Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.

První Pendolino na pravidelné lince do Českých Budějovic vyrazilo dnes jako vlak IC 591 Pendolino ve 20:27 z pražského hlavního nádraží a do jihočeské metropole dorazí ve 22:02. Ranní spoj IC 590 Pendolino vyrazí z Budějovic minutu před šestou, do Prahy přijede v 7:29.

„Modernizace železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi přináší další hmatatelné výsledky. Díky nasazení rychlých jednotek Pendolino a úpravám infrastruktury se podařilo zkrátit jízdní dobu a zvýšit komfort cestování. Jedná se o významný posun na české železnici, kterým položíme základ pro provoz vyššími rychlostmi na budoucích vysokorychlostních tratí, na nichž budou české vlaky jezdit až 320 km/h,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.

„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec rychlostní možnosti vlaků a dodává: „Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice.“

Svou maximální provozní rychlost mohou Pendolina využívat v traťových úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Soběslav – Doubí, které jsou pro vlaky s naklápěcí skříní projektovány na maximální rychlost 200 km/h.

Jednotka Pendolino 680.001 v neděli 31. 8. 2025 poprvé s cestujícími dosáhla v některých úsecích tratě Praha – České Budějovice rychlosti 200 km/hod. Zdroj: Archiv ČD.
Pendolino – 200 km/hod.

„Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V průběhu let došlo k výraznému zkrácení jízdních dob mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Zatímco v první polovině 90. let dosahovala běžná cestovní doba délky až 3 hodiny, nyní zvládne ranní Pendolino tu samou trasu za 90 minut.

„Mám opravdu radost, že se na jihočeské železnici konečně odehrávají velké změny k lepšímu. Modernizují se tratě, přibývají nové vlaky a zlepšuje se komfort cestování. Pendolino do Českých Budějovic je dalším důkazem, že se jižní Čechy posouvají dopředu. Představte si, že ráno vyjedete z Budějovic a za hodinu a půl jste v centru Prahy, večer se pohodlně vrátíte zpět v jednom z nejrychlejších vlaků u nás. Ale nejde jen o rychlost, doprava musí být zároveň atraktivní, pohodlná a spolehlivá. To je standard, který si obyvatelé Jihočeského kraje bezesporu zaslouží. A nejen proto, že právě u nás se začala psát historie železnice v českých zemích,“ upozornil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Jednotka Pendolino během testovací jízdy v Českých Budějovicích. Zdroj: Archiv ČD.
Pendolino v Českých Budějovicích

„My jsme si letos koncem července slavnostně připomínali prvopočátky naší železnice a 200 let od uvedení do provozu slavné koněspřežné dráhy. Tenkrát trvalo zdolání 128 kilometrů dlouhé trasy z Českých Budějovic do Lince celých čtrnáct hodin. V kontextu se supervlakem Pendolino, který jede z našeho krásného města do Prahy hodinu a půl je to až neuvěřitelné. Navíc místo dřevěných nepohodlných lavic nabízí velký komfort a skvělé zázemí pro celé rodiny. Myslím, že Budějčáci tento počin Českých drah velmi ocení, ranní spoj si oblíbí a budou jezdit pravidelně. Někdy se k nim samozřejmě ráda přidám,“ říká primátorka Českých Budějovic Dagmar Škodová Parmová.

„Zrychlení spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi na 90 minut je ukázkou toho, jak má moderní železnice vypadat. Je to přínos nejen pro Pražany, ale i pro celou republiku. Rychlejší, pohodlnější a atraktivnější cestování pomůže odlehčit silnicím a posílit železniční dopravu jako páteřní způsob přepravy. Praha vítá každý krok, který nás přibližuje modernímu evropskému standardu,“ doplňuje primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Jednotka Pendolino během testovací jízdy do Českých Budějovic. Zdroj: Archiv ČD.
Pendolino do Českých Budějovic

O jednotce Pendolino

Společnost Alstom dodala Českým drahám celkem 7 vysokorychlostních jednotek Pendolino, po nehodě jedné z nich v roce 2022 jich nyní dopravce provozuje 6.  Jedna jednotka má 7 vozů, z toho 4 jsou hnací a 3 vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 327 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 2 místa pro cestující na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální provozní rychlost vlaku je 200 km/h. Jednotky jsou vybaveny systémem aktivního naklápění vozové skříně, což jim umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy. Pendolina nabízejí klimatizované velkoprostorové oddíly, dětské kino, bistro, palubní Wi-Fi síť a možnost napájet cestovní elektroniku během cesty z elektrických zásuvek 230 V. Dále se ve vlaku nachází palubní zábavní a informační portál a audiovizuální informační systém nebo tichý oddíl.

Kromě cest do Jihočeského kraje se cestující s Pendolinem setkají především na páteřní trati z Prahy do Bohumína, s prodloužením do Plzně a Chebu. Stejně jako u jiných vlaků na trati Praha – České Budějovice není Pendolino povinně místenkové. Ani cena jízdenek se neliší od jiných Jižních expresů.

Na jih Čech vlakem ještě komfortněji a rychleji

Na trati Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice provozují České dráhy dvě přímé dálkové linky – Ex7 Jižní expres a R17 Vltava. Rychlé spojení zajišťují Jižní expresy, které v současnosti ujedou trasu mezi Prahou a jihočeskou metropolí za zhruba 1 hodinu a 40 minut a na cestě staví jen v Táboře. V pracovní dny a o nedělích jezdí až 11 spojů, o sobotách až deset spojů v každém směru. Čtyři páry těchto expresů jezdí až do hornorakouského Lince. Spojení z dalších stanic na trati, např. z Benešova u Prahy, Olbramovic, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí, do jihočeské metropole zajišťuje rychlíková linka Vltava. V pracovní dny mohou cestující využít až 13 spojů této linky v jednom směru, o víkendech jezdí až 9 spojů v každém směru.

V jízdním řádu 2026 navíc dojde k dalšímu posílení spojení Prahy a Českých Budějovic. Konkrétně bude zaveden nový pár rychlých vlaků InterCity v trase a s orientačními časy Praha hl.n. (7:21) – České Budějovice (8:59) a České Budějovice (12:58) – Praha hl.n. (14:39) a také nový „zastávkový“ rychlík České Budějovice (21:10) – Praha hl.n. (23:10), který bude jezdit v pracovní dny a v neděli. Zároveň tak vznikne nové pozdější spojení Lince, Českých Budějovic a Tábora s Prahou, když současný vlak EC 336 Jižní expres pojede ještě o hodinu později, tedy z Lince před 20. hodinou a z Českých Budějovic kolem 22. hodiny s plánovaným příjezdem do Prahy před půlnocí.

Jednotka Pendolino během testovací jízdy do Českých Budějovic. Zdroj: Archiv ČD.
Pendolino - stanoviště strojvedoucího