23.11.2018 - 13:45
V neděli 9. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2019. Regionální doprava na jižní Moravě bude v příštím roce provozována na 723 kilometrech železničních tratí. Na území Jihomoravského kraje je síť regionálních vlaků dopravně integrována v systému IDS JMK. Rozsah dopravy bude výrazně ovlivněn celoroční výlukou ve stanici Brno hl.n., která je zapracována do jízdního řádu.
Stěžejní změnou, týkající se hned několika páteřních tratí v Jihomoravském kraji, je nadcházející výluka ve stanici Brno hl.n., která bude trvat po celou dobu platnosti jízdní řádu. Hlavní nádraží ale nebude uzavřeno, dojde „pouze“ k poměrně významnému omezení provozu, neboť nebudou možné jízdy vlaků v úsecích:
Vlaky na dotčených tratích (resp. linkách) zpravidla pojedou do jiných brněnských nádraží, v některých případech bude zavedena náhradní doprava. Dopravní opatření zapracovaná do jízdního řádu lze shrnout následovně:
Výluka se naopak nedotkne linek:
Veškerá náhradní doprava bude zajištěna formou upravených nebo účelově zavedených linek brněnské MHD či regionálních autobusových linek IDS JMK. Platnost jízdních dokladů ČD v nich bude zajištěna, k některým však bude zapotřebí bezplatný kupón. Na území Brna budou sloužit jako náhrada za vlak následující linky MHD:
Mezi hlavním nádražím a Židenicemi bude zabezpečen 15minutový interval regionálních vlaků, a to téměř po celý občanský den vč. víkendů. Cestující např. z linek R8, R12, S6 či R56 tak budou moci vždy využít vlak až do / už z Brna hl.n., ovšem s přestupem v Brně-Židenicích. Tuto intervalovou dopravu zabezpečí především vlaky linky S2 (severní větev). V obdobích dne, kdy je na lince S2 delší interval, budou zaváděny vlaky Brno hl.n. – Brno-Židenice – Brno-Královo Pole tak, aby mezi hlavním nádražím a Židenicemi byl stále zachován přibližně 15minutový interval.
Konkrétní informace o změnách regionálních jízdních řádů
Jízdní řád bude bez významnějších změn. Výluka ve stanici Brno hl.n. nemá na podobu jízdního řádu prakticky žádný vliv – vlaky budou i nadále jezdit do / z Brna hl.n.
Jízdní řád bude bez významnějších změn.
Výluka ve stanici Brno hl.n. nemá na podobu jízdního řádu prakticky žádný vliv – vlaky budou i nadále jezdit do / z Brna hl.n. Níže uvedené změny nemají s výlukou žádnou souvislost.
V nepracovní dny dochází ke změnám v období jízdy u prvních ranních vlaků ve směru do Brna:
O sobotách dochází k navýšení rozsahu dopravy v úsecích Moravské Bránice – Bohutice a Moravské Bránice – Ivančice. Nově zde budou jezdit vlaky i během sobotního odpoledne a večera v intervalu 60 minut v obou směrech, zatímco dnes je objednáván 120minutový interval.
Na trati dochází ke změnám minutových poloh vlaků, a to s ohledem na provedenou modernizaci v úseku Valtice – Mikulov, kde mj. vznikla nová stanice Sedlec u Mikulova, která bude využívána pro křižování vlaků. Investicí SŽDC a následnou úpravou dopravního modelu dochází ke zkrácení jízdních dob mezi Znojmem a Břeclaví na průměrných cca 77 minut, přičemž v současné době činí cestovní doba v některých případech až 91 minut. Úprava dopravního modelu zároveň umožní minimalizovat nasazení zastaralých a nepopulárních vozů Btx763 a Bdtx766.
K mírnému navýšení rozsahu dopravy dojde v úseku Znojmo – Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov. O nedělích pojede poslední vlak z Břeclavi (Os 4526, z Břeclavi ve 21:40) až do Znojma, v pondělí pak první vlak ze Znojma odjede už ve 4:05 (Os 4501, v Břeclavi v 5:24).
Po roční přestávce způsobené výlukou se na trať opět vrátí Expres Pálava–Podyjí, tedy cykloturistický vlak propojující Brno, Břeclav, Mikulov na Moravě, Znojmo a Šatov. Vypravován bude v nepracovní dny v období od 19. dubna do 29. září 2019.
Jízdní řád bude bez významnějších změn.
Na trati dochází k významným systémovým změnám, které jsou zapříčiněny nadcházející roční výlukou ve stanici Brno hl.n.
Úsek (Žďár n. S. –) Níhov – Tišnov – Brno (linka S3)
Osobní vlaky od Žďáru nad Sázavou a Tišnova ve směru Brno – Vranovice – Břeclav (ze Žďáru nad S. v X:34, z Tišnova X:28, X:58, z Kuřimi X:10, X:40), vynechají stanici Brno hl.n. a pojedou přes Brno dolní nádraží, kde zastaví pro nástup a výstup. K dalším změnám v trasování těchto vlaků oproti současnému stavu nedochází, pouze se mírně mění minutové polohy vlaků. Zůstává i přímé propojení s Vranovicemi a Břeclaví.
Posilové osobní vlaky, jejichž vedením vzniká 15minutový interval (z Tišnova zpravidla v X:15, X:43, z Kuřimi v X:28, X:56) pojedou pouze v úseku Tišnov – Brno-Lesná.
Rychlíky od Havlíčkova Brodu (linka R9) ukončí jízdu v Brně-Králově Poli.
Pro cestu do centra města bude možné využít:
Kromě linky P6 platí jízdní doklady ČD také v tramvajích linky 6 v úseku Královo Pole, nádraží – Moravské náměstí a v lince 1 na úseku Semilasso – Nové sady. V lince 61 platí jízdní doklady ČD v úseku Hlavní nádraží – Dolní nádraží.
Víkendový noční vlak ve směru Tišnov pojede i nadále z Brna hl.n. (Os 4940), a to v 0:35.
V úseku Brno hl.n. – Brno-Židenice – Brno-Královo Pole budou zavedeny nové vlaky, jejichž primárním účelem je zajištění cca 15minutového intervalu v úseku Brno hl.n. – Brno-Židenice, viz výše. Do Králova Pole pojedou tyto vlaky vesměs z technologických důvodů.
Úsek Břeclav – Brno (linka S3)
Osobní vlaky od Břeclavi a Vranovic ve směru Tišnov – Žďár nad Sázavou (z Břeclavi zpravidla X:10, X:41, z Vranovic X:16, X:46, z Hrušovan u Brna X:27, X:57) vynechají stanice Brno hl.n. a Brno-Horní-Heršpice a pojedou přes Brno dolní nádraží, kde zastaví pro nástup a výstup. K dalším změnám v trasování těchto vlaků oproti současnému stavu nedochází, pouze se mírně mění minutové polohy vlaků. Zůstává i přímé propojení s Tišnovem a Žďárem nad Sázavou.
Posilové osobní vlaky, jejichž vedením dnes ve špičkách pracovních dnů vzniká v úseku Brno – Hrušovany u Brna (příp. Vranovice) 15minutový interval, jsou z důvodu omezené kapacity dráhy zrušeny. Na úseku Brno – Hrušovany u Brna (příp. Vranovice) tak bude i během špiček pouze 30min interval vlaků regionální dopravy.
Pozn. pro úplnost: rychlíky a spěšné vlaky od Hodonína (R13) pojedou také do Brna dolního nádraží.
Pro cestu do centra města bude možné využít z Brna dolního nádraží autobus linky 61. Jízdní doklady ČD platí na úseku Hlavní nádraží – Dolní nádraží.
Víkendový noční vlak ve směru Břeclav a Hodonín pojede i nadále z Brna hl. n. (Os 4639), a to v 0:38, přičemž zastaví v Brně-Židenicích a Brně dolním nádraží.
V opačném směru bude situace analogická.
Úsek Břeclav – Kúty
Jízdní řád bez významnějších změn.
Jízdní řád bude bez významnějších změn.
Jízdní řád bude bez významnějších změn.
Jízdní řád bez významnějších změn. U některých spojů dochází pouze k mírným úpravám minutových poloh.
Výluka ve stanici Brno hl.n. nemá na podobu jízdního řádu zásadní vliv – vlaky budou i nadále jezdit do / z Brna hl.n. U některých spojů dochází k úpravám časových poloh. Největší novinkou tak je podstatné navýšení rozsahu dopravy na úseku Brno – Blansko. O víkendech zde budou vlaky jezdit každých 30 minut v obou směrech prakticky po celý den, zatímco dnes je objednáván 60minitový interval. V pracovní dny mimo prázdniny pak pojede nový vlak Brno hl.n. 7:16 – Blansko 7:44. Všechny spěšné vlaky budou zastavovat v Brně-Židenicích. V Bílovicích nad Svitavou budou naopak všechny spěšné vlaky projíždět.
Jízdní řád bez významnějších změn.
Úsek Brno – Vyškov na Moravě (linka S2)
V tomto úseku dochází k významným systémovým změnám, které jsou zapříčiněny nadcházející roční výlukou ve stanici Brno hl.n.
V úseku Brno hl.n. – Brno-Chrlice nepojedou po celou dobu platnosti jízdního řádu žádné vlaky. Vlaková doprava tak zůstane v provozu pouze v úseku Brno-Chrlice – Křenovice horní nádraží, a to pouze v 60minutovém intervalu. První ranní vlak pojede i nadále z Vyškova na Moravě (ukončí jízdu ve stanici Brno-Chrlice), poslední večerní pojede do Vyškova.
Z hlavního nádraží ve směru Chrlice bude možné využít autobus linky E63, na který bude v Brně-Chrlicích navazovat vlak.
Navíc budou ze Sokolnic na hlavní nádraží prodlouženy regionální autobusové linky 610, 611, 612 a z Brna-Chrlic autobusová linka 509. I v těchto linkách je na úseku Sokolnice, žel.st. – Hlavní nádraží, resp. Chrlice, nádraží – Hlavní nádraží zajištěna platnost jízdních dokladů ČD.
V opačném směru bude situace analogická.
Úsek Vyškov na Moravě – Nezamyslice
Jízdní řád bez významnějších změn.
Jízdní řád bez významnějších změn.
Na trati dochází k významným změnám, které jsou zapříčiněny nadcházející roční výlukou ve stanici Brno hl.n. Přijatá opatření nejsou zde bohužel univerzálně platná a liší se vlak od vlaku, což je dáno naší snahou:
Ve výsledku tak byly přijaty tři typy opatření:
K navýšení rozsahu dopravy dochází v úseku Veselí and Moravou – Kyjov. V pracovní dny bude zaveden nový pár vlaků Veselí nad Moravou 15:22 – Kyjov 15:51 a Kyjov 16:09 – Veselí nad Moravou 16:37. Během pátků a sobot pak bude možné využít večerní vlak s odjezdem z Veselí nad Moravou ve 22:43 a příjezdem do Kyjova ve 23:09. V opačném směru bude možné jet z Kyjova do Veselí ve 21:38 i v neděli (Os 4125) a ve 23:40 v pátek.
Jízdní řád bez významnějších změn.
Na trati dochází k úpravám jízdního řádu v ranních hodinách (cca mezi 6. a – 8. hodinou) tak, aby i během ranní špičky přijížděly vlaky do přestupního uzlu Veselí nad Moravou krátce před celou hodinou a krátce po celé hodině odjížděly. Úpravu doprovází mírná redukce dopravy, neboť je zrušen jeden pár posilových vlaků v úseku Veselí nad Moravou – Strážnice (Os 2734 Veselí 6:37 – Strážnice 6:46 a Os 2733 Strážnice 6:49 – Veselí nad Moravou 6:59).
Nasazení moderních / modernizovaných vozidel na jednotlivých tratích