7.12.2021 - 15:09
V neděli 12. prosince 2021 začne platit nový železniční jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v Pardubickém kraji zůstane na úrovni současného grafikonu. Změny budou zejména na tratích Přelouč – Heřmanův Městec, Choceň – Litomyšl a Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče, a to v souvislosti s úpravami jízdních řádů dálkových linek. V provozu zůstanou letos zavedené sezonní víkendové vlaky ze Svitav a Žďárce u Skutče k hradu Rychmburk v Předhradí. I v novém jízdním řádu bude mít velký vliv na provoz vlaků v regionu intenzivní výluková činnost Správy železnic. Nový jízdní řád bude platit až do 10. prosince 2022.
Rozsah dopravy objednávané Pardubickým krajem u Českých drah zůstane v novém jízdním řádu 2022 na stejné úrovni jako v současném grafikonu. Regionální vlaky ČD ujedou v jízdním řádu 2022 v kraji 4 mil. vlakokilometrů. Na území kraje pojede v pracovní dny přes 550 regionálních (osobních a spěšných) vlaků Českých drah, o víkendu jich bude zajištěno přes 400.
I v příštím roce bude v kraji probíhat rozsáhlá výluková činnost Správy železnic, která si na řadě úseků vynutí dlouhodobé nahrazení vlaků autobusy (např. mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, Pardubicemi a Stéblovou a na dalších místech).
Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Pardubickém kraji
S ohledem na změny časových poloh rychlíků zastavujících v Přelouči a osobních vlaků jedoucích mezi Kolínem a Pardubicemi bylo nutné přistoupit k úpravám časových poloh vlaků ve a ze směru Heřmanův Městec. Hlavním cílem je, kromě zajištění dopravy na a ze směn do významných podniků v Přelouči, také zajištění návaznosti především ve směru na Prahu (ráno) a z Prahy (odpoledne a večer).
Díky zastavení expresů linek Ex1 a Ex2 v Chocni (vždy okolo 30. minuty každou hodinu v obou směrech) je možné vrátit se k původnímu jízdnímu řádu vlaků mezi Chocní a Vysokým Mýtem, popř. Litomyšlí. V Chocni tak vznikají výborné přestupní návaznosti na vlaky dálkové i regionální dopravy.
Rychlíky Svitava se budou ve Svitavách opět potkávat okolo celé hodiny, takže na trati směr Polička budou opět jezdit vlaky tak, že odjedou krátce po celé hodině ze Svitav a za necelou hodinu dorazí do Pusté Kamenice, aby o další hodinu později přijely do Svitav k přípojným rychlíkům. Ve špičce pracovních dní je pak v provozu ještě další pár vlaků zpravidla mezi Svitavami a Borovou u Poličky. Novinkou jsou i letos zavedené sezónní víkendové vlaky Rychmburk sloužící mj. k obsluze nově otevřeného hradu v Předhradí.
Přehled změn v regionální dopravě Českých drah v Pardubickém kraji
Trať 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová
U většiny vlaků dochází k mírným úpravám časových poloh vlaků. Stěžejní je zajištění návazností na dálkové vlaky do a z Prahy v Kolíně, přestupních vazeb v Moravanech okolo celé hodiny a přípojů na dálkové vlaky v Chocni. Ve směru Choceň – Pardubice – Kolín dochází u většiny vlaků k prodloužení pobytů v Pardubicích hl.n., čímž je zajištěn přípoj od osobních vlaků ze směru Hradec Králové.
K největší změně dochází v ranních hodinách z Pardubic směrem na Moravany, kde dochází k návratu do původních časových poloh. Tedy Os 5003 pojede z Pardubic na Choceň v 6:44 a opět bude veden školní vlak Os 5068 v 7:02 z Pardubic do Holic. Ve večerních hodinách pojede Os 5083 z Chocně ve 20:42 do České Třebové, tedy asi o hodinu dříve než nyní, čímž se lépe rozloží nabídka spojů. Až ve 23:01 odjede z Pardubic hl.n. Os 15072 do Chocně a Vysokého Mýta, čímž bude zajištěna návaznost od rychlíků z Prahy a Liberce. I v novém jízdním řádu bude možné v pracovní dny bez přestupování cestovat ze zastávek mezi Chocní a Pardubicemi přímo směrem na Kolín a Prahu, a to díky nasazení jednotky InterPanter na Os 5080, která se v Pardubicích po 7. hodině spojuje s druhou jednotkou, která přijede na rychlíku Svitava, a společně pokračují v 7:10 směr Kolín a Praha.
V souvislosti s probíhající výlukovou činností mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí bude od nového jízdního řádu zrušena zastávka Bezpráví. Od února až do konce roku pak budou všechny vlaky (až na 2 páry) v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí (popř. až Česká Třebová) nahrazeny autobusy
V průběhu nového jízdního řádu by měla být dokončena modernizace vozů Bdmtee, s nimiž se cestující setkávají na osobních vlacích mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou
Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
S ohledem na posuny rychlíků i osobních vlaků na trati 010 bylo nutné upravit časové polohy u většiny vlaků i na trati 015. Pozornost se věnovala také příjezdům a odjezdům vlaků na směny a ze směn především v přeloučském Kiekertu. V řadě případů se daří v Přelouči nabídnout krátkou přestupní dobu od vlaků z Heřmanova Městce směrem na Prahu a opačně, takže cestu z Heřmanova Městce do hlavního města a opačně lze uskutečnit už za méně než 1,5 hodiny.
Trať 016 Holice – Moravany – Holice
Dlouholetý ustálený jízdní řád, vycházející z obousměrných návazností v Moravanech na osobní vlaky z / do Pardubic a z / do Chocně, bude platit i příští rok. Dochází k drobnému rozšíření jízd některých vlaků. V dopoledních hodinách v pracovní dny pojede nový pár vlaků z Chrudimi v 8:24 do Moravan a zpět v 9:00 z Moravan. Na holické větvi se rozšiřuje nabídka ve večerních hodinách, kde je o víkendu nově zaveden vlak z Moravan ve 21:05 do Holic a zpět ve 22:46 s cílem až v Pardubicích.
Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Kromě minutových posunů z důvodu zajištění přestupních návazností v České Třebové se na této trati nemění rozsah ani časové polohy spojů.
Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
Po dobu výlukových prací v úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí (tedy v průběhu platnosti celého nového jízdního řádu) budou v Chocni navíc zastavovat expresy linek Ex1 a Ex2, a to každou hodinu okolo 30. minuty. Proto se na trať vrátí jízdní řád, který platil před změnou od 6. dubna 2021. V průběhu dne tak s výjimkou ranní a odpolední špičky budou osobní vlaky z Chocně odjíždět vždy ve 37. minutu směrem na Vysoké Mýto a přijíždět do Chocně ve 21. minutu. Po celý den tak bude zajištěno rychlé spojení z Vysokomýtska k dálkovým vlakům v Chocni, a to každou hodinu.
Za zmínku stojí pozdější vedení osobního vlaku mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí v pracovní dny, který nově pojede o hodinu později, konkrétně z Vysokého Mýta města v 17:54 a zpět z Litomyšle v 18:36. V loňském a letošním roce proběhla modernizace trati mezi Cerekvicí nad Loučnou a Litomyšlí, která umožní zkrátit jízdní doby o několik minut a tím zrychlit dopravu do a z Litomyšle.
Trať 021 Letohrad – Doudleby nad Orlicí (– Hradec Králové)
Provoz na celé této trati objednává Královéhradecký kraj. Jedinou větší změnou v úseku mezi Doudlebami nad Orlicí a Letohradem je zavedení nového spěšného vlaku Sp 1844 z Letohradu v 19:33 do Hradce Králové (místo současného Os 5160). Dále pojede v pracovní dny nový pozdně večerní vlak Os 5152 s odjezdem ve 22:33 z Letohradu a příjezdem ve 23:06 do Doudleb nad Orlicí. Ruší se naopak současný osobní vlak s odjezdem z Letohradu v 16:33 do Doudleb nad Orlicí.
Ke změnám na této trati dojde i na území sousedního Královéhradeckého kraje. Rozšířen bude provoz spěšných vlaků Hradec Králové – Letohrad, a to o spoje v 5:05, 14:03 (v pracovní den) a 21:05, opačně z Letohradu v 6:33 (v pracovní den) a 19:33
Trať 026 Choceň – Týniště nad Orlicí (– Náchod)
Rovněž na této trati objednává dopravu Královéhradecký kraj. Zásadní změnou, která se dotýká i Pardubického kraje, je větší rozsah přímých osobních a spěšných vlaků Choceň – Náchod a zpět na úkor vedení vlaků do / z Hradce Králové. Rozsah dopravy se mírně navyšuje.
Trať 031 Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)
Jízdní řád na této trati nedoznal žádných změn, vyjma minutových posunů především brzy ráno a pozdě večer z důvodu zajištění přípojů v Pardubicích hl.n. I v příštím roce se chystá řada dlouhodobých výluk z důvodu rekonstrukce uzlu Pardubice a prací na zdvojkolejnění úseku Pardubice – Stéblová. V některých obdobích tak budou vlaky nahrazovat autobusy a jízdní řád dozná menších změn. Až do začátku března nebude možné vést elektrické osobní a spěšné vlaky v úseku Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice n. L., které tak budou v tomto úseku i nadále nahrazovány autobusy. Poté by až do července měla následovat výluka celé trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Od podzimu by pak měl být zahájen dvojkolejný provoz mezi Rosicemi a Stéblovou.
Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Vlaky na této trati pojedou podle naprosto stejného jízdního řádu, jaký platí dosud.
Trať 238 Pardubice – Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod
K žádným podstatným změnám nedochází ani na této trati. Největší novinkou tak bude především otevření zastávky Orel (pravděpodobně v červnu). Rozsah zastavování v této zastávce bude teprve upřesněn. Z důvodu zmiňované stavební činnosti v Pardubicích bude v některých obdobích roku (přinejmenším do března) nutné vést vlaky mezi hlavním a rosickým nádražím v mírně odlišných časových polohách.
Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)
Provoz na této trati bude v příštím roce významně ovlivněn stavebními pracemi. Po celý rok neprojedou žádné vlaky mezi Brnem a Blanskem. Asi na 3 měsíce bude rovněž přerušen provoz mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou. Cestující tak čeká často cestování náhradní autobusovou dopravou.
Z pohledu jízdního řádu se rychlíky Svitava vrací do svých původních časových poloh, tj. setkávají se každé 2 hodiny ve Svitavách okolo celé, na což navazují vlaky směr Polička. U osobních vlaků mezi Českou Třebovou, Svitavami a Letovicemi dochází k úpravám časových poloh především v ranních hodinách ve směru do České Třebové, a to kvůli zajištění přípojných návazností (nejen) na dálkovou dopravu (příjezdy do České Třebové před celou hodinou).
Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče
V návaznosti na návrat rychlíků Svitava do původních časových poloh (křižování každou celou sudou hodinu ve Svitavách) dochází k návratu k původnímu jízdnímu řádu. Ten je však vylepšen o několik novinek. V letní sezoně (červen – září) budou o víkendu vedeny dva páry vlaků navíc v úseku Žďárec u Skutče – Čachnov (popř. až Polička) s obchodním názvem Rychmburk, které odkazují na nově zpřístupněný hrad v Předhradí. Půjde o Os 15302 s odjezdem ze Svitav v 10:02, který bude z Čachnova pokračovat v 10:59 přes Předhradí do Žďárce u Skutče. Zde bude zajištěn přípoj na vlak směr Pardubice. Odpoledne pak pojede nový Os 15354 z Poličky ve 14:59 přes Předhradí do Žďárce (15:54), kde bude opět přípoj na vlak směr Pardubice. V opačném směru pojedou nové vlaky ze Žďárce ve 12:39 a 15:58 přes Přehradí do Poličky, popř. Svitav, a to opět po příjezdu přípojů z Pardubic.
K dalším novinkám patří zavedení nedělních vlaků mezi Svitavami a Poličkou s odjezdy ze Svitav v 15:26 a 17:26, které zde mají přípoj od osobního vlaku z České Třebové. V opačném směru pak pojedou z Poličky v 16:07 a 18:06 opět s přípojem ve Svitavách na vlak směr Česká Třebová. I nadále bude jezdit v pracovní dny osobní vlak z Poličky v 8:07 do Svitav, který se zde spojí s vlakem z Letovic a dojede do České Třebové v 8:54. Zde budou zajištěné přípoje do všech směrů.
V pracovní dny se v odpoledních hodinách mění časy odjezdů vlaků mezi Čachnovem a Žďárcem u Skutče, a to z důvodu zlepšení přípojových vazeb. Ve směru od Poličky tak dojedou vlaky ve 14:27, 16:27 a 17:46, přičemž zde budou přípoje jak do Pardubic tak ve směru Hlinsko a Havlíčkův Brod. Ze Žďárce pak pojedou ve 14:37, 16:39 a 18:38, tedy opět s přípoji z obou směrů.
Trať 270 Česká Třebová – Rudoltice v Čechách – Lanškroun / Zábřeh na Moravě
Kromě drobných minutových posunů na obou trasách Česká Třebová – Lanškroun i Česká Třebová – Zábřeh na Moravě nedochází k žádným změnám. Nepatrné posuny času odjezdů jsou zpravidla vyvolány zajištěním přípojů v České Třebové a polohami vlaků dálkové dopravy.
Také v letošním roce bude v prodeji regionální vlakový jízdní řád pro Pardubický kraj za 20 Kč.