České dráhy zahájily modernizaci servisního zázemí Střediska údržby v Hradci Králové. Součástí investice za více než 200 milionů korun je rekonstrukce části stávající servisní haly, ale i vybudování zcela nového opravárenského zázemí v přilehlém objektu. Nové zázemí zajistí kvalitní podmínky pro údržbu moderních regionálních jednotek RegioPanter a RegioFox i dálkových vozů linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov. Zhotovitelem stavebních prací je konsorcium firem OHLA ŽS a GJW Praha.

V rámci stavebních prací dojde v hale pro opravu osobních vozů k vybudování nových sloupkových kanálů, rozšíření prohlížecích lávek přes celou délku haly a také k vybudování nové koleje v délce 27 metrů, nad kterou bude umístěn nový mostový jeřáb s nosností 20 tun. Zlepšení se dočká i zázemí pro místní zaměstnance. Významnou přestavbou projde i objekt, který doposud sloužil pro skladování materiálu. Stávající konstrukce bude prodloužena o více než 13 metrů a kompletně opláštěna. Po dokončení budou v hale k dispozici dvě koleje, každá v délce 48 metrů, a jeřáb s nosností 25 tun. Stavební činnost znamená práce v objemu zhruba 6 020 m3, úpravou projde skoro půl kilometru kolejiště a vybudují se i nové pozemní komunikace a zpevněné plochy.

„Po dokončení rozsáhlé modernizace vozidlového parku bude Královéhradecký kraj disponovat jednou z nejmodernějších flotil regionálních vlaků v celé republice. Moderní vlaky přitom potřebují odpovídající moderní servisní zázemí. Právě takové během následujícího roku a půl vyroste v depu v Hradci Králové. Stavba se dotkne hned dvou místních objektů, přičemž z budovy, která doposud byla využívána jako místní sklad, vytvoříme plnohodnotnou novou opravárenskou halu,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Jsem rád, že zaměstnanci místního Střediska údržby se dočkají důstojného vybavení pro svou náročnou práci. Zaslouží si ho.“

Hala Hradec Králové 1

„Královéhradecký kraj významně a dlouhodobě podporuje veřejnou dopravu, proto tuto investici do modernizace železniční infrastruktury vítá. Kvalitní servisní zázemí v Hradci Králové je logickým krokem, který přispěje k ještě větší spolehlivosti i komfortu vlakové dopravy pro obyvatele. Náš kraj tak bude mít k dispozici nejen moderní vozidla, ale také odpovídající technické zázemí pro jejich údržbu,“ říká hejtman Královéhradeckého kraje Petr Koleta.

„Zajištění kvalitního technického zázemí nejenže zvyšuje spolehlivost a bezpečnost železniční dopravy, ale také obecně přispívá ke zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců a k modernizaci celého dopravního uzlu. Vítáme každou investici, která podporuje rozvoj infrastruktury, zvyšuje atraktivitu veřejné dopravy a přispívá k udržitelnému rozvoji města. Hradec Králové má ambici být moderním a chytrým městem – a právě takové projekty nás k tomu cíli přibližují,“ popisuje primátorka Hradce Králové Pavlína Springerová.

„Depo v Hradci Králové představuje důležitý bod na mapě opravárenství Českých drah. Přes 90 zaměstnanců se zde stará o více než 130 lokomotiv, vozů a jednotek, které jezdí na dálkových linkách i regionálních spojích v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. V následujících letech plánujeme do zdejšího zázemí dále investovat, jak budeme opouštět staré lokomotivní depo v blízkosti hradeckého hlavního nádraží,“ doplňuje místopředseda představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.

Stavební práce zajistí konsorcium firem OHLA ŽS, a.s., a GJW Praha spol. s r.o. za vysoutěženou cenu 218 milionů korun bez DPH. Nové prostory by měly být dokončeny a předány dopravci v lednu roku 2027.

„Rekonstrukce a výstavba nového servisního zázemí v Hradci Králové představuje technicky komplexní projekt, který zahrnuje jak modernizaci stávající haly, tak výstavbu zcela nové opravárenské infrastruktury. Na této stavbě propojíme naše dlouholeté zkušenosti ze železničního stavitelství s nejnovějšími technologiemi. Jako sdružení zhotovitelů nás těší, že můžeme být součástí tohoto projektu, který významně přispěje ke zvýšení komfortu a spolehlivosti regionální železniční dopravy v Královéhradeckém kraji,“ uvedl Roman Kocúrek, generální ředitel společnosti OHLA ŽS jako lídra sdružení zhotovitelů.

České dráhy v posledním období razantně navýšily investice směřující do modernizace servisního zázemí a rozjely hned několik významných staveb. „Ve výstavbě jsou aktuálně zcela nové opravárenské objekty v Chebu a Havlíčkově Brodě, velká rekonstrukce a prodloužení haly probíhá také v České Třebové a Olomouci. V Brně pak stavíme nový podúrovňový soustruh pro údržbu vlakových dvojkolí,“ vyjmenovává aktuální stavební činnost na poli servisu Michal Kraus.

České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Miliardy korun investují také do nových myček, hygienických kolejí pro čištění souprav a do moderního strojního zařízení a také do nových technologií, jako jsou např. podúrovňové kolové soustruhy, zařízení nedestrukční defektoskopie nebo digitalizace procesů údržby.

Hala Hradec Králové 2
Hala Hradec Králové 3
Slavnostní zahájení přestavby servisního zázemí v Hradci Králové