.9.2012 - 11:12

Devět nových vlaků nakoupily České dráhy pro Středočeský kraj s přispěním Evropské unie. Na čtyři CityElefanty a pět Regionov získal dopravce dotaci ve výši bezmála 379 milionů z Regionálního operačního programu Střední Čechy. Celková hodnota nových vlaků je přes 1 miliardu korun.

Větší část kupní ceny tak zaplatí samy České dráhy. CityElefanty dotované z ROP jezdí na trati Praha – Strančice – Benešov u Prahy, Regionovy jsou nasazovány na spoje Kolín – Ledečko – Sázava- Černé Budy a Kolín – Kutná Hora – Zruč nad Sázavou.

„Příspěvek z Regionálního operačního programu je pro nás velice důležitý, představuje téměř 40 % ceny vlaků,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. „Stejným způsobem nakupujeme desítky vozidel pro ostatní kraje, a kvalita přepravy se tak v regionální dopravě rychle mění k lepšímu.“

Přestože průměrný věk vozidel Českých drah je 25 let, v regionální dopravě ve Středočeském kraji je to méně než 20 let. V případě nejvytíženějších spojů směřujících do hlavního města v rámci Pražské integrované dopravy je to dokonce jen 17 let. „Zmíněná vozidla dotovaná z ROP totiž zdaleka nejsou jediná, která České dráhy pro kraj nakoupily. Ve středních Čechách  aktuálně nasazujeme 67 patrových CityElefantů a přes 40 Regionov,“ upřesňuje Antonín Blažek. S přesahem do Ústeckého kraje jezdí na trati Lysá nad Labem – Všetaty – Mělník – Ústí nad Labem také vratné soupravy s řídícím vozem nazývaným slangově "Sysel", který umožňuje pohodlnou přepravu vozíčkářů a jízdních kol. Obdobné soupravy pak dopravce na přelomu roku nasadí i na rychlících Ústí nad Labem – Mělník – Lysá nad Labem – Kolín, osobních vlacích z Kolína na Pardubicko a ze Zdic na Plzeňsko.

„Kvalitní veřejná doprava patří k prioritám současného vedení kraje za poslední čtyři roky,“ zdůraznila hejtmanka Středočeského kraje Zuzana Moravčíková. „Rádi bychom co nejvíce integrovali vlakovou dopravu ve spojení Středočeského kraje a Prahy, kam dojíždí většina Středočechů každodenně za prací, a současně využili možností výstavby větší kapacity záchytných parkovišť právě u vlakových nádraží,“ dodala hejtmanka.   

Náměstek hejtmanky pro dopravu Robin Povšík doplnil, že „nasazení nových a modernizovaných souprav dotovaných z fondů EU potvrzuje, že bylo správné uzavřít s Českými drahami desetiletou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti. Bez dlouhodobého kontraktu by totiž na dotace vůbec nedosáhly a modernizace by probíhala mnohem pomaleji,“ upozornil Robin Povšík s tím, že zhruba 90 % cestujících Středočechů dnes jezdí v nových nebo v modernizovaných vozech, což je nejvyšší podíl v celé České republice.

4 CityElefanty (moderní elektrická vozidla pro Středočeský kraj, ř. 471)

  • investice do nákupu celkem: 874 mil. Kč
  • z toho dotace z ROP: 328 mil. Kč
  • inventární čísla vozidel s dotací: 471.076 až 471.079
  • nasazení vozidel: Praha – Strančice – Benešov u Prahy

5 Regionov (modernizovaná motorová vozidla pro Středočeský kraj, ř. 814)

  • investice do nákupu celkem: 127,4 mil. Kč
  • z toho dotace z ROP: 50,96 mil. Kč
  • inventární čísla vozidel s dotací: 814.182 až 814.186
  • nasazení vozidel:  Kolín – Ledečko – Sázava Černé Budy a  Kolín – Kutná Hora – Zruč nad Sázavou


Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy