Tiskové zprávy

Novinky ve vlakovém jízdním řádu 2020 v Moravskoslezském kraji

6.12.2019 - 12:54

V neděli 15. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2020. Regionální vlaky objednané Moravskoslezským krajem ujedou v příštím roce přibližně 7,272 mil. vlakokilometrů. Největší novinkou je zavedení čtyř párů přímých spěšných vlaků z Ostravy do Štramberku s dobou jízdy cca 50 minut. Nový grafikon bude platit do soboty 12. prosince 2020.

České dráhy budou v grafikonu 2019/20 provozovat regionální železniční dopravu na celkem 569 kilometrech železničních tratí kraje s výkonem 7 272 845 vlakokilometrů, což je oproti letošnímu jízdnímu řádu nárůst o zhruba 1,5 %. „Jsme rádi, že jsme obhájili pozici z minulých let a zůstáváme hlavním železničním dopravcem v Moravskoslezském kraji. České dráhy zde denně vypraví 57 spěšných a 766 osobních spojů. Kraj si u nás objednal větší rozsah dopravy včetně čtyř párů nových spěšných vlaků do Štramberku“ říká Jiří Ješeta, ředitel odboru regionální dopravy Českých drah, a dodává: „V Moravskoslezském kraji je většina výkonů na regionálních tratích zasmluvněna do roku 2025, jedná se o tzv. „netto“ smlouvy, což znamená, že vedle krajského tarifu ODIS platí nadále i tarif ČD. Zákazníky tedy nečekají žádná omezení, ani změny v odbavení.“

Integrovaný dopravní systém (ODIS) platí na celém území Moravskoslezského kraje ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vybraných rychlících ČD na tratích 271 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou (vlaky R 640 / 641) a 321 / 310 Ostrava – Opava – Krnov – Bruntál – Moravský Beroun (rychlíky linky R 27 a vlaky IC Ostrava-Svinov – Opava východ).

Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji

  • Mezi největší změny patří zavedení čtyř párů přímých spěšných vlaků z Ostravy hl.n. přes Studénku, Příbor a Kopřivnici do Štramberku a zpět s dobou jízdy z Ostravy hl.n. do Štramberku cca 50 minut. Nyní cestující musí minimálně jednou přesedat a cesta tak trvá zhruba 60 minut. Soupravu spěšných vlaků bude tvořit modernizovaný motorový vůz 842 spolu s přípojným vozem Bdtn757, který umožňuje přepravu jízdních kol a kočárků. U spěšných vlaků z Ostravy je zabezpečena návaznost ze Štramberku směr Veřovice. Od nového spěšného vlaku 1641 (Štramberk odj. 5:56, Studénka příj. 6:19) je v pracovní dny a sobotu ve Studénce zajištěn okamžitý přípoj na vlak Ex 548 „Ostravan“ (odj. 6:22), do Prahy, podobně pak večer zpět v pracovní dny a neděli přípoj od Ex 549 „Ostravan“ z Prahy (příj. 21:36) na nový osobní vlak 23138 (Studénka odj. 21:42, Štramberk příj. 22:05). 
  • Rychlé odpolední spojení z Ostravy do Příbora, Kopřivnice a Štramberku doplňuje v pracovní dny díky nově navázaným přípojům ve Studénce možnost spojení z Ostravy hl.n. ve 14:50 / 16:50, Studénka příj. 15:11 / 17:11 s přípojem v 15:17 / 17:17.
  • Dalším výrazným zlepšením je zavedení spěšného vlaku Sp 1602 již z Třince (odj. 4:00), denně až do Ostravy hl.n. (místo na zastávku Ostrava-Stodolní), příj. 4:50 – zde je možnost přestupu na SC 516 Pendolino (odj. 5:15) do Prahy.
  • Až do Ostravy hl.n. (místo na zastávku Ostrava-Stodolní) pojedou i spěšné vlaky z Českého Těšína, resp. Návsí Sp 1604 a Sp 1608 (Ostrava hl.n. příj. 6:00 / 8:00).
  • Pro zabezpečení přípojových návazností od vlaků dálkové dopravy pojede z Ostravy-Svinova denně ve 23:07 nový vlak 2841 do Havířova (příj. 23:30).
  • Na trati ze Suchdolu nad Odrou do Budišova nad Budišovkou budou prodlouženy páteční večerní vlaky až do / z Vítkova (dnes jezdí pouze do Oder).

Pro větší přehlednost a zjednodušení dochází v některých případech ke sloučení a přečíslování tratí:

  • Trať 001 vlaky dálkové dopravy Bohumín – Přerov – Česká Třebová – Praha
  • Trať 271 Bohumín – Studénka – Mošnov, Ostrava Airport / Suchdol nad Odrou – Přerov (– Olomouc) – vlaky regionální i dálkové dopravy
  • Trať 310 Opava – Olomouc, Valšov – Rýmařov
  • Trať 317 Opava – Hlučín, Kravaře ve Slezsku – Chuchelná
  • Trať 320 Ostrava – Bohumín – Čadca, Dětmarovice – Petrovice u Karviné
  • Trať 323 Ostrava – Valašské Meziříčí, Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice

Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Moravskoslezském kraji (na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)

  • Na trati 271 Bohumín – Studénka – Mošnov, Ostrava Airport / Suchdol nad Odrou (– Přerov) dojde s ohledem na hlavní přípojové skupiny v Suchdole nad Odrou a na častější vedení vlaků dálkové dopravy k záměně odjezdů dopoledních vlaků z Ostravy do Suchdolu nad Odrou a vlaků v charterovém období do Mošnova.
  • Dále na trati 271 Bohumín – Suchdol nad Odrou (– Přerov) / Mošnov, Ostrava Airport pojedou vlaky 3050 a 3051 (na ranní směnu / z ranní směny do / z Mošnova, příj. 5:30 / odj. 6:35) denně mimo Vánoce, tj. dojde k rozšíření návozu do průmyslové zóny (dnes nejezdí v neděli).
  • Na trati 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou bude v Suchdole nad Odrou jako přípoj od vlaku Ex 549 „Ostravan“ z Prahy (příj. 21:28) veden v pátky vlak Os 13336 (odj. 21:33) nově až do Vítkova (příj. 22:10), dosud jezdil jen do Oder. Zpět pojede v pátky vlak 13337, z Vítkova 22:13 do Suchdolu n.O. 22:52, kde bude přípoj na dálkový vlak do Bohumína.
  • Na trati 320 Ostrava – Bohumín – Mosty u J. (– Čadca) vzhledem k ukončení stavebních prací mezi Karvinou a Dětmarovicemi dojíždějí vlaky z Mostů u Jablunkova (linka S2) do Ostravy-Svinova dříve (příj. většinou ve 28. minutu) a z Ostravy-Svinova směrem do Mostů u Jablunkova odjíždějí později (většinou ve 30. nebo 34. minutu).
  • Doba jízdy přímého osobního vlaku z Ostravy hl.n. do Karviné hl.n. činí nově cca 20 minut (dosud 27 minut).
  • Podařilo se navázat v Bohumíně ranní spojení z Přerova do Mostů u Jablunkova Os 3301 / Os 2923 (5:47 / 5:50).
  • Na trati 320  Ostrava – Bohumín – Mosty u J. (– Čadca) pojedou večerní vlaky Os 2955 / 2956 až do / z Mostů u Jablukova (příj. 21:53 / odj. 22:07). Dosud jezdily jen do / z Návsí.
  • Na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí pojede večerní vlak 3148 (Ostrava hl.n. odj. 22:22) pouze do stanice Frenštát p. R. (příj. 23:30), dosud jezdil až na zastávku Frenštát p.R. město. Cestující mohou nově využít autobusový přípoj.
  • Dále na trati 323 bude ve školní dny navázáno nové požadované ranní spojení novým vlakem 3160 z Frenštátu p.R. (odj. 4:25) do Valašského Meziříčí (příj. 4:59) – zde bude přípoj na Ex 522 (odj. 5:09) do Prahy (příj. 8:39).

Nové soupravy v Moravskoslezském kraji

Kromě stávajících nových elektrických jednotek (2× 650 RegioPanter, 12× 471 CityElefant), modernizovaných motorových jednotek (13× 814 Regionova) a modernizovaných motorových a přípojných vozů vozů  (6× M842, 12× Bdtn756/7) předpokládáme v roce 2020:

  • dodání první netrakční soupravy push-pull pro trať 323 Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm město (s využitím evropských fondů OPD2 bude celkem pořízeno 5 těchto souprav). V souvislosti s tímto budou nasazeny na uvedenou trať i novější, modernizované dieselové lokomotivy ř.750.7,
  • dodání prvních dvou modernizovaných motorových vozů 810, nově 811 (klimatizace, nové sedačky, polospouštěcí okna, Wi-Fi atd.) a k tomu současně i modernizovaných přípojných vozů 012. Tyto modernizované motorové soupravy budou přednostně nasazeny na tratě 325 Studénka – Veřovice a 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, později i na trať 310 Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov.

Změny v dálkové dopravě na území Moravskoslezského kraje

O jeden pár vlaků navíc pojede nově ze severní Moravy přes Břeclav do Vídně. Nový pár vlaků „Porta Moravica“ pojede v trase současného expresu „Helfštýn“ Bohumín – Břeclav a zpět a v Rakousku bude pokračovat až do / z Grazu. V opačném směru z jihu na sever pojede v trase vnitrostátního expresu „Helfštýn“ nově vlak EuroCity „Sobieski“ Wien – Gdynia a v dosavadní trase tohoto vlaku pojede nový spoj „Porta Moravica“. Obyvatelé severní Moravy tak budou mít k dispozici už čtyři páry přímých vlaků do / z Vídně a nově navíc jeden až do / z jižního Rakouska.

Na sever bude „Porta Moravica“ pokračovat do Krakova a Přemyšle na východě Polska nedaleko ukrajinských hranic. Jedná se o důležitý přestupní uzel pro další cesty na Ukrajinu do Lvova a Kyjeva, ale také do atraktivní turistické oblasti polských Polonin. Dalším novým vlakem tímto směrem bude pár rychlíků „Galicja“ Ostrava-Svinov (6:10) – Krakov – Přemyšl (13:19) a Přemyšl (14:40) - Krakov – Ostrava-Svinov (21:51). Změna se týká také vlaku EuroCity „Báthory“ Budapešť – Břeclav – Ostrava – Varšava, který nově pojede až do / z Terespolu, pohraniční stanice na polsko-běloruských hranicích.

Platba kartou ve vlacích ČD

Od 15. prosince 2019 České dráhy zavádí kontaktní i bezkontaktní platbu kartou ve všech vlacích s vlakovým doprovodem. Vlakové čety budou průběžně vybaveny mobilními platebními terminály propojenými s přenosnými osobními pokladnami. Tato služba bude k dispozici v místech, kde je signál, aby platba mohla proběhnout.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy