Tiskové zprávy

Začíná modernizace restauračních vozů a revitalizace rychlíkových souprav

17.11.2010 - 15:00

České dráhy v těchto dnech uzavřely celkem tři kontrakty na modernizaci restauračních vozů a revitalizaci běžných rychlíkových souprav v celkovém objemu 857 milionů korun. Všechny kompletně rekonstruované restaurační vozy budou v provozu do 36 měsíců, revitalizované rychlíkové soupravy vyjedou již během letošní zimy.    

Kontrakt uzavřený se společností ŽOS Vrútky na Slovensku zahrnuje kompletní modernizaci 21 restauračních vozů ve finančním objemu 728,4 mil Kč. Vozy budou průběžně modernizovány a dodávány do provozu ve třech sériích během příštích 36 měsíců. Všechny modernizované restaurační vozy tak budou k dispozici na podzim 2013.

„Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí,“ říká Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu a vyjmenovává nové jednotné parametry vozů: „Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Tato změna umožní zvýšit rychlost vlaků, ve kterých jsou tyto restaurační vozy zařazeny, na české maximum. Vozy budou vybaveny také systémem elektropneumatické brzdy včetně přemostění záchranné brzdy, což je dnes jedna z podmínek pro provoz v delších tunelech.

Výměnou projdou také například nástupní a čelní dveře, kterými se přechází mezi vozy. Nově budou snadno ovladatelné díky elektrickému pohonu a umožní pohodlný nástup nebo přechod mezi vozy. U neklimatizovaných vozů se rekonstrukce dotkne také části přístupné cestujícím, tedy jídelny a barové části. Zcela nově bude dosazen vizuální vnitřní a vnější informační systém.  

Modernizované vozy budou nasazeny na všechny obvyklé spoje s restauračními vozy, především na vlaky EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo do Vídně. 

Vagóny určené k modernizaci byly vyrobeny v roce 1978 ve východoněmecké vagónce v Bautzenu a ve své době patřily mezi vagóny s nejmodernější konstrukcí v tehdejší východní Evropě. Vnitřní řešení vozu s velkou jídelnou, kuchyní a bufetem se stalo dokonce vzorovým doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži. 

Rychlíkové soupravy dostanou vylepšený interiér

Druhý uzavřený kontrakt zajistí pro České dráhy revitalizaci interiéru celkem 52 rychlíkových vozů, z toho bude 14 vozů 1. třídy, 24 kombinovaných vozů 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných vozů 2. třídy se služebním oddílem. Objem zakázky je 55,7 mil. Kč a dodavatelem je společnost Janoza CZ.

Třetí kontrakt uzavřený na základě veřejné soutěže byl uzavřen také s firmou Janoza CZ a obsahuje revitalizaci interiéru celkem 58 osobních oddílových vozů 2. třídy. Objem této zakázky je 72,9 mil. Kč. Obě tyto zakázky budou realizovány ve dvou sériích s termínem dodání první z nich do 4 a druhé do 8 měsíců od podpisu kontraktu.

„Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnosti letos na jaře,“ uvádí náměstek Blažek a vyjmenovává konkrétní změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy bude koženka nahrazena příjemnějšími a pohodlnějšími textilními potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“

Revitalizace celkem 110 rychlíkových vozů má být hotova do poloviny příštího roku a práce na prvních z nich již byly zahájeny v těchto dnech. V provozu budou například na běžných rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, především kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník.         



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy