Tiskové zprávy

Před 30 lety přijel do Československa první luxusní klimatizovaný vlak

15.4.2016 - 14:56

Přesně před 30 lety, 14. dubna 1986, přijela do tehdejšího Československa první luxusní klimatizovaná souprava. Jednalo se o tzv. „luxusní vlak DR“, východoněmeckých železnic Deutsche Reichsbahn, který od léta zajišťoval pravidelnou dopravu mezi Berlínem a Prahou. Ve stejném roce nasadily také tehdejší Československé státní dráhy své první skutečně moderní osobní vagóny.   

Luxusní vlak DR, východoněmeckých železnic, přijel z Drážďan přes Děčín a Ústí nad Labem do Prahy poprvé 14. dubna 1986 v rámci zkušební jízdy. V květnu vykonal ještě jednu zkušební cestu po odklonové trati ze Žitavy přes Varnsdorf a po pravém břehu Labe přes Litoměřice a Mělník do Prahy-Libně a Prahy Holešovic a po vydání souhlasu byl od léta nasazen na vlak InterExpress Progress z Berlína Lichtenbergu do pražských Holešovic. Tento vlak se stal na dva roky nejluxusnějším vlakem ve východním bloku socialistických států a jako jediný u nás snesl srovnání se západoevropskými expresy InterCity.

Souprava vlaku se skládala ze tří zbrusu nově konstruovaných vozů 1. třídy a 7 vozů 2. třídy. Ty byly poprvé u nás klimatizované, vybavené vlakovým rozhlasem a měly netradiční velkoprostorové uspořádání s většinou míst za sebou jako v letadle. Do té doby u nás jezdily pouze rychlíkové vagóny s klasickými uzavřenými oddíly.

Novinkou byly také podvozky GP 200 s magnetickými brzdami, na jejichž vývoji se podíleli i čeští odborníci. Díky tomu mohly dosahovat rychlost až 200 km/h.

Progress, jediný luxusní vlak na východ od železné opony, jezdil mezi berlínským Lichtenbergem a pražskými Holešovicemi 5 hod. 45 minut. V současnosti na této trase jezdí šest párů komfortních vlaků EuroCity většinou s českými klimatizovanými soupravami, ale také například s Wi-Fi připojením k internetu a dalšími službami, které nebyly na konci 80. let ještě obvyklé. Cestu z pražských Holešovic na berlínský Südkreuz dnes stihnou o hodinu a půl rychleji, za 4 hod. 14 minut.   

Moderní vagóny zamířily do Československa

Před 30 roky, v roce 1986, obdržely také tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) první sérii moderních osobních vozů typu UIC-Z podle mezinárodních standardů. Tyto vagóny jsou skoro o 2 metry delší než starší dosud dodávaný typ. Byly vybaveny také zbrusu novými podvozky GP 200 s kotoučovou brzdou a jako jedny z mála vozů u ČSD mohly jezdit rychlostí 160 km/h.

Pro cestující ve 2. třídě byly největší změnou nové jednotlivé polohovatelné a textilem čalouněné sedačky, které nahradily dosavadní koženkové lavice. I nadále však bylo v oddílech 8 míst, na rozdíl od 6 míst v západní Evropě. Více sedaček bylo na konci 80. let potřeba kvůli přeplněným vlakům, kdy se běžně i na velké vzdálenosti jezdilo „na stojáka“.  ČSD proto tehdy nemohly nasadit větší ale méně kapacitní vůz, než dosud na svých expresech užívaly.

Další novinkou pro cestující pak byly například předsuvné dveře ovládané madlem, na rozdíl od dosud užívaných tzv. otočných nebo lámacích dveří. Vozy však tehdy ještě nebyly vybaveny mnoha dnes obvyklými věcmi, jako jsou elektrické zásuvky, WC s uzavřeným systémem nebo klimatizace.

ČSD od roku 1986 do roku 1988 obdržely celkem 230 moderních osobních vozů 4 různých řad. Nasadily je na tehdy nekomfortnější a nejrychlejší vlaky Československa jako byly Ostravan, Košičan, Slovenská strela nebo Tatran. Po zániku Československa byly rozděleny mezi České dráhy a Železnice Slovenské republiky. Tyto vozy jsou u Českých drah dodnes v provozu, ale během své životnosti už prošly kompletní přestavbou.

Dnes jsou v provozu stovky klimatizovaných vozů

V současnosti disponují České dráhy více než 300 moderními vozy typu UIC-Z, které jsou v drtivé většině vybaveny také klimatizací, uzavřeným systémem WC, elektrickými zásuvkami a desítky z nich také připojením k internetu prostřednictvím palubní Wi-Fi. Kromě toho jsou v provozu i stovky dalších modernizovaných vozů nebo moderních vozů ucelených jednotek jako jsou railjety, pendolina nebo InterPantery, které cestujícím nabízejí stejný komfort. České dráhy tak nyní disponují více než tisícovkou klimatizovaných vozů, z toho je přes 570 klimatizovaných vozidel v dálkové dopravě a více než 420 dalších jich slouží v regionálních vlacích.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy