V neděli 14. prosince 2025 začne na železnici platit nový jízdní řád. V Olomouckém kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Posílena bude ranní a večerní doprava mezi Olomoucí a Jesenickem, více spojů České dráhy zajistí také v úsecích Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku a z Olomouce do Hrubé Vody a Moravského Berouna. Nový jízdní řád bude platit do 12. prosince 2026.
V jízdním řádu pro rok 2026 je celková výše objednaných výkonů 6,481 mil. vlakokilometrů, včetně objednané mezikrajské dopravy na území Jihomoravského a Zlínského kraje. České dráhy budou i nadále v Olomouckém kraji zajišťovat 100 % objednaných spojů. V pracovní dny zajistí ČD v regionu 463 regionálních vlaků, o víkendech 331 spojů.
Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Olomouckém kraji
- Posílení přímého spojení Olomouce s Jeseníkem
Od jízdního řádu 2025/2026 bude na objednávku Koordinátora dopravního integrovaného systému Olomouckého kraje a po domluvě s Ministerstvem dopravy, které tento návrh schválilo, posíleno spojení Olomouce s Jesenickem za pomoci přímých vozů u rychlíků 914 a 913.
Dříve museli cestující přestupovat v Bludově (od Sp 1400 a na Sp 1413). Nově bude z Jeseníku vypraven Sp 1414 v 4:57 a ve stanici Zábřeh na Moravě bude spojen s kmenovou soupravou R 914 ze Šumperku, jedná se tak o ranní propojení. Večerní propojení bude zajištěno vlakem R 913, který se oproti nynějšímu jízdnímu řádu bude v Zábřehu na Moravě dělit na kmenovou soupravu do Šumperku a na soupravu na Sp 1413 směr Jeseník, kam dorazí ve 21:04. Vlivem tohoto posílení přímého spojení bude Os 3603 (odj. Šumperk 5:11, příj. Jeseník 7:16), který byl vedený motorovým vozem ř. 810, nahrazen Sp 1415 ze Zábřehu na Moravě (odj. 5:31), který jako náhrada za Os 3603 následně obslouží všechny stanice a zastávky, vyjma zastávky Lipová Lázně zast., od Rudy nad Moravou po Jeseník, kam dorazí v 7:32, a bude veden soupravou s lokomotivou ř. 750.7 a třemi vozy běžné stavby (Bdtee276, Bd264, Bdt280).
- Posílení spojů na trati 295 a 310
Nový jízdní řád 2025/2026 přinese posílení počtu spojů na trati 295 (Lipová Lázně – Javorník). Přibyde spojení Os 13625, který bude jezdit v pátky (a vyjmenované dny) z Javorníku ve Slezsku ve 21:56, příjezd do Lipové Lázni ve 22:43, a také přibyde Os 13626 z Jeseníku, odj. 22:33, přes Lipovou Lázni (příj. 22:40, odj. 22:47) do Javorníku ve Slezsku s příjezdem ve 23:35. Tento vlak bude jezdit v pátky, soboty, neděle a státní svátky (a vyjmenované dny), čím dojde k možnosti dojíždět do Javorníku o 2 hodiny později oproti stávajícímu jízdnímu řádu.
I na trati 310 dojde k posílení spojů linky M5 – přibydou Os 3543, který pojede z Olomouce v 8:35 a ve všední dny pojede do Hrubé Vody (příj. 9:06) a o víkendech pojede do Moravského Berouna (příj. 9:29). Naproti pojede Os 3542 z Hrubé Vody v 8:51 a do Olomouce dorazí v 9:23. S tím souvisí i prodloužení Os 3546, který o víkendech pojede z Moravského Berouna v 10:30 (do Olomouce dorazí v 11:23).
Toto navýšení spojů bylo však zprostředkováno převzetím mezikrajských spěšných vlaků (Sp 1440 – 1447 a Sp 3506), které od nového jízdního řádu přechází v celé trase do objednávky Moravskoslezského kraje.
- Obnovení provozu na tratích 295 a 318
Podle plánu, který vychází z příslibu Správy železnic, dojde v průběhu roku 2026 k opětovnému znovuzprovoznění tratí, které byly loni v září poškozeny následkem povodní. Jedná se o tratě 295 (Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku), u které je termín stanoven na 31. 3. 2026, a 318 (Jeseník – Mikulovice – Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku – Krnov, Mikulovice – Zlaté Hory), u které je termín stanoven na 1. 3. 2025. České dráhy jsou plně připravené na návrat vlaků na tyto tratě.
Další změny na linkách ČD v Olomouckém kraji
Trať 270 Přerov – Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě (- Česká Třebová)
U vlaku Sp 1435 dojde ke změně řazení. Místo soupravy sestavené z lokomotivy ř. 362 a pěti vozů klasické stavby, ze kterých je sestaven tento vlak v současném jízdním řádu, bude tento vlak nově zajištěn elektrickou jednotkou RegioPanter. Všechny regionální spoje na trase Zábřeh na Moravě – Šumperk tak budou vedeny jednotkami 640 / 640.2. V souvislosti se změnou řazení Sp 1435 dojde ke zrušení ranního Sp 1436, místo něj bude prodloužena trasa Os 13001 z Koutů nad Desnou (odj. 4:07) do Olomouce (příj. 5:51). V současné době jezdí tento vlak pouze ze Šumperku do Mohelnice.
Dále dojde k vytvoření nové taktové trasy pro vlaky linky M2 (Šumperk – Uničov – Olomouc hl.n. – Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě) mezi Olomoucí a Přerovem v obou směrech. Mezi Olomoucí a Přerovem budou tedy 3 taktové trasy – standardní s odjezdem ve 34. minutu z Olomouce a příjezdem do Přerova v 52. minutu a nové ve 31. minutu z Olomouce s příjezdem do Přerova v 53. minutu a ve 36. minutu z Olomouce s příjezdem do Přerova v 55. minutu. Mezi Přerovem a Olomoucí vzniknou 2 taktové trasy – standardní ve 3. minutu z Přerova s příjezdem do Olomouce ve 21. minutu a v celou hodinu z Přerova s příjezdem do Olomouce ve 25. minutu. Tyto úpravy souvisí s jízdními řády vlaků dálkové dopravy – předjížděním vlaky vyšší kategorie a odpojováním vozů na vlacích linky R18.
Spoj 13002 bude prodloužen taktéž z Olomouce (odj. 6:00), a bude nově veden jako spěšný vlak do Šumperku (příj. 6:48), nyní jede pouze z Mohelnice.
Trať 280 Přerov – Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín (– Horní Lideč)
Vlivem výlukové činnosti a dvojí trasy vlaku IC 520 dojde k rozdělení Os 3203 na dvě trasy: Ve všední dny od 16. února pojede Os 3203 v trase Olomouc hl.n. (odj. 4:51) – Přerov (5:09 – 5:17) – Hranice na Moravě (5:42 – 5:57) – Valašské Meziříčí (6:24 – 6:28) – Vsetín (příj. 6:46), ve všední dny do 13. února a víkendy po celý jízdní řád bude zajištěn Os 3237 v trase Olomouc hl.n. (odj. 5:00) – Přerov (5:18,5-5:29) – Hranice na Moravě (5:54-5:57) – Valašské Meziříčí (6:24,5-6:28) – Vsetín (příj. 6:46). S tím dojde i k posunu trasy Os 3200, který pojede v trase Valašské Meziříčí (odj. 4:05) – Hranice na Moravě (4:32-4:43) – Přerov (5:10-5:27) – Olomouc hl.n. (příj. 5:45).
Na této trati bude i nadále probíhat dlouhodobá stavební činnost Správy železnic v úseku Lipník nad Bečvou – Hranice na Moravě (výluka Jezernice), která i příští rok ovlivní regionální spoje linky M7 / M70. Cestující v regionální dopravě tak budou i nadále (s výjimkou ranních a večerních hodin) přepravováni náhradní autobusovou dopravou. Podle plánů Správy železnic by se však mělo jednat o poslední jízdní řád, který bude touto výlukovou činností ovlivněn.
Trať 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk – Petrov n. Desnou – Kouty n. Desnou, Petrov n. Desnou – Sobotín
Vlaky linky M14 (Šumperk – Petrov nad Desnou – Sobotín) i nadále pojedou ve víkendovém režimu. Jedná se o Os 13060 – 13073.
Dojde k rozšíření přímého spojení mezi Olomoucí a Jeseníkem. Vlaky Sp 1413 a Sp 1414 budou nově tvořeny přímými vozy od rychlíků linky R12. Sp 1415 bude následně tvořen taktéž vozy klasické stavby. Vlivem této nové koncepce budou nově zajištěny přestupní vazby ve stanici Postřelmov pro cestující, kteří budou cestovat ze Šumperku do Jeseníku. Bude se týkat Sp 1415 na Os 3709 (5 minut) a Sp 1413 na Os 3741 (15 minut).
Trať 292 Šumperk – Hanušovice – Lipová Lázně – Jeseník
V novém jízdním řádu dochází ke změně koncepce: Křižování spěšných vlaků linky R12 (Zábřeh na Moravě – Jeseník) se přesouvá z Jeseníku do Lipové Lázně. To vede k novým časům odjezdů těchto vlaků: Zábřeh na Moravě (odj. XX:31) – Hanušovice (XX:59 – XX:02) – Lipová Lázně (XX:56 – XX:01) – Jeseník (příj. XX:08); zpět pak Jeseník (odj. XX:52) – Lipová Lázně (XX:59 – XX:00) – Hanušovice (XX:56 – XX:00) – Zábřeh na Moravě (příj. XX:25). Toto přeložení křižování by mělo zajistit stabilitu a včasnost jízdního řádu.
Nově nepojedou vlaky Os 3663 (Šumperk 19:13 – Hanušovice 19:54) a 3666 (Hanušovice 20:04 – Šumperk 20:42). Místo těchto vlaků pojedou Sp 1400 (Jeseník 18:50 – Zábřeh na Moravě 20:25) a Sp 1413 (Zábřeh na Moravě 19:34 – Jeseník 21:04). Oba tyto vlaky budou vedeny mimo taktovou trasu, a to z důvodu obsluhy stanic a zastávek za zrušené osobní vlaky.
Trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku
V novém jízdním řádu budou upraveny trasy vlaků linky M61, které jsou způsobeny zajištěním dostatečné obratové doby v Javorníku ve Slezsku i změnou koncepce na trati 292. Z Lipové Lázní budou vlaky odjíždět v 8. minutu a do Javorníku ve Slezsku budou přijíždět v 56. minutu. Zpět pak z Javorníku pojedou ve 4. minutu a do Lipové Lázní přijedou v 51. minutu. Posilové vlaky pojedou v 6. minutu z Lipové, do Javorníku dojedou v 56. minutu a zpět se budou vracet z Javorníku v 3. minutu s příjezdem do Lipové Lázní v 50. minutu.
Z důvodu dodržení obratů a sjízdnosti trasy budou vlaky Os 13612, 13615, 13616 a 13619 projíždět zastávku Tomíkovice.
Trať 306 (Prostějov hl.n. – Kostelec na Hané – Dzbel) a 309 (Olomouc hl.n. – Senice na Hané – Kostelec na Hané – Prostějov hl.n.)
Z důvodu změny dopravny Prostějov místní nádraží, která se od nového jízdního řádu mění na neobsazenou zastávku, je upravena časová poloha v úseku Kostelec na Hané – Prostějov hl.n. u následujících spojů: Os 13817 odjede z Kostelce na Hané v 17:53, do Prostějova přijede v 18:03, dále Os 24721 odjede z Kostelce na Hané v 17:43 a přijede do Prostějova v 17:53 a spoj Os 13813 odjede z Kostelce na Hané v 15:53 a do Prostějova přijede v 16:03.
Trať 310 Olomouc hl.n. – Hrubá Voda – Moravský Beroun (– Opava-východ)
V odpoledních hodinách o víkendu dochází k narovnání dvouhodinového taktu po vzoru dopoledních hodin. Osobní vlaky z Olomouce směr Hrubá Voda / Moravský Beroun budou odjíždět v sudou hodinu (14:35, 16:35, 18:35) a vlaky přijíždějící do Olomouce ze směru Moravský Beroun / Hrubá Voda budou přijíždět v lichou hodinu (15:24, 17:24, 19:24). Celý den tedy pojedou vlaky ve dvouhodinovém taktu, v současném jízdním řádu se odpolední takt otáčí v 15 hodin a vlaky z Olomouce odjíždí v lichou hodinu, a do Olomouce přijíždějí v sudou hodinu.
Změny v tarifní oblasti
V rámci tarifu KIDSOK došlo k jeho rozšíření na trati 017 (Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel) v úseku Chornice – Dzbel. Zastávka Šubířov bude spadat do zóny 111, Nectava a Chornice pak budou začleněny jako zóna 215.