Výstavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Havlíčkově Brodě pokračuje podle harmonogramu. Za necelých 9 měsíců stavebních prací se stavbařům podařilo dokončit nosnou konstrukci včetně opláštění a střechy, přeložky plynovodu, požární a retenční nádrže a dokončen byl také přidružený sklad olejů a čistička odpadních vod, které jsou nedílnou součástí nového servisního zázemí. Během léta se většina prací přesune do interiéru budovy, kde bude probíhat montáž jednotlivých technologických zařízení haly. Stavba by měla být dokončena a předána na jaře 2026. Moderní středisko údržby za více než 235 milionů Kč bez DPH bude poskytovat servis regionálním vlakům jezdícím v Pardubickém kraji a Kraji Vysočina.
„Aktuálně probíhající stavba opravárenské haly zde v Havlíčkově Brodě je další důležitou součástí strategie výrazné modernizace servisního zázemí Českých drah. Nyní máme ve výstavbě hned dvě zbrusu nové haly, jednu zde a druhou v Chebu. V Olomouci a České Třebové pak haly rekonstruujeme, respektive rozšiřujeme,“ říká místopředseda představenstva Českých drah a náměstek pro servis Michal Kraus a pokračuje: „Na dnešním kontrolním dni jsme si se zhotovitelem stavby potvrdili, že směřujeme k tomu, abychom halu uvedli do provozu na jaře příštího roku. Pro kompletní opláštění haly včetně střechy bylo doposud namontováno přes 3 000 m2 panelů, při zemních pracích bylo odtěženo 7 000 m3 zeminy, což odpovídá 700 plně naloženým nákladním vozům Tatra 815. Nyní začíná ta, z pohledu nás jako budoucího uživatele haly, nejdelikátnější část stavby, tedy instalace vnitřních rozvodů a technologií, které budou naši zaměstnanci každý den při své práci využívat. Pro představu, jen v rámci vnitřních instalací bude nezbytné nainstalovat 10 kilometrů kabeláže.“

Během uplynulých měsíců se stavbaři zaměřili na rychlé vybudování hrubé stavby haly a přidružených budov skladu olejů a čističky odpadních vod, včetně technologií, olejové a splaškové kanalizace a přeložek elektrických sítí. Nově bylo položeno přes 500 metrů kanalizačního potrubí různých rozměrů. Od zahájení výstavby bylo také zdemolováno 7 starých stavebních objektů, které musely ustoupit nově budované infrastruktuře. V hlavní části haly byla dokončena montáž opláštění a střechy a byly zahájeny práce na dosazení portálového jeřábu s nosností až 12,5 tuny.
Probíhají také zdicí práce a betonáž prohlídkových kanálů a pokračují přípravné práce na vybudování nového trakčního vedení. V následujících letních měsících se stavbaři zaměří na montáže rozvodných potrubí v interiéru budované haly, dojde také k osazení sekčních vrat, portálového jeřábu a kompresorů na stlačený vzduch. Dále budou pokračovat práce na novém kolejišti a trakčním vedení.
Stavbu zajistí společnost „Hala HB“, která sdružuje společnosti Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., a TSS GRADE, a.s.
„Každá stavba je výsledkem práce a kooperace mnoha lidí. Tato konkrétní je ale výjimečná v tom, že už od zahájení stavby je zde příkladná spolupráce týmu zhotovitele, projektanta i investora a díky tomu stavba organizačně probíhá bez větších těžkostí. Jsem přesvědčen, že v takto nastoleném trendu budeme i nadále pokračovat a dokončenou novou halu předáme k užívání dopravci v dohodnutém termínu,“ dodal předseda představenstva a ředitel společnosti Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., Petr Suchý.
Z depa v Havlíčkově Brodě jsou obsluhovány spoje v celém Kraji Vysočina a také v sousedních regionech, např. v Pardubickém, Středočeském nebo v Jihomoravském kraji. Téměř pět desítek techniků se zde stará nejen o nové motorové jednotky řady 847 RegioFox, ale také o elektrické jednotky ř. 650 RegioPanter, motorové jednotky ř. 844 RegioShark nebo motorové vozy ř. 841 RegioSpider.
České dráhy plánují do roku 2031 investovat do rozvoje svého servisního zázemí přes 12 miliard korun. V tomto období vybudují čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Miliardy korun investují také do nových myček, hygienických kolejí pro čištění souprav a do moderního strojního zařízení a také do nových technologií, jako jsou např. podúrovňové kolové soustruhy, zařízení nedestrukční defektoskopie nebo digitalizace procesů údržby.



