Tiskové zprávy
České dráhy nakoupí 46 moderních souprav pro regionální spoje
14.9.2010 - 11:35
Cestující na regionálních tratích v celé republice se mohou těšit na zcela nové moderní vlakové soupravy. České dráhy vypisují dvě velká výběrová řízení na nákup celkem 46 zcela nových elektrických a motorových jednotek v celkovém finančním objemu téměř 5 miliard Kč. Na financování projektu se bude podílet také Evropská unie prostřednictvím Regionálních operačních programů.
„Cestující na mnoha regionálních spojích čekají do tří let radikální změny v komfortu na železnici,“ říká náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek a vyjmenovává novinky moderních vlakových souprav, se kterými se cestující budou setkávat: „Nové elektrické i motorové jednotky budou částečně nízkopodlažní. Všem cestujícím tak umožní snadný nástup a výstup. Změnu proti současným soupravám, kdy musí cestující zdolávat strmé schody, ocení především senioři nebo maminky s kočárky a malými dětmi. I samotné ovládání dveří bude velmi jednoduché tlačítky. Dveře budou za jízdy blokované, což zvýší bezpečnost cestujících. Cestující určitě přivítají i moderní design s pohodlnými sedačkami. Cestování v létě zpříjemní klimatizace. Informace o průběhu cesty a zastávkách získají cestující díky modernímu audiovizuálnímu informačnímu systému. Pro jízdní kola a objemná zavazadla bude vyčleněný zvláštní prostor.“
Nové soupravy otevřou široké možnosti cestování a svobodného pohybu také osobám se zdravotním postižením, jak zdůrazňuje Antonín Blažek: “Díky nízko umístěným nástupním prostorům a dalšímu vybavení umožní soupravy snadný nástup vozíčkářů. Vlaky budou vybaveny i bezbariérovou toaletou.“
Do regionů přijde 15 elektrických souprav
První z obou výběrových řízení je zaměřeno na dodávku 12 kusů třívozových elektrických jednotek s kapacitou 240 míst k sezení pro napájení 3 kV ss a 3 kusů dvousystémových jednotek pro napájení 3 kV ss a 25 kV 50 Hz. Celkový objem této zakázky bude 2,076 miliardy Kč, z toho Evropská unie přispěje částkou cca 830 mil. Kč. Soupravy budou určeny pro rychlost až 160 km/h a všechny vyrazí na tratě v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém a Olomouckém kraji do tří let od podpisu kontraktu, tedy přibližně do konce roku 2013.
Přehled tratí, na kterých budou elektrické jednotky v provozu:
- Litvínov - Ústí nad Labem;
- Děčín - Most - Kadaň;
- Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice;
- Šumperk - Zábřeh na Moravě;
- Olomouc - Prostějov - Nezamyslice.
Nových motorových vlaků bude 31
Druhé výběrové řízení má za cíl vybrat dodavatele 31 dvoudílných motorových jednotek o kapacitě 120 míst k sezení. Celkový objem zakázky bude cca 2,6 miliardy Kč. Z Regionálních operačních programů Evropské unie bude spolufinancováno 19 souprav, na které Unie přispěje částkou 646 mil. Kč. Zbytek souprav bude financována Českými drahami bez účasti Unie. Tyto vlaky s maximální rychlostí 120 km/h budou jezdit na tratích Karlovarského, Ústeckého, Libereckého, Plzeňského, Středočeského a Zlínského kraje. Všechny soupravy mají být uvedeny do provozu do 28 měsíců od podpisu, tedy do jara 2013.
Přehled tratí, na kterých budou elektrické jednotky v provozu:
- Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary;
- Karlovy Vary - Chomutov;
- Čáslav - Nymburk;
- Plzeň - Domažlice;
- Kojetín - Valašské Meziříčí;
- Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau (DB) - Děčín;
- Liberec - Česká Lípa.
V rámci modernizace regionálních spojů uzavřely České dráhy již dva kontrakty na dodávky celkem 33 kusů motorových vozů RegioShuttle pro Vysočinu a Liberecký kraj. V současné době probíhají také výběrová řízení na dodávky nových patrových souprav pro středočeskou trať Praha – Benešov a moravskoslezskou trať spojující Ostravu a Mosty u Jablunkova. Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na dodávku čtyř moderních motorových vozů pro Pardubický kraj a čtyř elektrických jednotek pro Jihočeský kraj. Celkový objem investic do těchto nových regionálních vlaků (včetně aktuálních kontraktů na 46 elektrických a motorových souprav) představuje téměř 9 miliard Kč.
Relevantní články a dokumenty