V neděli 11. prosince 2022 začne na železnici platit nový jízdní řád. V Olomouckém kraji zůstane rozsah regionální dopravy Českých drah na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Vozidlový park ČD se v průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 rozroste o celkem 27 zcela nových RegioPanterů, které doplní tři již provozované typově podobné jednotky. První nové RegioPantery nasadí ČD na nově elektrifikované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka těsně před Vánoci, v průběhu roku pak tyto moderní vlaky nahradí starší soupravy také na dalších páteřních tratích v regionu. Nový jízdní řád bude platit do 9. prosince 2023.

V jízdním řádu pro rok 2023 zůstává zachován rozsah vlakové dopravy na území Olomouckého kraje na úrovni předchozího jízdního řádu, tj. cca 6 mil. vlakokilometrů (cca 6,3 mil. vlakokilometrů včetně přeshraniční dopravy na území Pardubického, Jihomoravského a Zlínského kraje).  České dráhy budou v regionu zajišťovat průměrně 537 regionálních vlaků v pracovní dny, 422 regionálních vlaků o víkendech.

Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Olomouckém kraji

  • Elektricky na zmodernizované infrastruktuře z Olomouce do Šumperka

S novým jízdním řádem bude zahájen elektrický provoz na kompletně zmodernizované trati č. 290 z Olomouce do Šumperka. První týden od zahájení nového jízdního řádu v termínu od 11. do 19. prosince 2022 bude na nově otevřeném úseku ze Šumperka do Uničova dočasně snížena traťová rychlost. V souvislosti s tím může docházet ke zpožděním jednotlivých spojů řádově o 10 – 15 minut. Prosíme proto cestující, aby sledovali aktuální informace o poloze vlaků v mobilní aplikaci Můj vlak nebo na internetové adrese www.idsok.cz a www.CestujOK.cz. Běžný provoz bude zahájen od 20. prosince 2022.

České dráhy nasadí na trať 290 v první fázi dvoudílné elektrické jednotky RegioPanter a elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou. Jedná se o přechodné období do doby dodání nových třídílných jednotek RegioPanter pro Olomoucký kraj z výroby. První dodávka těchto vozidel se očekává v průběhu dubna 2023, kompletní nasazení těchto jednotek na trati z Olomouce do Šumperka by mělo být završeno v červnu 2023. V tuto dobu zároveň s účinností úřední změny začne platit dynamičtější a obsáhlejší jízdní řád, který na tomto úseku plně využívá vlastnosti jak zmodernizované železniční infrastruktury s nejmodernějším vlakovým zabezpečením ETCS, tak i dynamické vlastnosti nových elektrických jednotek.

  • Kompletní obnova vozidlového parku elektrické trakce

V roce 2023 očekávají ČD dodávku 22 nových třídílných elektrických jednotek řady 640  RegioPanter, zbývající jednotky do celkového počtu 27 kusů budou dodány v první polovině roku 2024. Postupné dodávky nových elektrických jednotek zajistí provoz jak na nově zmodernizované trati z Olomouce do Šumperka, zároveň postupně nahradí dosluhující jednotky řady 460 a klasické soupravy s elektrickou lokomotivou na celém území Olomouckého kraje.

Touto obměnou vozového parku výrazně stoupne podíl provozovaných nízkopodlažních železničních vozidel, vhodných pro přepravu cestujících se sníženou schopností pohybu a orientace v rámci celého kraje.

  • Nové víkendové spoje o hlavních školních prázdninách pro návštěvníky Rychlebských hor

Návštěvníkům jednoho z nejkrásnějších koutů naší země, Rychlebských hor, nabídnou ČD ve spolupráci s Olomouckým krajem nové víkendové spojení o hlavních školních prázdninách. Přímý motorový vůz na spěšném vlaku Sp 1413 s odjezdem z Olomouce hl.n. v 7:52 bude pokračovat ze stanice Lipová Lázně dále do Javorníku ve Slezsku s příjezdem v 10:57. Zpět z Javorníku bude vlak odjíždět v 17:01 a do Olomouce přijede ve 20:06.

Změny na jednotlivých linkách ČD v Olomouckém kraji

V souvislosti s nasazením nových vozidel a dále na základě požadavku Olomouckého kraje dochází od 11. prosince 2022 k následujícím změnám:

Trať 280 Hranice na Moravě – Vsetín

Ve druhé polovině roku 2023 ČD předpokládají kompletní obměnu dosud provozovaných elektrických jednotek za nové třídílné jednotky RegioPanter.

Trať 290 Olomouc hl.n. – Šumperk

V návaznosti na kompletní modernizaci celého úseku a zabezpečením jízdu vlaků evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS je jízdní řád pro rok 2023 rozdělen na období platnosti do 10. června 2023 a od 11. června 2023 (datum úřední změny jízdního řádu). Do data červnové úřední změny bude zachován stávající dopravní model, co se týče počtu vlaků a cestovní rychlosti. Od data úřední změny, tj. po kompletní dodávce nových vozidel pro tuto trať, bude zaveden dynamický jízdní řád s navýšeným počtem spojů, které budou z Olomouce dále pokračovat přes Přerov do Nezamyslic a Vyškova na Moravě. U části spojů (rychlých osobních vlaků) bude cestovní doba na 58kilometrovém úseku ze Šumperka do Olomouce zkrácena o 12 až 15 minut na celkových 50 minut.

Trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku

Na této trati budou zavedeny nové víkendové spoje o hlavních školních prázdninách s odjezdem z Lipové Lázní v 10:07 a 16:07, v opačném směru z Javorníku ve Slezsku v 11:02 a 17:01.

Trať 300 Přerov – Brno hl.n.

Všechny spoje relace Olomouc hl.n. – Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě budou vedeny vlaky v elektrické trakci. Od data úřední změny, tj. od 11. června 2023, budou vlaky vedeny již z / do Šumperka a Uničova třídílnou elektrickou jednotkou RegioPanter.

Na ostatních tratích dojde pouze k drobným úpravám především datumových omezení jízd vlaků.