Tiskové zprávy

Mezistátní a dálkovou dopravu nečekají zásadní změny

19.11.2012 - 11:45

Jízdní řád 2013, který bude platit od neděle 9. prosince letošního roku do 14. prosince 2013, nepřináší v oblasti mezistátní a dálkové vnitrostátní dopravy žádné radikální změny. Největší úpravy se tak týkají optimalizace jednotlivých relací, a to jak dobudováním taktové dopravy, například do Vídně, Bratislavy nebo Budapešti, tak naopak omezením jízdy některých spojů v méně vytížených úsecích.

Největší změny v dálkové a mezistátní dopravě

  • Rozšíření taktové dopravy do Varšavy, Vídně, Bratislavy a Budapešti
  • Více spojů do Varšavy, spojení Praha – Varšava bude o více než 20 minut rychlejší
  • Do Mnichova pojedou vlaky každé 4 hodiny
  • V letní sezóně přímý vůz do chorvatského Splitu
  • Spojení Praha – Plzeň zrychlí přibližně o 8 minut
  • SC Pendolino bude od března častěji zajíždět na západ Čech
  • D1 Expressy pojedou 3× denně a rychleji než dnes
  • České dráhy nasadí více komfortních vozů a rozšíří služby pro vozíčkáře a cyklisty   

Novinky v mezistátní dálkové dopravě

Česká republika – Rakousko

  • Vlaky EuroCity na okraji dne, Carl Maria von Weber z Vídně do Prahy a Johannes Brahms z Prahy do Vídně, pojedou nově ve směru Bratislava, nahradí je nový pár vlaků EuroCity Johan Gregor Mendel Vídeň (odj. 6:50) – Praha (příj. 11:21) / Praha (odj. 18:39) – Vídeň (příj. 23:03), vznikne tak po celý den základní dvouhodinový interval vlaků EuroCity Praha – Vídeň (– Graz).
  • V trase Praha – České Budějovice – Linz je současná nabídka spojů a vlaků s přímými vozy rozšířena o jeden spoj na 2 a půl páru vlaků a dochází k novému rozložení odjezdu vlaků z Prahy, vlak F. A. Gerstner ze Summerau do Prahy pojede nově přímo z Lince (dosud přímé vozy), z Prahy pojedou vlaky v nových časech: rychlík F. A. Gerstner Praha (odj. 5:15) – Linec (příj. 10:24), Anton Bruckner Praha (odj. 9:15) – Linec (příj. 14:24) a Ferdinand Kindermann Praha (odj. 13:15) – Linec (příj. 18:24).  

Česká republika – Německo

  • Všechny vlaky na trase Praha – Plzeň – Bavorsko pojedou nově z / do Mnichova (dosud 2 páry vlaků jezdily do / z Norimberka), vznikne tak pravidelný čtyřhodinový interval těchto spojů, spojení do Norimberka bude možné s přestupem v Chebu nebo ve Schwandorfu, díky zrychlení dopravy mezi Prahou a Plzní v návaznosti na dokončované úseky 3. koridoru budou spoje o cca 7, resp. 8 minut rychlejší.
  • V trase Praha – Děčín – Drážďany – Berlín – severní Německo nedochází k žádným zásadním změnám.

Česká republika – Polsko

  • Vlak EuroCity Praha z Prahy do Varšavy a zpět  je v obou směrech rychlejší o více než 20 minut, nabídne tak historicky nejrychlejší spojení obou metropolí s cestovním časem téměř 8 hodin a průměrnou rychlostí skoro 100 km/h. Vlak pojede z Prahy nově cca o 70 minut později (tj. v 11:29), z Varšavy odjede cca o 45 minut dřív (tj. v 8:23).  
  • Jsou zavedeny dva nové přímé vlaky z / do Varšavy: EuroCity 106 / 107 Comenius v trase Břeclav (odj. 7:10) – Varšava (příj. 13:32) / Varšava (odj. 14:18) – Břeclav (příj. 20:50) a EuroCity 130 /131 Varsovia Budapešť (odj. 7:25) – Břeclav (odj. 11:06) – Varšava (příj. 17:32) / Varšava (odj. 10:18) – Břeclav (příj.16:54) – Budapešť (příj. 20:35). 
  • Expres Silesia pojede nově pouze jako rychlík v úseku Bohumín – Krakov a zajistí přepravu lůžkových a lehátkových vozů z / do Prahy, Vídně a Budapešti, ve vnitrostátním úseku bude nahrazen expresem Ostravan, lůžkové a lehátkové vozy z / do Prahy budou přepraveny na rychlíku R 442 / 443 Šírava (odj. z Prahy ve 22:29, příjezd do Prahy v 7:36). 
  • Ve vlacích EuroCity Praha a Varsovia je poprvé zavedena možnost přepravy jízdních kol do / z Polska.  

Česká republika – severní Slovensko

  • Expres 220 Detvan pojede ze Zvolena o cca 4 hodiny později, nově až v 9:09 (nyní již v 5:14) a do Prahy přijede v 16:53 (dnes ve 12:50).   
Česká republika – jižní Slovensko – Maďarsko – Balkán
  • Je zaveden nový pár vlaků EuroCity 271 / 270 Petrov Brno (odj. 6:22) – Budapešť (příj. 10:35) / Budapešť (odj. 17:25) – Brno (příj. 21:37).
  • Je zaveden nový přímý vlak EuroCity 130 / 131 Varsovia Budapešť (odj. 7:25) – Břeclav (příj. 11:03) – Varšava (příj. 17:32) / Varšava (odj. 10:18) – Břeclav (odj. 16:57) – Budapešť (příj. 20:35).
  • Vlaky EuroCity 177 Johannes Brahms z Berlína a 378 Carl Maria von Weber do Stralsundu / Binzu budou v úseku mezi Vídní a Prahou nově přesměrovány do Bratislavy a přejmenovány na spoje Slovenská strela, společně s vlakem Petrov a Varsovia je tak vytvořen po celý den základní dvouhodinový interval v relaci Praha – Brno – Bratislava – Budapešť.   
  • Je zaveden nový přímý lůžkový vůz Praha – Budapešť – Split, který pojede v letní sezóně 2× týdně.
  • Bude rozšířena přeprava jízdních kol přímými vlaky ze severu Moravy do Bratislavy a Budapešti (EC Varsovia) a do / ze srbského Bělehradu (EC Avala).

U ostatních mezistátních relací nedochází k žádným zásadním změnám. Nadále jsou tak zachovány například noční spoje a přímé vozy EuroNight / CityNightLine z Prahy do Curychu, Amsterdamu a Kodaně, je zachováno přímé noční spojení do Varšavy, Moskvy, v letní turistické sezóně pojedou také přímé vozy do Varny, Burgasu nebo Baru.     

Novinky ve vnitrostátní dálkové dopravě

SC Pendolino

  • Rozsah provozu vlaků SC Pendolino v jednotlivé dny týdne a období roku jsou přizpůsobeny poptávce zákazníků po nejrychlejším spojení Prahy s Ostravou.
  • Do cestovních časů se mírně promítne plánovaná modernizace úseku Běchovice – Úvaly na okraji Prahy, cestovní čas se tak prodlouží cca o 7 minut.     
  • Od začátku března se rozšíří provoz vlaků SC Pendolino na západ Čech o vlaky:
    • SC Pendolino 503 v pondělí z Plzně (odj. 5:45) do Ostravy (příj. 10:40);
    • SC Pendolino 506 a 515 v neděli z Bohumína (odj. 7:18) do Františkových Lázní (příj. 13:25) a z Františkových Lázní (odj. 14:38) do Bohumína (příj. 20:49)
    • SC Pendolino 516 v neděli z Ostravy (odj. 17:27) do Plzně (příj. 22:11).

D1 Express Praha – Brno – Praha

Dochází k rozšíření nabídky a zrychlení vlaků D1 Express mezi Prahou a Brnem, vlaky nově pojedou 2 hodiny 37 minut (nyní 2 hodiny 42 minut) a dosavadní dva páry spojů budou doplněny o třetí pár a posilové nedělní spoje:

  • Ex 574 / 575 D1 Express v pracovní dny Brno (odj. 14:08) – Praha (příj. 16:45) / Praha (odj. 11:09) – Brno (příj. 13:44);
  • Ex 1470 a 1472 D1 Express v neděli z Brna (odj. 15:08 a 17:08) do Prahy (příj. 17:43 a 19:43);
  • Ex 1471 a 1473 D1 Express v neděli z Prahy (odj. 19:09 a 20:39) do Brna (příj. 21:44 a 23:19).

Praha – Plzeň – západní Čechy

  • Díky dokončení modernizace části koridoru mezi Prahou a Plzní dojde ke zrychlení všech dálkových spojů v tomto úseku o cca 7, resp. 8 minut, cestovní čas z Prahy do Plzně se tak zkrátí na 1 hodinu 35 minut, tím dojde také ke zkrácení cestovního času například do Klatov nebo Chebu (ve srovnání s JŘ 2011 jde o druhé zkrácení cestovního času z původních 3 hodin 28 minut na 3 hodiny 12 minut).

Praha – Příbram – České Budějovice

  • Klasické soupravy budou nahrazeny modernizovanými motorovými soupravami pražského depa s vozy řady 854 a přípojnými vozy Bdtn s přepravou jízdních kol.
  • Mezi Prahou a Českými Budějovicemi dojde ke zrychlení spojů o 7, resp. 8 minut, nová jízdní doba tak bude do Českých Budějovic 3 hodiny 2 minuty, v opačném směru 3 hodiny 7 minut.  

Praha – Tábor – České Budějovice

  • Na trase bude nasazeno více revitalizovaných vozů a vlakové soupravy včetně lokomotiv umožní zvýšení rychlosti na 140 km/h, možná časová úspora díky vyšší rychlosti na některých již dokončených úsecích koridorů bude zatím využívána k vyrovnání případných zdržení vyvolaných další stavební činností na 4. koridoru.

Ústí nad Labem – Kolín a Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno

  • Na rychlíkové soupravy v těchto relacích budou nasazeny nové řídicí vozy typu Bfhpvee označované lidově jako „sysel“ pro charakteristické čelo vozu. Uvedené spoje tak nově nabídnou přepravu vozíčkářů, ale cestujícím nabízejí i klimatizovaný interiér nebo elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících (notebooky, mobilní telefony).

Olomouc – / Jeseník – Krnov – Opava – Ostrava

  • Ministerstvo dopravy neobjednalo u této linky spoje v úseku Jeseník – Krnov – Opava – Ostrava, spojení bude nově zajištěno regionálními spoji Jeseník – Krnov v obdobném rozsahu jako ho zajišťovaly rychlíky s přípoji od / k rychlíkům v kmenové části linky Olomouc – Krnov – Opava – Ostrava.   

Některé další změny

  • Rychlík R 910 / 915 je zkrácen do trasy Čáslav (odj. 4:51) – Praha – Čáslav (příj. 23:06), do Havlíčkova Brodu pokračuje jen v pátek a v sobotu.
  • Ve vybraných obdobích je zaveden nový posilový rychlík na Valašsko, v sobotu z Prahy (odj. 8:47) do Vsetína (příj. 12:50) a v neděli ve směru Vsetín (odj: 14:43) – Praha (příj. 18:35), vlak bude obsluhován moderními klimatizovanými soupravami CityElefant.
  • Expres 140 / 141 Beskyd pojede v celém úseku Ostrava (odj. 20:07) – Praha (příj. 23:53) jen v neděli a v úseku Praha (odj. 4:16) – Ostrava (příj. 7:57) jen v pondělí.
  • Místo expresu Silesia je obnoven vlak Ex 542 / 543 Ostravan, který pojede v pracovní dny a v sobotu z Bohumína (odj. 3:53) do Prahy (příj. 7:55) a v pracovní dny a v neděli z Prahy (odj. 20:16) do Bohumína (příj. 0:10 hod.).    

Více služeb a další modernizované vozy do dálkové dopravy

  • Rozšiřuje se nabídka přepravy vozíčkářů na další rychlíkové relace, např. Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno a Ústí nad Labem – Mělník – Kolín.
  • Rozšiřuje se zjednodušená přeprava jízdních kol díky nasazení modernizovaných vozů, zcela nově se zavádí tato služba u vlaků do Varšavy a do Bělehradu.
  • K zahájení jízdního řádu bude k dispozici téměř 15 modernizovaných vozů řady Bbdgmee, které nabízejí přepravu vozíčkářů, klimatizovaný interiér, zjednodušenou přepravu jízdních kol nebo elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících (notebooky a mobilní telefony). Během roku 2013 budou pokračovat dodávky těchto vozů a jejich provoz se bude postupně rozšiřovat z vlaků EuroCity a expresů i na běžné rychlíky.            
  • Budou pokračovat také dodávky modernizovaných, klimatizovaných restauračních vozů WRmee.
  • Do provozu v běžných rychlících budou nasazeny nové řídicí vozy typu Bfhpvee označované lidově jako „sysel“ pro charakteristický tvar čela vozu. Uvedené spoje tak nově nabídnou přepravu vozíčkářů, ale cestujícím nabízejí i klimatizovaný interiér nebo elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících (notebooky, mobilní telefony).
  • V průběhu jízdního řádu budou dodány další modernizované vozy 2. třídy, které cestujícím nabídnou klimatizovaný interiér, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících (notebooky, mobilní telefony) nebo prostor pro přepravu jízdních kol.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy