Tiskové zprávy

České dráhy letos objednají nové vlaky a modernizace za rekordních 16 miliard Kč

16.3.2010 - 16:00

České dráhy v letošním roce vypíší rekordní počet zadávacích řízení souvisejících s modernizací vlakových souprav. Finanční objem letos připravovaných kontraktů na nákup nových a modernizaci stávajících vozidel dosáhne celkový objem přes 16 miliard Kč. Finanční prostředky budou investovány postupně v letech 2010 až 2014, kdy budou jednotlivé typy uváděny do provozu.     

Přestože v letech 2009 a 2010 dosahuje tempo modernizace osobních vlaků Českých drah historicky rekordních hodnot, v letech 2011 až 2014 by se měla dále urychlit. V této době budou do provozu nasazována vozidla z nových kontraktů. Otevřená zadávací řízení v objemu přibližně 16 miliard Kč budou vypsána v průběhu letošního roku. První dvě z nich, na dodávku 17 nízkopodlažních motorových vozů pro Vysočinu a 16 stejných vozů pro Liberecký kraj, jsou již vyhlášena. České dráhy plánují nákup několika základních typů regionálních vozidel a zahajují také rozsáhlejší obnovu osobních vozů pro rychlíky a spoje EuroCity a InterCity. V roce 2010 tak počítají s vyhlášením výběrových řízení na dodávku:

  • celkem 37 nízkopodlažních motorových vozů pro rychlost až 120 km/h, dodávka v roce 2011 až 2012, vozy budou v provozu v kraji Vysočina a v Libereckém a Pardubickém kraji;
  • 12 jednosystémových (3 kV) elektrických nízkopodlažních jednotek s rychlostí až 160 km/h, klimatizovaných, s kapacitou cca 240 míst k sezení, dodávka v letech 2012 až 2013, ČD plánují tyto soupravy provozovat v Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji;
  • 11 dvousystémových (3 kV / 25 kV 50 Hz) elektrických nízkopodlažních jednotek s rychlostí až 160 km/h, klimatizovaných, s kapacitou cca 160, resp. 240 míst k sezení, dodávka v letech 2012 až 2014, tyto soupravy by měly být v provozu v Jihočeském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji;
  • 8 dvoupodlažních jednosystémových (3 kV) elektrických nízkopodlažních jednotek s rychlostí do 160 km/h, klimatizovaných, s kapacitou cca 320 míst k sezení, dodávka v roce 2012, provoz těchto souprav se předpokládá ve Středočeském a Moravskoslezském kraji;
  • 33 nízkopodlažních dvoudílných motorových jednotek s rychlostí do 120 km/h, dodávka v letech 2012 až 2013, tyto soupravy by měly být nasazeny např. v Karlovarském, Plzeňském nebo ve Zlínském kraji;
  • modernizaci 19 motorových lokomotiv řady 750 s plánovanou dodávkou v letech 2010 až 2012;
  • modernizaci 62 ks dvoudílných částečně nízkopodlažních motorových jednotek, které vzniknou ze starších motorových a vložených vozů řad 810 a 010 s termínem dodávky v letech 2010 a 2011, tyto soupravy se budou podílet na modernizaci regionální dopravy prakticky na celém území ČR;
  • modernizaci celkem 39 elektrických lokomotiv řad 163, 363 a 242 pro provoz s řídícími vozy ve vratných soupravách, realizace v letech 2010 až 2012;

České dráhy se budou věnovat podstatně více modernizaci vozů pro dálkové vlaky – rychlíky, spoje EC a IC, pro které bude letos připraveno hned několik zadávacích řízení:            

  • revitalizace interiéru 78 rychlíkových vozů s realizací v roce 2010, tyto vozy budou v provozu např. na tratích Praha – Příbram – České Budějovice či Cheb – Ústí nad Labem – Praha;
  • modernizaci 58 vozů 1. a 2. třídy pro vlaky EuroCity a InterCity, na vozy bude dosazen uzavřený systém WC, klimatizace a nový informační systém, dodávka v letech 2010 a 2011, počítá se s nimi v provozu vlaků z Prahy na Moravu do Olomouce, Ostravy nebo Brna a dále na Slovensko nebo do Rakouska;
  • modernizaci 105 osobních vozů pro rychlíky, vlaky EuroCity a InterCity (současný typ Bmee, BDbmsee a BDbmrsee) zahrnující obnovu interiéru, uzavřený systém WC, klimatizaci a moderní informační systém, modernizace v letech 2011 až 2014, také tyto vozy zlepší kvalitu dálkových spojů hlavně mezi Prahou a moravskými městy, v mezinárodní dopravě budou jezdit především do Rakouska a na Slovensko;
  • modernizaci 21 restauračních vozů WRm na komfortní vozy typu ARmpee s oddílem 1. třídy, klimatizací a informačním systémem, bistrovozy budou v provozu především na dálkových spojích z Prahy na východ republiky a v mezinárodní dopravě budou jezdit především do Rakouska a na Slovensko;

Financování těchto projektů bude rozloženo do let 2010 až 2014 podle dodávek jednotlivých vozidel a bude kombinovat různé druhy zdrojů. Vedle vlastních prostředků společnosti získaných podnikatelskou činností půjde například o bankovní úvěry, prostředky získané z možných emisí dluhopisů, leasing nebo o prostředky získané z evropských fondů určených na modernizaci železničních vozidel.

Ukázka modernizovaných vagónů

mg_3746.jpg (143 kB)

mg_3753.jpg (181 kB)

mg_3978.jpg (175 kB)



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy