Tiskové zprávy

Spoje SuperCity Pendolino letos slaví 5 let

10.12.2010 - 11:10

Právě před pěti lety, 11. prosince 2005, nasadily České dráhy v rámci nového grafikonu jednotky Pendolino na pravidelné spoje pod produktovou značkou SuperCity Pendolino. Historicky první spoj SC Pendolino tehdy vyjel v 5.45 hodin z ostravského hlavního nádraží do Prahy. Spoje SC Pendolino se okamžitě staly synonymem komfortního a rychlého cestování po železnici a zůstávají „vlajkovou lodí“ národního dopravce dodnes. Nejvyužívanější jsou spoje SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou, kde se jejich obsazenost pohybuje kolem 50 – 60 %.

Zkušební provoz jednotek Pendolino byl zahájen už rok předem na trati Praha Masarykovo nádraží – Děčín. Od té doby (za 6 let) svezla Pendolina téměř 5 milionů lidí.

Spoje SuperCity Pendolino jsou v současné době nejrychlejšími vlaky, které spojují hlavní město s Moravou. Cesta z Prahy do Ostravy-Svinova jim v novém grafikonu trvá 2 hodiny a 56 minut, z Prahy do Brna dorazí za 2 hodiny a 23 minut. Loni v červnu začal páteční spoj SC Pendolino Sprinter spojovat také Prahu s Třincem, tuto vzdálenost ujede za 3 hodiny a 55 minut.

Provozně jsou tyto spoje v zisku řádově desítky milionů korun ročně a letos také došlo k dalšímu růstu tržeb. Prioritně proto budou Pendolina i nadále nasazována na vnitrostátní spoje, a to zejména na trasách Praha – Ostrava a Praha – Brno – Bratislava. Tento model je v současné situaci pro dopravce ekonomicky nejzajímavější. České dráhy vlastní sedm jednotek Pendolino, které do dneška po českých kolejích ujely přes 11 milionů kilometrů. Tyto vlaky patří k nespolehlivějším spojům Českých drah.

Občerstvení v Pendolinech

V první třídě vlaků SC Pendolino podává personál cestujícím denní tisk a občerstvení. Jeho nabídku České dráhy od ledna ještě rozšíří například o vegetariánské jídlo. Zákazníci však často míří za občerstvením do bistrovozů, kde se v loňském roce snědlo přes 42 000 jídel. Bistrovozy jsou zároveň jediným místem v Pendolinech, kde lze podávat alkoholické nápoje. Cestující si jen loni objednali více než 46 000 třetinkových čepovaných piv a na 16 000 „panáků“. Čajů a káv se tu vypilo 170 000. Nově se budou v bistrovozech nápoje a pokrmy servírovat na porcelánu.

Technické parametry Pendolin

Pendolino je třísystémová elektrická jednotka s naklápěcí skříní s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu (na českých kolejích však smít jet maximálně 160 kilometrů za hodinu) a výkonem 4 000 kW. Ve vlaku jsou dva vozy první třídy, jeden vůz druhé třídy s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. Celková kapacita soupravy je 331 míst k sezení a dvě místa pro vozíčkáře. Vlak měří 184,4 metru.

Historie nákupu Pendolin

O nákupu vlaků s naklápěcí skříní bylo rozhodnuto státem v 1. polovině 90. let, kdy se vláda rozhodla, že nebude stavět nové železniční tratě, ale pouze zmodernizuje ty stávající. Jízdní vlastnosti nových souprav měly být využity v úsecích s oblouky.Původně vyvíjelo jednotky pro České dráhy konsorcium ČKD – Siemens – Fiat, kterému dráhy vyplatily na zálohách 1 miliardu korun. Po krachu ČKD však byly tyto peníze ztraceny a zbývající 3,3 miliardy ČD následně použily pro nákup alespoň sedmi Pendolin. V té době byla Pendolina dodávána také do Itálie, Švýcarska, Finska, Španělska a Portugalska. Technologie naklápění a podvozky firmy Fiat byly montovány pod německé naklápěcí vlaky ICE-T a používají se i ve Velké Británii. Již tehdy bylo jasné, že 7 vlaků nepostačuje na zajištění provozu linky Berlín – Praha – Vídeň, o které byly podepsány v polovině 90. let mezivládní memoranda. Vlaky byly po dodání nasazeny primárně ve vnitrostátní dálkové přepravě.Na trase Praha – Ostrava se Pendolino stalo fenoménem a přineslo Českým drahám o 35 % více cestujících. Prioritou je pro ČD rychlé spojení Prahy s Ostravskem, Brnem a Bratislavou.


Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy