Tiskové zprávy

Na jižní Moravu zamířil první RegioPanter

20.6.2014 - 12:05

První z flotily nových nízkopodlažních elektrických jednotek RegioPanter dnes symbolicky předal generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz hejtmanovi Jihomoravského kraje Michalu Haškovi.

České dráhy uzavřely loni v květnu smlouvu v hodnotě necelých 943 mil. korun se společností Škoda Vagonka na dodávku sedmi jednotek pro regionální dopravu v Jihomoravském kraji. Rok od podpisu smlouvy nasazují České dráhy první dvouvozovou jednotku do provozu na vytížené lince S2 Křenovice – Brno – Letovice. Všech sedm jednotek, dvě dvouvozové a pět třívozových, dodá výrobce do podzimu letošního roku.

„Jihomoravský kraj patří po Praze a Středočeském kraji k regionům s největším objemem vlakové dopravy. Na jih Moravy postupně mířila modernizovaná vozidla, ale s ohledem na vysoký zájem o cestování našimi vlaky bylo potřeba na nejvytíženější linky nasadit nové jednotky. V Jihomoravském kraji jsme bohužel nemohli využít evropské peníze jako v ostatních krajích, a tak nákup sedmi jednotek za necelou miliardu korun hradí v plné výši České dráhy,“ vysvětluje Daniel Kurucz, generální ředitel Českých drah. Nové jednotky částečně nahradí čtyřicet let staré pantografy. Všech sedm jednotek bychom rádi nasadili do podzimu letošního roku, víkendové spoje budou při plném počtu sedmi souprav ze 70 % v nových vozech, v pracovní dny budeme s ohledem na kapacitu zdvojovat jednotky, podíl nových vozidel tak dosáhne 45 %,“ doplňuje Daniel Kurucz.

„Pro Jihomoravský kraj znamená nasazení nových jednotek naplnění dlouhodobých oprávněných požadavků na modernizaci vozového parku na železničních linkách provozovaných v rámci IDS JMK. Nejvíce oceňujeme bezbariérovost vozidel. Nejen seniorům, ale i rodičům s kočárky nebo cyklistům se nyní bude nastupovat snadněji,“ uvedl hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. „Železniční dopravu v našem kraji trápí nejen zastaralá vozidla. Za významný problém považujeme rovněž kritický stav železničního uzlu v Brně a především dlouhé čekání na realizaci několika menších staveb na železniční síti, které výrazným způsobem zefektivní provoz a zlepší cestování pro více než 50 tisíc obyvatel kraje. Právě dnes se nám podařilo udělat první krok k naplnění našich záměrů. Společně s ministerstvem dopravy, Správou železniční dopravní cesty, starosty Židlochovic, Hustopečí a Boskovic a společností KORDIS JMK jsme podepsali memorandum o rozvoji železniční dopravy na regionálních tratích. Věřím, že tak, jak se nám podařilo prosadit pořízení nových vozových jednotek Českých drah, se nám podaří obnovit a modernizovat potřebná spojení těchto tří významných regionálních center s krajským městem,“ zdůraznil hejtman Hašek.

Předpokládané nasazení prvních RegioPanterů v Jihomoravském kraji

  • První dvouvozová jednotka najede do ostrého provozu po své sobotní premiéře, kdy bude zajišťovat zvláštní jízdy na Den otevřených dveří v maloměřickém depu. Do konce června se plánuje nasazení na ranních spojích v pracovních dnech z Křenovic do Brna (příjezd ve 4:55) a z Rájce-Jestřebí do Brna (příjezd v 6:44). Odpoledne zajede dvakrát z Brna (odjezdy v 15:14 a 17:14) do Blanska a zpět.
  • Po dodání druhé dvouvozové jednotky a jejich spojení zajistí v pracovní dny spoj z Březové nad Svitavou do Brna (příjezd v 7:28), odpoledne z Brna do Sokolnic-Telnice či Křenovic (odjezdy ve 12:06, 15:35 a 20:06) a z Brna směrem do Skalice nad Svitavou a Letovic (odjezdy ve 13:29, 17:02 a 22:02).
  • V průběhu letních prázdnin dodá výrobce Škoda Vagonka i první třívozové jednotky. Všech sedm jednotek se již zahrnuje do přípravy nového jízdního řádu pro rok 2014/2015.

Nová vozidla nabídnou výrazně vyšší komfort

  • moderní interiér s oddíly 1. a 2. třídy;
  • bezbariérové nástupní prostory umožňující snadný nástup seniorům, cestujícím s malými dětmi, maminkám s kočárky, vozíčkářům nebo cyklistům;
  • snadný nástup zajistí také dvoukřídlé tlačítky ovládané dveře, jejich zavírání je centrální a během jízdy jsou bezpečnostně blokované;
  • pro nástup v zastávkách bez vysokých nástupišť jsou nástupní prostory vybaveny výsuvným pomocným schůdkem pro snazší nástup cestujících;
  • interiér je vybaven moderními ergonomickými sedačkami společnosti Borcad, která vybavuje sedačkami také další vlaky v ČR a v zahraničí;
  • v interiéru jsou místa vyhrazená pro kočárky, invalidní vozíky, objemná zavazadla nebo jízdní kola;
  • cestující jsou o průběhu cesty a následujících zastávkách informováni moderním audiovizuálním informačním systémem vybaveným LCD displeji;
  • WC je vybaveno uzavřeným systémem, lze ho tedy využívat i ve stanicích, jedna toaleta je navíc bezbariérová a vybavená sklopným pultem pro přebalování kojenců;
  • souprava je vybavena zařízením Wi-Fi pro připojení k internetu;
  • vlak je vybaven klimatizací, což přivítají cestující zejména v teplých letních dnech;
  • všechna místa v 1. třídě a vybraná místa ve 2. třídě jsou vybavena elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobných elektronických zařízení cestujících, např. notebooků nebo mobilních telefonů.

Základní technické parametry

  • Maximální rychlost: 160 km/h
  • Výkon: 1 360 kW (dvouvozová) / 2 040 kW (třívozová)
  • Délka jednotky: 52 900 mm (dvouvozová) / 79 400 mm (třívozová)
  • Kapacita:
    • dvouvozová jednotka: 145 míst k sezení (136 míst ve 2. třídě, 9 míst v 1. třídě)
    • třívozová souprava: 237 míst k sezení (228 míst ve 2. třídě, 9 míst v 1. třídě)
  • Napájení: 3 kV a 25 kV 50 Hz (5× třívozová a 2× dvouvozová)


Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy