Tiskové zprávy

Vnitrostátní dálkové linky v jízdním řádu 2018: Na západ Čech rychleji a ve větším pohodlí, rychleji se bude cestovat také na jižní Moravě

1.11.2017 - 10:34

Jízdní řád 2018 ve vnitrostátní dálkové dopravě se zaměří na změnu kvality cestování především v západní části České republiky. Nové expresy zrychlí spojení z Prahy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a také do Domažlic. V těchto expresech a také v rychlících z Prahy přes Ústí nad Labem do Mostu, Karlových Varů a Chebu se navíc objeví modernější a komfortnější vozy. Zrychlí se také cesty v dalších místech republiky, například mezi Hodonínem a Brnem nebo mezi Brnem a Jihlavou. České dráhy v jízdním řádu 2018 vypraví denně v průměru 7 041 vlaků, které za rok ujedou přibližně 125 milionů kilometrů.     

Nejvíce změn ve vnitrostátní dálkové dopravě v novém jízdním řádu mohou očekávat obyvatelé západní a severozápadní části republiky, jak upozorňuje Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu: „V rámci trvající smlouvy s objednavatelem, kterým je u dálkových spojů ministerstvo dopravy, zavedeme větší počet spojů mezi Prahou a Plzní a tyto vlaky také zrychlí. Denně spojí Prahu a Plzeň až 31 párů vlaků a expresy překonají vzdálenost mezi pražským Smíchovem a Plzní za 1 hodinu a 18 minut.“ Díky tomu se zrychlí také cesta do Mariánských Lázní nebo Chebu přibližně o čtvrt hodiny na 2 hodiny a 54 minut.

„V Západních expresech z Prahy přes Plzeň do Chebu nabídneme také větší pohodlí, když do nich nasadíme modernizované vagóny. V těchto spojích nabídneme například i dětské kino pro nejmenší cestující. Lepší vozy přislíbil také náš německý partner pro vlaky, které spojí Prahu s Domažlicemi. Ty dostanou nově sedm párů přímých vlaků do Prahy namísto současných čtyř. Na komfortnější soupravy se mohou těšit i cestující na podkrušnohorské rychlíkové lince z Chebu přes Sokolov, Karlovy Vary, Chomutov, Most a Teplice do Ústí nad Labem, které pak pokračují bez zastavení do Prahy. V těchto vlacích budou zařazeny hlavně velkoprostorové klimatizované vagóny, které jezdily také ve vlacích EuroCity a InterCity například do Vídně nebo do Budapešti,“ upozornil Michal Štěpán na zvýšení kvality vlaků, která spojí Prahu se západem a severozápadem republiky.

České dráhy tak pokračují v trendu nahrazování starších vozů na rychlíkových linkách moderními vozy vybavenými především klimatizací a elektrickými zásuvkami. Během let 2018 a 2019 v nich bude navíc instalováno Wi-Fi připojení k internetu tak, aby v roce 2019 všechny vlaky dálkové dopravy sestavené z klasických vozů nabízely cestujícím Wi-Fi jako běžný standard. „V novém jízdním řádu nabídneme moderní komfortní vozy už na patnácti z 21 linek na hlavních elektrifikovaných tratích. Vedle expresních linek vypravíme v novém jízdním řádu modernizované vagóny také na šest klasických rychlíkových linek a u několika dalších tras zařazujeme postupně další jednotlivé moderní vozy,“ upozornil Michal Štěpán z Českých drah.          

K menším změnám dochází také u některých dalších dálkových linek, například na Moravě dojde ke zrychlení cest mezi Hodonínem a Brnem. „Cesta z Hodonína do Brna bude nově trvat jen 56 minut, o 10 minut méně. V opačném směru se zrychlí o 7 minut na celkových 57 minut. Obyvatelé Hodonína tak při pravidelném dojíždění do Brna za týden ušetří na cestování téměř 1,5 hodiny svého času,“ upozornil Michal Štěpán. Kvůli zachování přípojů v další části trasy ale prodlouží tyto rychlíky svůj pobyt v Hodoníně na 11, resp. 14 minut.

Přehled významných změn v dálkové vnitrostátní dopravě v JŘ 2018

SuperCity Pendolino

  • Pro všechny spoje oběma směry bude nově zavedena zastávka Praha-Libeň, cestovní čas mezi Prahou hl.n. a Ostravou-Svinovem se přesto nezmění a zůstane 2 hod. 53 min.
  • V úseku Praha – Plzeň – Cheb / Františkovy Lázně budou vlaky integrovány do taktové dopravy linky Ex 6 Západní expres a pojedou v tomto úseku bez povinné rezervace a v kategorii InterCity. Nabídka služeb v 1. třídě bude jako ve vlacích InterCity (balená voda, denní tisk) a České dráhy cestujícím doporučují zajištění rezervací.
  • Přímý odpolední spoj Ostrava – Cheb pojede přibližně o 2 hodiny později, Ostrava hl.n. (15:17) – Praha hl.n. (18:33) – Cheb (21:17).

Ex1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Bohumín   

  • Většina spojů linky Ex1 bude v obou směrech nově zastavovat v zastávce Ústí nad Orlicí město a doplní stávající spoje linek R18 a R19 Praha – Luhačovice / Brno, které obsluhují stanici Ústí nad Orlicí v základním hodinovém intervalu.

Ex3 Praha – Pardubice – Brno – Břeclav

  • Zlepší se večerní spojení Prahy, Pardubic a Brna s Břeclaví. Dosud poslední přímý vlak do Břeclavi odjížděl z Prahy v 18:52. s příjezdem do Břeclavi ve 21:52. Nově pojedou do Břeclavi vlaky, které dosud končily v Brně, tedy s odjezdy z Prahy hl.n. v 19:51 a 21:09 a s příjezdem do Břeclavi ve 22:52 a v 0:35.
  • První ranní spojení z Břeclavi do Prahy bude nově o 1 hodinu dříve než nyní, s odjezdem z Břeclavi už v 5:07 a s příjezdem do Prahy v 8:07.

Ex6 „Západní expres“ Praha – Plzeň – Cheb / Domažlice   

  • Nová expresní linka zajišťující rychlé spojení západních Čech s hlavním městem, která bude v provozu mezi Prahou a Plzní v intervalu 1 hodiny, v úsecích Plzeň – Cheb a Plzeň – Domažlice v intervalu 2 hodiny (počet spojů stoupne ze 4 na 7 párů).
  • Dochází ke zkrácení cestovních časů mezi Prahou a západními Čechami, po dokončení nových tunelů u Plzně se předpokládá v roce 2019 další zkrácení cestovních časů o přibližně dalších 10 minut:
    • Praha hl. n. – Plzeň hl. n.: 1 hod. 25 min. (úspora 12 minut)
    • Praha – Cheb: 2 hod. 54 min. (úspora 17 minut)
    • Praha – Domažlice: 2 hod. 26 min. (úspora 7 minut)           
  • Denně mimo sobotu bude zavedeno nové večerní spojení mezi Prahou a Chebem. Z Prahy pojede přibližně o 2 hodiny později než současné poslední spojení do Chebu a z Chebu směrem do Plzně a s přestupem dále do Prahy bude zajištěno poslední spojení přibližně o 1 hodinu později než nyní:
    • Praha hl.n. (20:33) – Plzeň hl.n. (21:58 / 22:05) – Cheb (23:27)
    • Cheb (19:35) – Plzeň hl.n. (20:55 / přestup / 21:01) – Praha hl.n. (22:31)
  • U expresů Praha – Domažlice (– Mnichov) bude obousměrně zavedena nová zastávka Holýšov, doba jízdy z / do Plzně bude cca 28 minut, z / do Prahy cca 2 hodiny.
  • Soupravy budou sestaveny z modernizovaných vozů ČD, ve směru Domažlice (Mnichov) také z modernizovaných vozů společnosti Länderbahn (Alex), vlaky nabídnou klimatizované prostory, el. zásuvky 230 V pro napájení elektroniky, ve spojích bude zajištěna nabídka občerstvení službou ČD Minibar a v trase Praha – Plzeň – Cheb budou k dispozici vyhrazené oddíly, např. dětské kino.  
  • Spoje SC Pendolino budou integrovány v úseku Praha – Cheb / Františkovy Lázně do linky Ex 6 a pojedou v kategorii InterCity (viz odstavec SuperCity Pendolino).

R11 Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň

  • Rychlíky R 659 Karel Klostermann Plzeň hl.n. (20:02) – České Budějovice (21:55) a R 660 Bezdrev (Brno 15:27) – České Budějovice (20:04) – Plzeň hl. n. (21:57) pojedou nově denně, tedy také v sobotu.
  • U všech rychlíků mezi Brnem a Jihlavou dojde k mírnému zkrácení cestovního času o 6, resp. 7 minut, vlaky tak odjedou z Brna o 7 minut později (ve 27. minutu) a do Brna přijedou o 6 minut dříve (ve 30. minutu).   

R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc

  • Dochází k výraznému zrychlení linky v úseku Hodonín – Brno a zpět, nově bude trvat cesta z Hodonína do Brna jen 56 minut (úspora 10 minut) a v opačném směru 57 minut (úspora 7 minut), z důvodu zachování přípojů v úseku Hodonín – Olomouc budou prodlouženy pobyty ve stanici Hodonín na 10, resp. 14 minut.

R15 Praha – Ústí nad Labem – Most – Karlovy Vary – Cheb

  • Starší vozy v těchto vlacích budou nahrazeny modernizovanými klimatizovanými vozy, které jezdily například ve vlacích EC / IC z Prahy do Vídně nebo Budapešti. Cestující budou mít k dispozici moderní velkoprostorový klimatizovaný oddíl, u vybraných míst s větším stolkem na odložení občerstvení nebo notebooku. Ve vozech jsou el. zásuvky 230 V pro napájení přenosné elektroniky, např. notebooků, tabletů a mobilních telefonů. Vozy jsou vybaveny také elektronickým audiovizuálním informačním systémem, moderními nástupními dveřmi ovládanými tlačítky a za jízdy blokovanými proti otevření nebo uzavřeným systémem WC.
  • Spoje budou nově vedeny v kategorii rychlík vyšší kvality (Rx).

R16 Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda

  • Z dosavadních spojů linky R 16, které jezdily do Chebu a Domažlic / Mnichova byla vytvořena nová expresní linka Ex 6 „Západní expres“, proto byla linka R 16 doplněna o nové spoje v úseku Praha – Plzeň a Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda.
  • Vlaky linky R 16 pojedou v úseku Praha – Plzeň v pravidelném hodinovém intervalu, s prodloužením na dvouhodinový interval mimo špičku (z Prahy jsou vynechány spoje vlaky v 9:03, 11:03 a 20:03, z Plzně pak v 9:13, 11:13, 21:13).
  • Všechny rychlíky budou jednotně zastavovat ve stanicích a zastávkách Rokycany, Kařez, Hořovice, Zdice, Beroun a Praha-Smíchov, pro obyvatele Kařezu, Zdic a jejich okolí se tak počet rychlých spojů do Prahy nebo Plzně v novém jízdním řádu zdvoj- až ztrojnásobí.

R18 „Slovácký expres“ Praha – Olomouc – Přerov – Uherské Hradiště – Luhačovice / Veselí nad Moravou / Zlín

  • U jednoho páru vlaků bude prodloužena trasa o úsek Olomouc – Praha, půjde o rychlík Rx 887 s odjezdem z Prahy hl.n. v 8:58 s příjezdem do Olomouce v 11:30 a do Luhačovic ve 13:18. Vlak pojede v pracovní dny a v sobotu. V opačném směru bude prodloužen do Prahy vlak Rx 890 Luhačovice (8:31) – Olomouc (10:29 / 10:31) – Praha hl. n. (13:04).
  • V okrajových částech dne bude zaveden nový pár rychlíků vyšší kvality Rx 898 / 899 Olomouc hl.n. (4:29) – Praha hl.n. (7:04) / Praha hl.n. (22:09) – Olomouc hl.n. (0:43), který zastaví ve stanicích Praha-Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice hl.n., Choceň, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová a Zábřeh na Moravě.         
  • Vybrané spoje budou začínat a končit ve stanici Praha-Smíchov.
  • Spoje do / ze stanic Luhačovice, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště ponesou společný název Slovácký expres, spoj do / ze Zlína bude mít opět název Zlínský expres.  

R20 Praha – Děčín

  • Do několika vybraných rychlíků budou v pracovní dny zařazeny komfortnější osobní vozy 2. třídy typu Bmz s klimatizací, 6 místy v oddíle a el. zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. 
  • Náhradou za zrušený spoj EN 476 Metropol v úseku (Berlín –) Děčín – Praha pojede v úseku Děčín hl.n. (21:51) – Praha hl.n. (23:24) v neděli nový vnitrostátní rychlík. 

R25 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most

  • Dva páry rychlíků objednávané kraji a dosud provozované Českými drahami budou nově zajištěny také společnosti GW Train Regio, stejně jako rychlíky objednané ministerstvem dopravy od jízdního řádu 2017.


Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Kontaktujte nás
Kontaktní centrum
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy