O společnosti

Společnost České dráhy, a.s., je nositelem téměř dvousetleté tradice železniční dopravy na území Čech, Moravy a Slezska. Naším cílem je poskytování moderních služeb v oblastech osobní a nákladní dopravy, logistiky a informačních technologií. S více než dvaceti tisíci zaměstnanci patříme k nejvýznamnějším společnostem na českém trhu práce.

Cíle a vize

Začali jsme s vagony taženými koni, v současnosti vypravíme pro naše cestující přes 2,5 milionu vlaků každý rok. Jsme zapojeni do celoevropské železniční sítě, s níž držíme krok, a své služby i kvalitu se snažíme nadále zlepšovat – pro cestující, klienty, objednavatele i své zaměstnance. Naší dlouhodobou strategií je být konkurenceschopnou, ziskovou a moderní společností s pevným postavením na železničním trhu. Tou se stáváme v rámci schválené Strategie 2030:

  • Modernizujeme vozidlový park – aktuálně uvádíme do provozu desítky nových jednotek RegioPanter a vyrábí se pro nás nové expresní jednotky ComfortJet, regionální jednotky PESA nebo lokomotivy Vectron. Včetně zázemí pro jejich údržbu, což generuje kvalifikovaná pracovní místa pro řadu našich nových i stávajících kolegů.
  • S našimi aplikacemi v telefonu i ve webovém rozhraní umožňujeme svým zákazníkům zakoupit služby snadno, rychle a přehledně.
  • Firemním zákazníkům, krajům i dalším objednavatelům poskytujeme flexibilní přístup i stabilitu díky dlouhodobým vazbám na státní instituce.
  • Řadou kampaní popularizujeme nízkoemisní individuální dopravu. Věděli jste, že železniční doprava se u nás podílí na celkových emisích v dopravě jen půl procentem? #vlakemeko

 

Řídicí orgány Českých drah

Organizační složky Českých drah 

Generální ředitelství

Generální ředitelství je vrcholovou organizační složkou Českých drah, a.s., která zajišťuje realizaci rozhodnutí řídících orgánů a integritu řízení všech organizačních složek Českých drah, a.s. V čele generálního ředitelství je představenstvo. Generální ředitelství se člení na následující úseky: 

 

Struktura GŘ

Úsek představenstva 

  • Odbor interního auditu, kontroly a compliance (O17 GŘ ČD) 

 

Úsek generálního ředitele 

  • Kancelář generálního ředitele (KGŘ) 
  • Odbor mezinárodních vztahů (O5 GŘ ČD) 
  • Odbor právní (O25 GŘ ČD) 
  • Odbor komunikace (O27 GŘ ČD) 
  • Odbor bezpečnosti (O30 GŘ ČD) 
  • Odbor správy a rozvoje majetku (O32 GŘ ČD) 

 

Úsek náměstka generálního ředitele ČD pro lidské zdroje 

  • Kancelář náměstka generálního ředitele pro lidské zdroje (KNLZ) 
  • Odbor informatiky (O22 GŘ ČD) 
  • Odbor projektová kancelář, strategie a inovace (O26 GŘ ČD) 

 

Úsek náměstka generálního ředitele ČD pro servis 

  • Kancelář náměstka generálního ředitele ČD pro servis (KNS) 
  • Odbor servisu kolejových vozidel (O12 GŘ ČD) 

 

Úsek náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu 

  • Kancelář náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu (KOD) 
  • Odbor zákaznického servisu a zkoušek (O11 GŘ ČD) 
  • Odbor cenotvorby osobní dopravy (O14 GŘ ČD) 
  • Odbor obchodu osobní dopravy (O16 GŘ ČD) 
  • Odbor provozu osobní dopravy (O18 GŘ ČD) 
  • Odbor oblastní centrum obchodu Západ (O50 GŘ ČD) 
  • Odbor oblastní centrum obchodu Střed (O51 GŘ ČD) 
  • Odbor oblastní centrum obchodu Východ (O47 GŘ ČD) 

 

Úsek náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup 

  • Kancelář náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup (KNEN) 
  • Odbor finanční (O1 GŘ ČD) 
  • Odbor controllingu a investic (O6 GŘ ČD) 
  • Odbor centrálního nákupu (O8 GŘ ČD) 

 

Organizační jednotky

Oblastní ředitelství osobní dopravy 

  • Západ 
  • Střed 
  • Východ 

Oblastní centra údržby 

  • Západ 
  • Střed 
  • Východ 

Centrum historických vozidel Lužná u Rakovníka 

 

Odúčtovna přepravních tržeb (OPT) 

Předmětem činnosti je zabezpečovat úplnost plateb a zúčtování tržeb z vnitrostátní i mezinárodní osobní přepravy; provádět a kontrolovat vyúčtování a odúčtování se zahraničními a tuzemskými železničními podniky i obchodními partnery; odborně řídit pokladní službu ve stanicích; kontrolovat pokladní operace ve stanicích a v cestovních kancelářích s prodejem jízdních a rezervačních dokladů ČD a zřizovat nebo rušit pokladny ve stanicích; vykonávat odbornou přípravu a odborné zkoušky zaměstnanců pokladní služby; zajišťovat a koordinovat souhrnné práce související s odúčtováním vozů osobní přepravy a provádět s tím spojené účetní operace a činnosti související s předmětem podnikání ČD. 

 

Zásobovací centrum (ZC) 

Předmětem činnosti je zajišťovat nákup, skladování a dodávky materiálových zásob OS ČD a činnosti související s předmětem podnikání ČD. 

 

Centrum interních služeb (CIS) 

Předmětem činnosti je zajišťovat zpracování finančně ekonomických agend pro OS ČD, vyjma GŘ ČD, a určené dceřiné společnosti ČD a činnosti související s předmětem podnikání ČD.

  • CIS oblast Střed 
  • CIS oblast Západ 
  • CIS oblast Východ 

 

Regionální správa majetku (RSM) 

Předmětem činnosti je zajišťovat výkon správy nemovitého majetku ČD s maximálním důrazem na efektivitu podnikání a další činnosti související s předmětem podnikání ČD. 

  • RSM Brno 
  • RSM Hradec Králové 
  • RSM Praha 

 

Zařízení služeb (ZS) 

Předmětem činnosti je zajišťovat dle platné legislativy nediskriminační přístup dopravcům zejména k čerpacím stanicím nafty a železničním stanicím v majetku ČD. 

 

ISO 9001, ISO 45001, ISO 50001

České dráhy věnují značné úsilí modernizaci a neustálému zlepšování svých činností a procesů. Jako významný zaměstnavatel se zaměřují i na svou úlohu v oblasti společenské odpovědnosti. Proto při svých činnostech kladou důraz na kvalitu, plnění zákonných požadavků. 

 

Jedním z nástrojů pro dosahování těchto cílů je pro akciovou společnost České dráhy zavedený a certifikovaný systém managementu kvality, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a od roku 2015 i systém managementu hospodaření s energií. ČD má tento systém managementu nastavený dle mezinárodně uznávaných požadavků norem ISO 9001, ISO 45001 a ISO 50001. 

 

Vrcholové vedení Českých drah se zavázalo plnit požadavky těchto mezinárodních norem a v souladu s nimi vyhlásilo Společnou politiku systémů managementu ISO/SMS, Politiku BOZP a Energetickou politiku ČD, které vycházejí z poslání a hodnot společnosti. V oblasti hospodaření s energií pak díky rozsahu činností Národního dopravce a zároveň celkového počtu našich zaměstnanců považujeme právě zavedení systému hospodaření s energií i za společensky důležitý krok. 

 

Recertifikační a dohledové audity každoročně potvrzují, že integrovaný systém managementu je udržován a neustále zlepšován. Nezávislá mezinárodní certifikační společnost TAYLLORCOX s.r.o. ověřila plnění požadavků standardů vyžadovaných normami ISO 9001 a ISO 45001 v rámci recertifikačního auditu v měsíci červnu 2022. Na základě zjištěných skutečností opět potvrdila plnění požadavků těchto norem a vystavila pro České dráhy, a.s., nové certifikáty. 

 

V listopadu 2021 proběhl u ČD recertifikační audit na plnění požadavků normy ISO 50001 v oblasti hospodaření s energií. Výsledkem pro ČD je prodloužení platnosti certifikace pro další tříleté období. 

(odkazy na certifikáty ISO) 

 

Výsledky certifikačního procesu jsou pro České dráhy nejen úspěchem, ale zároveň i dalším závazkem v úsilí nepolevovat a poskytovat kvalitní službu se společensky odpovědnými standardy dnešní doby. ČD si svých zákazníků a obchodních partnerů váží. 

 

Představiteli vedení ČD z pohledu požadavků norem ISO jsou určeni generální ředitel a náměstci generálního ředitele v rámci své kompetence. Za vlastní fungování a výkonnost systémů managementu ISO odpovídá příslušný vedoucí zaměstnanec útvaru ČD. 

 

Koordinaci systémů managementu ISO zajišťuje Manažer systémů ISO.

Kontakt 

Manažer systémů ISO 
České dráhy, a.s. 
Ing. Petra Kloknerová 
Nábřeží Ludvíka Svobody 1222 
110 15 Praha 1