V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. V Olomouckém kraji dojde k mírnému zvýšení rozsahu regionální dopravy na celkových 6,5 mil. vlakokilometrů. Na základě požadavku objednatele regionální dopravy budou zajištěné nové spěšné vlaky z Velkých Losin do Olomouce a z Olomouce do Starého Města u Uherského Hradiště. Spěšné vlaky na lince z Olomouce do Jeseníku nabídnou větší kapacitu. V  polovině příštího roku bude zároveň dokončena dodávka 27 elektrických jednotek RegioPanter. Tato moderní vozidla zajistí společně se třemi podobnými jednotkami z předchozí série provoz na všech elektrifikovaných tratích v regionu. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

V jízdním řádu pro rok 2024 dochází k nárůstu rozsahu vlakové dopravy na území Olomouckého kraje oproti předchozímu jízdnímu řádu o cca 200 tis. vlakokilometrů (vlkm). Celková výše objednaných výkonů dosáhne 6,5 mil. vlkm, a to včetně objednané přeshraniční dopravy na území Pardubického, Jihomoravského a Zlínského kraje. České dráhy budou v regionu zajišťovat průměrně 476 regionálních vlaků v pracovní dny a 350 regionálních vlaků o víkendech.

V polovině příštího roku bude dokončena dodávka 27 elektrických jednotek RegioPanter určených pro Olomoucký kraj. Zdroj: Archiv ČD.
RegioPanter

Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Olomouckém kraji

Již v průběhu druhé poloviny roku 2023 byla zahájena avizována rozsáhlá obměna vozového parku elektrické trakce, která bude dokončena v polovině roku 2024. Kompletní dodávkou všech 27 kusů nových třívozových elektrických jednotek řady 640 RegioPanter druhé generace, které doplní dosud provozované tři kusy elektrických jednotek první generace, bude provoz na všech elektrických tratích zajištěn pouze těmito moderními nízkopodlažními vozidly a vzniknou tak tři hlavní páteřní linky kraje:

•    ze Šumperka přes Uničov, Olomouc a Přerov do Vyškova na Moravě,
•    z Olomouce přes Přerov a Hranice na Moravě do Vsetína,
•    z Nezamyslic přes Prostějov, Olomouc a Zábřeh na Moravě do Koutů nad Desnou.

RegioPanter druhé generace disponuje 234 místy k sezení, může jezdit rychlostí 160 km/h, je vybaven zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R. Cestujícím nabízí komfortní cestování a služby na úrovni 21. století. Díky rekuperaci je jeho provoz také šetrný k životnímu prostředí.

Nové rychlé spojení z Velkých Losin a Šumperka do Olomouce

Na základě požadavku Olomouckého kraje zavedou České dráhy v pracovní dny nové spěšné vlaky z Velkých Losin do Olomouce a zpět. Ráno pojedou dva spoje z Velkých Losin do Olomouce, odpoledne pojede vlak v opačném směru z Olomouce do Velkých Losin. Tyto spoje budou sloužit K zajištění rychlého návozu z okolí Šumperka do zaměstnání a škol v Olomouci.

Posílení kapacity spěšných vlaků relace Zábřeh na Moravě – Jeseník

Na základě požadavku Olomouckého kraje budou všechny spěšné vlaky relace Zábřeh na Moravě – Jeseník posíleny o další vůz s kapacitou 80 míst k sezení. Posílením spojů bude zároveň možné přepravit až 18 jízdních kol.

Změny na jednotlivých linkách ČD v Olomouckém kraji

V souvislosti s nasazením nových vozidel a dále na základě požadavku Olomouckého kraje dochází od 10. prosince 2023 k následujícím změnám:

Trať 271 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín

V první polovině roku 2024 bude dokončena kompletní obměna dosud provozovaných elektrických jednotek za nové třívozové jednotky RegioPanter i na lince z Olomouce a Přerova do Hranic na Moravě a Vsetína.

Z důvodu plánovaného přerušení provozu na železniční infrastruktuře v úseku Lipník nad Bečvou – Hranice na Moravě ve dnech od 2. ledna do 15. února 2024 bude první ranní vlak s odjezdem z Přerova ve 3:52
a v opačném směru s odjezdem z Hranic na Moravě ve 4:24 nahrazen v celém úseku náhradní autobusovou dopravou.

V průběhu roku 2024 očekáváme rozsáhlou výlukovou činnost na úseku Lipník nad Bečvou – Hranice
na Moravě z důvodu opravy Jezernických viaduktů. V této souvislosti dojde na železniční infrastruktuře Správy železnic k výraznému kapacitnímu omezení a propustnosti celé tratě. Předpokladem je, že po dobu trvání náročné stavební činnosti budou regionální osobní vlaky nahrazeny autobusy v úseku z Lipníka nad Bečvou do Hranic na Moravě. Konkrétní a bližší informace budou následně zveřejněny jak v dotčených stanicích, tak i na internetové adrese www.cd.cz/omezeniprovozu.

Tratě 270 Přerov – Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě a 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou / Petrov nad Desnou – Sobotín

K zajištění rychlého návozu z okolí Šumperka do zaměstnání a škol v Olomouci budou vypraveny v pracovní dny nové spěšné vlaky z Velkých Losin do Olomouce a zpět. První vlak s odjezdem z Velkých Losin v 5:29 obslouží všechny stanice a zastávky do Zábřehu na Moravě, následně zastaví až na olomouckém hlavním nádraží v 6:28. Druhý spěšný vlak s odjezdem v 6:33 projede zastávky Velké Losiny zámek a Vikýřovice u penzionu, po odjezdu ze Šumperka v 6:54 zastaví až v Olomouci v 7:26. V opačném směru bude veden rychlý spoj z Olomouce v 15:28 a se zastavením až v Šumperku v 15:59. Následně pak spoj zastaví ve všech stanicích a zastávkách až do Velkých Losin s příjezdem v 16:27.

Na základě  požadavku Olomouckého a Zlínského kraje budou zavedeny nové spěšné vlaky relace Olomouc hl.n. – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště. Z Olomouce spoje vyjedou vždy v pracovní dny v 14:01 a 16:01, v opačném směru dojedou do Olomouce v 7:54 a 15:54.

Trať 280 Hranice na Moravě – Vsetín

V první polovině roku 2024 předpokládáme kompletní obměnu dosud provozovaných elektrických jednotek za nové třívozové jednotky RegioPanter.

Trať 292 Šumperk – Jeseník – Krnov

Jízdní řád na této trati bude beze změn. Na základě požadavku Olomouckého kraje budou všechny spěšné vlaky Sp 1401 – 1412 relace Zábřeh na Moravě – Jeseník posíleny denně o další vůz s kapacitou 80 míst k sezení. Posílením spojů bude zároveň možné přepravit až 18 jízdních kol.

Trať 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem

Vlaky na této trati budou v obou směrech odjíždět o 2 minuty později. Ranní školní vlak z Hanušovic odjede
o 10 minut dříve, a to již v 6:45 a do Starého Města pod Sněžníkem dojede v 7:03. Důvodem je zajištění přestupní vazby s veřejnou linkovou dopravou.

Na následujících tratích nedochází k žádným podstatným změnám:

  • 290 Olomouc hl.n. – Šumperk,
  • 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku,
  • 297 Mikulovice – Zlaté Hory,
  • 300 Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě,
  • 301 Olomouc hl.n. – Nezamyslice,
  • 306 Prostějov hl.n. – Dzbel,
  • 307 Červenka – Prostějov hl.n.,
  • 306 Litovel předměstí – Mladeč,
  • 309 Olomouc hl.n. – Drahanovice,
  • 310 Olomouc hl.n. – Moravský Beroun.