Tiskové zprávy

V Polsku pojmenovali vlak po osmnáctileté dívce, české vlaky nesou jména firem i slavných lidí

18.2.2009 - 11:00

Pár pravidelných rychlíků nechal po své dceři Anastazje pojmenovat Janusz Skopowski, který přeplatil ostatní dražitele v historicky první polské on-line aukci na název vlaku dopravní společnosti PKP PR. V Česku je možné dát pravidelným spojům jména slavných osobností, turistických cílů nebo firem. Například od 8. března bude nově z Prahy do Rakovníka a zpět jezdit spěšný vlak s názvem Český rozhlas Region.

„Z Loun do Prahy se každé ráno v 5:34 mohou cestující svézt spěšným vlakem Luna. Tento název si zaplatilo město Louny. V Jižních Čechách pro změnu jezdí pravidelně spěšný vlak Rádio Kiss Jižní Čechy a tak bychom mohli pokračovat. Z minulosti známe i případ soukromé osoby, která nechala jako projev úcty vlak pojmenovat po svém předkovi předním prvorepublikovém filozofovi Emanuel Rádl,“ říká Jiří Nálevka, ředitel Odboru koncepce a obchodu osobní dopravy ČD a dodává: „Výjimkou nejsou ani geografické názvy a slavná jména z naší historie, jako jsou Šumava, Rožmberk, nebo Petr Vok a Josef Skupa. Tyto názvy ale dáváme vlakům často sami, abychom zdůraznili turistické cíle a místní zajímavosti.“ I to je jedna z cest, jak se snaží České dráhy propagovat domácí turistický ruch. V minulost jezdila po českých kolejích celá řada spojů, které svým jménem propagovaly komerční značky. K nejznámějším patřily Přerovský zubr, Žatecký chmel, Budvar nebo Náchodský primátor. Mezi netradiční pojmenování se zařadil název Klidná síla, který si objednala ve volebním roce KDU ČSL.

Za takovéto komerční pojmenování vlaku ale musí objednatel zaplatit řádově desítky až stovky tisíc korun. Cena je závislá například na druhu vlaku a charakteru jména. „Za pojmenování vlaku podle kulturní památky, města nebo jiné turistické zajímavosti bude menší cena, než pokud by chtěl nějaký podnikatel nazvat spoj podle obchodní komerční značky,“ uvádí Jiří Nálevka. Pojmenování vlaku přitom může být zajímavá a netradiční forma reklamy. Jméno se objeví ve všech jízdních řádech, na vlakových tabulích i ve staničních hlášeních. Denně se s ním setkají tisíce lidí.

Velké oblibě se komerční jména vlaků těší u našich jižních sousedů. Rakousko brázdí desítky vlaků pod názvy firem, hotelů, vysokých škol, kulturních organizací, různých konkrétních produktů a výstav. Často přitom jde o nevšední názvy, jako jsou např. "Landesaustellung Mahlzeit 2009" (Zemská potravinářská výstava 2009), Hotel IBIS, Österreichische Computer Gesellschaft (Rakouská počítačová společnost), Stadttheater Klagenfurt (Městské divadlo Klagenfurt), A1 BlackBarry (mobilní operátor v Rakousku s typem telefonu), Easybank a celá řada dalších. 



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy