Tiskové zprávy

Nová pravidla zjednoduší a zrychlí vracení vnitrostátních jízdenek

13.9.2017 - 12:10

V pátek 15. září začnou platit nové Smluvní přepravní podmínky Českých drah, které zjednoduší a zpřehlední pravidla při uplatnění práva z přepravní smlouvy. Se změnami ve vracení vnitrostátních jízdenek se cestující setkají jak v případě jízdenek z e-shopu, tak u dokladů zakoupených u pokladní přepážky. Pro cestující je podstatné, že ve většině případů zcela odpadne storno poplatek za vrácení jízdenky a zároveň se výrazně zrychlí vracení peněz zpět na jejich účet.

„Delší dobu řešíme otázku, jak zjednodušit systém návratků a přitom zachovat hlavní výhodu našich jízdních dokladů, kterou je jejich otevřenost. Jízdenky ČD nejsou totiž historicky určené pro konkrétní vlak a platí nikoliv po linkách, ale síťově. Lze je tedy použít i pro přestupní spoje, a to kdykoli během platnosti dokladu. To však znamená naopak složitější pravidla pro jejich případné vracení. Základní premisou přitom bylo, aby nový systém byl co nejvíce zákaznicky přívětivý,“ uvádí Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu dodává: „Možnost pořídit si otevřenou jízdenku pro cestu z výchozího místa kterýmkoli vlakem v daném dni, jako je tomu dnes, zůstává i nadále zachována.“.

  • Návratky u jízdenek zakoupených mimo e-shop

V tomto případě se jedná především o jízdenky zakoupené u pokladní přepážky. Pokud si cestující zakoupí jízdenku v předprodeji na jiný den, do půlnoci dne, který předchází dni platnosti, ji bude moci vrátit bez jakéhokoliv storna (srážky) a zpět tedy dostane vše, co zaplatil. Za stejných podmínek bude možné vrátit jízdenku i do 15 minut od jejího zakoupení i v den platnosti, samozřejmě ve stanici, kde si ji zákazník koupil (tato možnost pochopitelně odpadá u jízdenek zakoupených během jízdy u průvodčího ve vlaku).

Ve všech ostatních případech bude při vrácení jízdenky uplatněn storno poplatek (srážka) ve výši 100 Kč. U skupinových jízdenek pro více cestujících bude srážka 100 Kč za každých maximálně 6 cestujících.

  • Návratky u místenek zakoupených mimo e-shop

Místenky zakoupené u pokladní přepážky bude možné beze srážky vracet až do 15 minut před odjezdem vlaku. Po tomto termínu bude z každé vracené místenky uplatněn storno poplatek (srážka) ve výši 100 %.

  • Návratky u jízdenek zakoupených na e-shopu ČD

Jízdenky zakoupené přes e-shop Českých drah bude možné bez jakéhokoliv storna (srážky) vrátit do 15 minut před začátkem jejich platnosti. Aby byla tato změna možná, budou jízdenky z e-shopu nově platit až od vlaku, který bude na jízdence uveden (konec platnosti jízdenky se oproti minulosti nijak nemění). Čas uvedený na jízdence tedy bude určovat čas, kdy nejdříve (a kdykoliv později) může cestující nastoupit jízdu. Tím se zachová otevřený charakter jízdenky, protože bez omezení půjde cestovat kterýmkoliv pozdějším spojem jako dosud.

„Pokud bude mít cestující například jízdenku platnou od 11:00 a bude potřebovat jet vlakem o dvě hodiny dřív, původní jízdenku bez storna vrátí a koupí si novou, platnou od 9:00. Pokud bude naopak potřebovat jet později, nemusí konat nic a na jízdenku platnou od 11:00 může odcestovat kterýmkoliv vlakem, odjíždějícím z nástupní stanice do 23:59 téhož dne,“ vysvětluje nový způsob vracení internetových jízdenek Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD. „Cestující by si ale měli dát pozor na to, že storno jízdenky je potřeba udělat nejpozději 15 minut před odjezdem, jinak bude srážka 100 %. Na to jsou ale cestující zvyklí i u jiných dopravců.“

Novou verzi aplikace „Můj vlak“ České dráhy vystavily ke schválení do App Store a Google Play, ke stažení bude do konce září. Do té doby lze jízdenky vracet podle uvedených podmínek na mobilním webu m.cd.cz a v e-shopu na www.cd.cz.

  • Rychlejší vracení peněz

Souběžně se změnou lhůt pro vrácení jízdenek dojde i k výraznému zkrácení doby, po které se platba vrátí zákazníkovi zpět na účet. „Pokud zrušíte celou jízdenku ve stejný den, jako jste si ji zakoupili, a zároveň nejpozději 15 minut před odjezdem příslušného vlaku, částka se prakticky okamžitě na účtu platební karty stornuje bez zaúčtování. V případě, že budete rušit doklad zakoupený na e-shopu v předprodeji, částka se vám připíše zpět na účet v termínech stanovených zákonem o platebním styku,“ vysvětluje Zuzana Čechová a doplňuje: „Zákazníci oproti současnému systému nebudou muset čekat, až jejich žádost posoudí naši zaměstnanci, což v praxi trvalo kolem dvou až tří týdnů v závislosti na složitosti případu. Nově jim vrátíme peníze buď okamžitě, nebo v řádu jednoho až několika málo dnů, v závislosti na rychlosti provedení bankovní transakce.“ Jízdenky zaplacené ČD Kreditem se v případě včasného storna ihned připíší zpět na účet ČD Kreditu.

  • Vracení nevyužité jízdenky z důvodu zpoždění vlaku

Pokud se cestující rozhodne, že z důvodu zpoždění vlaku vůbec neodcestuje, nově může jízdenku vrátit bez srážky až tehdy, pokud vlak bude na odjezdu opožděn o 30 a více minut. V době kratší než 30 minut vzniká nárok na návratek beze srážky pouze tehdy, pokud by u přestupního spojení došlo k ujetí přípoje a příjezd do cílové stanice by tak byl o 60 a více minut později.

Detailní podmínky uplatnění práva z přepravní smlouvy včetně návratků aplikací na In Kartě jsou uvedeny ve Smluvních přepravních podmínkách Českých drah pro veřejnou drážní osobní dopravu, vyhlášených v Přepravním a tarifním věstníku Ministerstva dopravy. K dispozici je i na www.cd.cz v sekci Čím se řídíme.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy