Tiskové zprávy

České dráhy zmodernizují 64 bezbariérových vagónů pro rychlíky a expresy

27.12.2010 - 12:03

České dráhy vyhlásily soutěž na dodavatele modernizace 64 bezbariérových vagónů pro expresní vlaky a rychlíky. Vozy z konce 80. let konstruované již tehdy pro rychlost až 160 km/h projdou kompletní rekonstrukcí, při které bude instalován nový interiér, dosazena klimatizace, nové plošiny umožňující nástup vozíčkářů i bezbariérové WC s uzavřeným systémem.

Modernizací projde 64 kombinovaných vozů 2. třídy se zavazadlovým oddílem, které jsou navíc upravené pro přepravu vozíčkářů (současné řady BDbmsee a BDhmsee). Vagóny byly vyrobeny v letech 1987 a 1988 ve východoněmecké vagónce v Bautzenu a ve své době patřily mezi nejmodernější vagóny v tehdejším „východním bloku“ s maximální rychlostí až 160 km/h.  

„Pro tento vůz jsme díky jeho moderní konstrukci vhodné k modernizaci zvolili rozsáhlejší rekonstrukci,“ uvádí náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek a vyjmenovává novinky, se kterými České dráhy počítají, a které ocení především cestující: “Kompletní výměnou projde interiér vozu, kde bude zachováno několik klasických oddílů s 6 místy a nově chceme vytvořit menší velkoprostorový oddíl. Zachován bude oddíl pro vozíčkáře, kompletně zrekonstruována bude bezbariérová toaleta a nově koncipován bude také prostor pro uložení 6 jízdních kol.“ Antonín Blažek dále dodává další výhody, které modernizovaný vůz nabídne svým cestujícím: „Samozřejmostí bude klimatizace a ve všech oddílech počítáme s elektrickými zásuvkami 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících. K pohodlnému nástupu do vozu a průchodu mezi vozy přispějí dveře s elektrickým pohonem ovládané tlačítky. Vozy budou vybaveny také elektrickou zdvihací plošinou, která umožní pohodlný a bezpečný nástup vozíčkářům. Ke snadné orientaci všech cestujících na jejich cestě přispěje nový audiovizuální informační systém.“

Rozsáhlými změnami projdou i některé technické celky skryté zraku cestujících, které však znamenají dobré fungování celého vozu a bezpečnější cestování. Rekonstrukce se dotkne například podvozku GP 200 S a brzdy vozu. Podvozek bude doplněn o elektromagnetickou kolejnicovou brzdu a celý brzdný systém bude upraven pro činnost tzv. ep brzdy s možností přemostění záchranné brzdy. Tento brzdový systém je nezbytý pro provoz v delších tunelech. Nový a výkonnější bude také tzv. centrální zdroj energie, který napájí klimatizaci, osvětlení, el. zásuvky 230 V 50 Hz, nástupní plošiny pro invalidy a další elektrická a elektronická zařízení.            

České dráhy předpokládají náklady na modernizaci bezbariérových vagónů ve výši 1,5 miliardy Kč a splnění celého kontraktu do 36 měsíců od jeho podpisu. Vozy budou po své modernizaci nasazeny na všechny typy dálkových spojů od vlaků EuroCity a InterCity po vnitrostátní rychlíky.   

Modernizace bezbariérových rychlíkových vozů navazuje na již zahájené projekty modernizace 58 kusů vozů pro vlaky EuroCity a InterCity, revitalizaci 110 rychlíkových vagónů a modernizaci 21 restauračních vozů. Vozy 1. a 2. třídy z těchto rekonstrukcí zvýší kvalitu cestování ve vlacích EuroCity, InterCity a ve vnitrostátních rychlících již v průběhu roku 2011.        



Rozcestník ČD

Osobní doprava, informace pro cestující, www.cd.cz

Nákladní doprava, informace pro partnery, www.cdcargo.cz

Centrální zákaznický servis
+420 221 111 122

On-line formulář
Pošlete nám dotaz nebo připomínku e-mailem.
Oznámení podvodu
Podnět k prošetření podvodu a nekalého jednání
Online formulář NAD
Přihlaste se do systému náhradní autobusové dopravy