Železniční fanoušci mají v sobotu 5. srpna poslední příležitost vidět v plné síle parní lokomotivu 534.0323 „Kremák“. Po víkendu bude odstavena z provozu a bude čekat na velkou revizi. „Kremák“ musí projít zostřenou prohlídkou kotle a je potřeba zajistit opravy na pojezdu lokomotivy. Rozloučení s „Kremákem“ lze spojit s návštěvou železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka.

Parní vlak tažený lokomotivou Kremák (534.0323) vyjede z Lužné u Rakovníka v 11:00 hodin a pojede po trase přes Rakovník, Křivoklát, Roztoky u Křivoklátu a Zbečno do Nižboru, kam dorazí ve 12:30. Na cestu zpět do Lužné se vlak vydá ve 14:45. Cestující si kromě jízdy historickým vlakem mohou naplánovat návštěvu hradu Křivoklát, prohlédnout si památkově chráněný Hamousův statek ve Zbečně, vykoupat se v Berounce nebo navštívit vyhlášenou drážní restauraci v Nižboru.

Historický vlak v čele s parní lokomotivou "Kremák" (534.0323). Zdroj: Archiv ČD.
Parní lokomotiva Kremák

Navštívit lze také železniční muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka, které je v letní sezóně otevřeno denně kromě pondělí od 9:30 do 17:00. Hlavním lákadlem muzea jsou parní lokomotivy, kterých se ve sbírkách nachází více než třicet. Tyto stroje mapují vývoj parního provozu od přelomu 19. a 20. stol. až po konec parní trakce ve druhé polovině 20. století. Kromě parních lokomotiv jsou k vidění také historické motoráčky, dieselové či elektrické lokomotivy, dobové osobní a nákladní vozy a spousta dalších zajímavých exponátů potřebných pro drážní provoz.

„Kremák“ 534.0323 byl vyroben v roce 1946 v plzeňské Škodovce. Patří mezi 228 parních lokomotiv této řady vyrobených v letech 1945 až 1947 v lokomotivkách Škoda v Plzni a ČKD v Praze. Jedná se o vylepšený typ řady 534.0 vyráběný v Československu v letech 1923 až 1942. Výkon lokomotivy je až 1 320 kW a její maximální rychlost je 60 km/h. Určená byla pro nákladní vlaky.