Tiskové zprávy

České dráhy zmodernizují dalších 37 velkých motorových vozů

9.9.2009 - 15:36

České dráhy nechají u společnosti Pars nova a.s. v Šumperku zmodernizovat 37 velkých čtyřnápravových motorových vozů řady 842, které se využívají pro vedení především osobních vlaků na hlavních neelektrifikovaných tratích. Modernizace bude probíhat zvlášť v letech 2010 až 2012. Celkový objem zakázky představuje 692 milionů Kč. Projekt navazuje na modernizaci rychlíkových motorových vozů dnešní řady 854 a přestavbu motorových vozů 810 na částečně nízkopodlažní jednotky Regionova.      

České dráhy zmodernizují 37 motorových vozů řady 842 vyrobených v první polovině 90. let. Zaměří se především na zlepšení technických parametrů. Nejvýznamnější změnou tak bude náhrada poruchových motorů LIAZ za nové spalovací motory TEDOM, které jsou použity i u motorových jednotek řady 814. Díky tomu dojde ke snížení spotřeby paliva, zvýšení výkonu vozu ze 414 kW na 484 kW a zejména ke snížení poruchovosti spalovacích motorů a zvýšení provozní disponibility vozů. Nově dosazené motory samozřejmě splňují emisní limity požadované současnou legislativou. Výměna zlepší také jízdní charakteristiku vozů, především rozjezdy vlaků budou dynamičtější. Zvýší se také komfort pro cestující, jak uvádí ředitel Odboru kolejových vozidel Rostislav Novák: „Součástí modernizace je dosazení moderního audiovizuálního informačního systému, který usnadní orientaci cestujících při cestě. Nové elektronické směrovky pomohou při orientaci mezi spoji na nástupišti a vnitřní audiovizuální systém usnadní cestujícím orientaci při plánovaném výstupu v jejich stanici, hlavně například ve večerních hodinách nebo v případech, kdy po dané trati cestují poprvé. Všichni pak určitě ocení nové sociální zařízení, které bude mít uzavřený systém.“ Opravou projde také interiér, který je však řešen poměrně moderně a je již z výroby osazen polstrovanými sedačkami. Proto dojde pouze k jeho obnově a není nutná kompletní výměna, jako tomu bylo u starších motorových vozů ze 60. a 70. let.

O modernizaci bylo rozhodnuto v souladu se současným trendem při provozu moderních souprav, jak říká Rostislav Novák: „V Evropě se prosadil trend provádět omlazovací kůru vozidel po přibližně 15 letech provozu. Podle charakteru opotřebení a řešení souprav se provádí různý stupeň oprav a vylepšení, která mají za cíl zefektivnit provoz a prodloužit jejich životnost. Motorové vozy 842 právě překročily 15 let v aktivním provozu, a proto je vhodné zahájit jejich modernizaci.“

Motorové vozy řady 842 jezdí hlavně v osobní dopravě na neelektrifikovaných tratích jižní Moravy, např. na tratích z Brna do Veselí nad Moravou nebo z Břeclavi do Znojma, na severní Moravě od Kojetína přes Valašské Meziříčí po Ostravu a na jihozápadě republiky, např. z Plzně směrem na Domažlice a Podbořany, z Klatov do Železné Rudy nebo ze Zdic po Protivín.

Na modernizaci motorových vozů řady 842 vypsaly České dráhy v říjnu 2008 veřejnou soutěž, do které nebyla zaslána žádná nabídka. Proto společnost v souladu se zákonem postupovala tzv. jednacím řízením bez uveřejnění a následně uzavřela kontrakt se společností Pars nova a.s. Tato společnost má největší zkušenosti s modernizací motorových vozů ve střední Evropě. V letech 1997 až 2006 zmodernizovala 50 motorových vozů vyráběných v 60. a 70. letech například pro mezistátní expres Vindobona Berlín – Praha – Vídeň, po modernizaci nově označených řadou 854, a přestavěla již téměř stovku regionálních motorových vozů řady 810 z let 1973 až 1984 na částečně nízkopodlažní jednotky řady 814 Regionova. Realizace zakázky v Šumperku zajistí v době trvající hospodářské krize jistotu pracovních míst v nezaměstnaností poměrně vysoce postiženém podhůří Jeseníků.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy