Tiskové zprávy

Nejrychlejší spoje Česka: SuperCity Pendolino

2.2.2009 - 14:00

Nejrychlejším vlakem České republiky zůstává i  v novém jízdním řádu SuperCity Pendolino mezi ostravským nádražím Svinov a  pražským hlavním nádražím. Vzdálenost 351 kilometrů mezi těmito stanicemi urazí  v novém kratším čase za 2 hod. 59 min. průměrnou rychlostí 118  km/h. Maximální rychlost spojů SuperCity Pendolino je 160 km/h.

Na počátku 90. let byla  maximální rychlost na české železnici 120 km/h, dnes této rychlosti dosahují  nejrychlejší vlaky Česka jako průměrné. Průměrná rychlost započítává i čas na  rozjezd, brždění, na jízdu pomalými úseky s oblouky nebo na zastávky ve  stanicích. Rychlovlaky pendolino s průměrnou rychlostí 118 km/h mezi  ostravským Svinovem a pražským hlavním nádražím mají takové zastávky dvě a  projíždějí několika úseky se sníženou rychlostí, např. v údolí Orlice na  východě Čech je traťová rychlost jen kolem 80 km/h. „Aby pendolino dosáhlo tak vysoké průměrné rychlosti včetně zastávek a  pomalých úseků, na zbytku tratě musí využívat maximální rychlost, proto  jede na mnoha místech 160 km/h,“ říká ředitel odboru řízení provozu  Miroslav Jasenčák.

Mezi další velmi rychlé vlaky  patří spoje SuperCity z Prahy do Vídně a Bratislavy. Jejich průměrná  rychlost dosahuje 101 km/h, běžné spoje EuroCity pak trať mezi naší a rakouskou  metropolí překonávají průměrnou rychlostí 90 km/h a do Bratislavy rychlostí 92  km/h. Mezi ostravským Svinovem a Prahou jezdí velmi rychle i klasické spoje  InterCity a EuroCity, např. vlak Manažer urazí tuto vzdálenost za 3 hod.  16 min. průměrnou rychlostí 107 km/h a ostatní spoje této třídy jedou 3 a ¾  hodiny průměrnou rychlostí 94 km/h.

„Nejvyšší rychlost až 160 km/h dosahují expresní  spoje na mnoha místech,“ říká  ředitel odboru řízení provozu Miroslav Jasenčák. „Jde například o některé úseky z Prahy do Ústí nad Labem,  z Prahy do Chocně, mezi Brnem a Břeclaví nebo ze Zábřehu na Moravě  přes Olomouc směrem na Ostravu,“ doplnil ředitel Miroslav Jasenčák. Na  těchto úsecích dosahují české vlaky také nejvyšší průměrné rychlosti. „Například mezi Kolínem a Pardubicemi mají  vlaky EuroCity průměrnou rychlost až 120 km/h. Před modernizací koridoru ale byla  sto dvacítka maximální rychlost, kterou mohly vlaky tento úsek projet,“ upozornil ředitel Miroslav Jasenčák a doplnil některé další příklady  z dalších míst republiky: „Vlaky  pendolino dosahují mezi Brnem a Břeclaví průměrnou rychlost 107 km/h, i  obyčejné „zastávkové“ rychlíky jedou mezi Chocní a Pardubicemi průměrnou  rychlostí 105 km/h a vlaky EuroCity mezi Přerovem a Břeclaví dosahují dokonce  se třemi zastávkami průměrnou rychlost 100 km/h.“ Podobnou průměrnou  rychlost, 98 km/h, mají i spoje EuroCity z Prahy do Ústí nad Labem, které brzdí  pomalejší úseky v údolích Vltavy a Labe.

V historii československé  železnice patřilo dlouhá léta označení nejrychlejšího vlaku našich železnic motorovému  expresu Slovenská strela. Ten v roce 1938 urazil trasu mezi Prahou a  Bratislavou s jedinou zastávkou za 4 hod. a 18 minut průměrnou rychlostí  92 km/h. Na rozdíl od současnosti se však jednalo o jeden výjimečný lehký  motorový vůz s délkou kolem 25 metrů a hmotností pouhých 36 tun. Dnes  jezdí průměrnou stokilometrovou rychlostí mnohem více vlaků. Jejich délka však dosahuje  250 až 300 metrů a hmotnost je kolem 500 tun.       



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy