Tiskové zprávy

České dráhy uvedly loni do provozu nové a modernizované vlaky za 4,2 miliardy Kč

10.3.2010 - 14:00

České dráhy v roce 2009 uvedly do provozu rekordní počet nových a modernizovaných vlakových souprav v hodnotě přibližně 4,2 miliardy korun. Podstatná část investic směřovala do regionální dopravy, kde se s novými vlaky setkávají cestující při každodenní cestě do zaměstnání, do škol a za aktivitami ve volném čase. Nové nebo modernizované vozy a soupravy byly uvedeny do dovozu ve všech krajích České republiky.

České dráhy v roce 2008 a 2009 proti předchozím letům značně rozšířily investiční program a zrychlily modernizaci souprav. Pomohl tomu i prodej části podniku v roce 2008. Z jeho výtěžku bylo do nákupu nových vlaků v letech 2008 a 2009 investováno celkem 8,1 miliardy Kč. Pro financování investičního programu využily České dráhy také vlastní zdroje vytvořené svojí podnikatelskou činností nebo leasing.

České dráhy v roce 2009 uvedly do provozu následující kolejová vozidla:

  • 13 CityElefantů (patrová příměstská klimatizovaná jednotka řady 471)
  • 42 regionálních dvou a třívozových vlaků Regionova (modernizovaný bezbariérový motorový vlak pro regionální tratě)
  • 14 řídících vozů řady 954 pro motorové rychlíky (vznikají přestavbou nepotřebných poštovních vozů)
  • celková hodnota výše uvedených vozidel představuje cca 4 miliardy Kč;

Kromě toho bylo v roce 2009 do provozu uvedeno 12 modernizovaných vozů pro vlaky EuroCity, které byly součástí modernizace celkem 40 těchto vozů. Větší část tohoto projektu byla realizována již v roce 2008 a dokončena byla v úvodu loňského roku. V uplynulém roce proběhla také revitalizace interiéru u 20 rychlíkových vozů 1. třídy a pilotní revitalizace interiéru 3 vozů 2. třídy a 2 kombinovaných vozů 2. třídy se služebním oddílem. V roce 2009 probíhala také výroba 6 bistrovozů, které budou uvedeny do provozu během jara 2010. V roce 2009 byla v souladu se smlouvami financována také výroba dvaceti vysoce výkonných lokomotiv řady 380. V roce 2009 bylo zahájeno testování těchto lokomotiv, během kterého na zkušebním okruhu dosáhly rychlosti až 200 km/h. V průběhu letošního roku očekáváme jejich první nasazení do provozu.

Modernizace vlaků nabrala proti předchozím letům vyšší tempo

Objem finančních prostředků investovaných do nových vlaků v posledních dvou letech výrazně vzrostl a dosahuje od roku 1989 historicky rekordních hodnot. Patrné je to také z počtu souprav uváděných do provozu i z rozsahu uzavřených kontraktů nebo vyhlášených výběrových řízení. Srovnání investic v letech 2003 až 2009 a do provozu uvedených vozidel v letech 2008 a 2009 u vybraných dlouhodobých projektů přináší tabulky.

  2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
vynaložené finanční prostředky 1,0 2,5 3,2 3,2 3,3 4,2 4,2 5

v mld. Kč bez DPH, rok 2010 plán

Typ vozidla Počet dodaný v roce 2008 Počet dodaný v roce 2009
471 (CityElefant) 8 13
814 a 814.2 (Regionova) 29 42
954 a 954.2 (řídící vůz) 7 14

V roce 2010 bude pokračovat současné vysoké tempo investic a dodávek nových vlaků. V současné době je již naplňována celá řada kontraktů uzavřených v předchozím období. Opět jde především o nákup a modernizaci vozidel pro regionální dopravu. Konkrétně jde o tyto projekty:

  • výrobu 20 ks vysokovýkonné expresní lokomotivy řady 380 ve společnosti Škoda Transportation;
  • pokračování výroby jednotek 471 CityElefant až do počtu 75 kusů (aktuálně mají ČD k dispozici 55 kusů souprav) ve společnosti Škoda Vagónka v Ostravě;
  • pokračování výroby jednotek 814 Regionova druhou sérií ve společnosti Pars nova v Šumperku;
  • dokončení projektu řídících vozů řady 954.2 pro velké motorové vozy ve společnosti Pars nova;
  • provedení modernizace 37 kusů velkých motorových vozů řady 842 ve společnosti Pars nova;
  • zahájení výroby nových řídících vozů pro klasické soupravy řady 961 ve společnosti Pars nova;
  • dokončení modernizace 6 bistrovozů typu ARmpee(61) v ŽOS Vrátky (Slovensko).

Zároveň se připravují i další projekty. V současné době již probíhá výběrové řízení na modernizaci 66 velkých čtyřnápravových osobních vozů pro motorové soupravy nebo na nákup 33 zcela nových motorových vozů pro Vysočinu a Liberecko.

CityElefant (řada 471)
Moderní patrové příměstské jednotky vyrábí Škoda Transportation v Ostravě Vítkovicích. České dráhy provozují tyto jednotky jako třívozové, vozíčkářům slouží speciální zdvihací plošiny a bezbariérové toalety. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly a první třídu. Vlak je kompletně klimatizovaný, maximální rychlost činí 140 km/h. Cena jedné soupravy přes 200 milionů korun. Jednotky CityElefant jsou v provozu zejména v Praze, ve Středočeském, Pardubickém i Ústeckém kraji a na Ostravsku.

Regionova (řada 814, 814.2)
Motorové jednotky vznikají kompletní přestavbou původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů 010. Rekonstrukci pro České dráhy provádí Pars nova, a.s. Soupravy provozují České dráhy jako dvouvozové a třívozové. Dvouvozovou Regionovu tvoří motorový a řídící vůz, třívozovou dva motorové vozy a jeden vložený. Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část, bezbariérové WC pro vozíčkáře i speciální navigační majáčky pro nevidomé.

Řídicí vozy řady 954
Řídící vůz řady 954 je komplexní modernizací původních nevyužívaných poštovních vozů řady Postw. Uvnitř vozu je vybudován kompletně nový interiér s velkoprostorovým oddílem druhé třídy, s prostorem pro přepravu invalidních vozíků a s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola a objemná zavazadla. Nově jsou tu dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina. Vůz je vybaven dvěma zdvihacími plošinami pro cestující se sníženou pohyblivostí, bezbariérovým WC a oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebooky. Rekonstrukci provádí Pars nova, a.s.



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy